Fokus: Framtiden.
Kommer tusentals chaufförsjobb försvinna när lastbilarna blir självkörande?
– Nej, säger Volvo som befarar att själva debatten skrämmer bort unga.
– Nej, säger Scania som tvärtom ser en statushöjning för chaufförerna när den nya tekniken slår igenom.
Löner.
Transport har, eller har åtminstone haft, ett outtalat mål om att åkerilönerna ska vara i nivå med industrins. Men hur går det?
– Chaufförslönerna har legat lägre än industrins under 39 av 45 år. Granskningen visar hur cementerade lönerna är, säger Transports tidigare kassör och förbundsordförande Clas Linder.
Chaufförer.
EU-domstolen kom med klart besked i dag: Chaufförer får inte tillbringa sin långa veckovila i hytten. En facklig seger. Men samtidigt är EU på gång att ändra dagens kör- och vilotider.
Flyttbranschen.
Fem år efter Konkurrensverkets gryningsräd har tre flyttfirmor fått rätt i domstol. Företagen har inte ägnat sig åt att olagligt begränsa konkurrensen i branschen, enligt utslaget i högsta instans.
Åkeri.
Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.
EU.
Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna.
Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.
Frågor & svar.
Det snackas om nya kör- och vilotider för lastbilschaufförer. Och glunkas om uppluckrade cabotageregler för utländska åkerier i Sverige. Något slags EU-paket för vägtrafiken är på gång, borta i Bryssel. Här försöker vi bena ut begreppen.
Fokus: Framtiden.
– Miljömålen kommer att bli oerhört svåra att uppnå. Kom ihåg att personbilar har en genomsnittlig livslängd på 17 år. Det är bara tolv år kvar till 2030.
Fokus: Framtiden.
Anders Berndtsson är strateg på Trafikverket i Borlänge. Hur blir det, kommer vi att klara miljömålen till 2030?
– Det är möjligt, men tekniskt svårt. Det kräver väldigt stora, modiga politiska beslut.