Tommy Wreeth tar över ansvaret för avtalen
I dag går avtalsrörelsen in i skarpt läge för Transport. Förbundskassör Tommy Wreeth har sedan ett par dagar tagit över ansvaret för förhandlingarna.
I dag går avtalsrörelsen in i skarpt läge för Transport. Förbundskassör Tommy Wreeth har sedan ett par dagar tagit över ansvaret för förhandlingarna.
I dag, tisdag, startade förhandlingarna om ett nytt avtal för Transports åkerichaufförer och terminalarbetare. Direkt efter lunch gick de fackliga förhandlarna in till motparten, Biltrafikens arbetsgivareförbund, för att växla krav.
Snabba stölder. De stora paketåkerierna i Storstockholm har utsatts för en rad inbrott i sina bilar. Paketen stjäls medan föraren är inne hos kunden för att leverera. – Jag var borta i maximalt fem minuter och blev av med elva paket, säger Patrik Sjöstrand hos Ågesta Transport.
Så fort som möjligt. Det blir svaret när Arbetsförmedlingen får frågan om när yrkesförarutbildningar för arbetslösa kommer i gång igen.
Skarp kritik. Förarna från Moldavien har en månadslön på runt 1 500 kronor. I dag berättar brittisk tv om lågprischaufförerna som kör möbler och prylar till Ikea. – Ännu ett exempel på att Ikea inte har kontroll över sina underentreprenörer, kommenterar Transports Magnus Falk.
Viktigt uppdrag. Fuskande åkerier klarar sig ofta undan medan deras lastbilschaufförer straffas med några tusenlappar i böter. Med en ny åklagarsatsning ska företagen själva få betala en betydligt dyrare nota. Uppdraget är Mikael Bäckströms.
Säkerhet på vägarna. I Norge är kvinnliga lastbilschaufförer inblandade i hälften så många olyckor som män. När olyckan väl är framme slutar den dessutom med lindrigare skador.
Får stöd. För ett år sedan hoppade en man ner från en viadukt och rakt in i lastbilschauffören Fredrik Håkanssons framruta. Att inte tänka ”tänk om” har hjälpt honom vidare efter olyckan. Det, och stödet från arbetsgivaren och kollegorna.
Insändare. Min man kör lastbil och är medlem i Transport. Jag brukar läsa Transportarbetaren och jämföra med Vårdförbundets tidning, där jag är medlem. Jag tar mig friheten att kommentera en sak: Transport kämpar inte för att minska nattarbetet.
Krönika. Allmängiltiga kollektivavtal eller låglönemarknad? Jag är helt övertygad om att fackföreningsrörelsen står inför ett avgörande vägval: Vi måste våga erkänna att vi inte längre kan eller får säkra generellt verkande kollektivavtal på den svenska arbetsmarknaden. Och vi måste ta konsekvensen av den insikten.