![Nicklas Nilsson.](/app/uploads/2017/05/nicklas-nilsson-460px.jpg)
”I dag har jag mitt drömjobb!”
Månadens medlem. Nicklas Nilsson drömde om chaufförsjobb redan som liten grabb. Men när det var dags att börja övningsköra fick han inte ens ratta en personbil. Hindret var en diagnos – som inte stämde.
Månadens medlem. Nicklas Nilsson drömde om chaufförsjobb redan som liten grabb. Men när det var dags att börja övningsköra fick han inte ens ratta en personbil. Hindret var en diagnos – som inte stämde.
Krönika Landets justitieminister Morgan Johansson har föreslagit att fackföreningar som känner till var papperslösa personer arbetar ska anmäla dessa till polisen för utvisning. Låt mig vara klar på en punkt: Det kommer aldrig bli fackets uppgift att vara en angivarorganisation!
Succé. Med över 200 000 visningar på ett par dygn har Sveriges Åkeriföretag gjort succé på Youtube. Filmen berättar att åkeribranschen är samhällets blodomlopp. – Mitt råd till den som är ung är att våga välja ett fritt yrke med stark kåranda, säger organisationens kommunikationschef Erika Svanström.
Chaufförer. I Helsingborg finns åkeriet som har blivit med klubb. Jimmy McCorkindale och Roger Björk har tillsammans väckt det fackliga engagemanget. De vill bygga upp chaufförernas yrkesstolthet. När de började för ett år sedan var runt 60 chaufförer med i facket. I dag finns det 140 medlemmar bland de drygt 170 anställda.
Ägaren bakom Dinotrans – företaget med filippinska chaufförer och adress i Lettland – ska betala skatt i Sverige. Sajten Stoppafusket berättar om beslutet från Svenska skatteverket.
Det finns bara två trygga och säkra uppställningsplatser där lastbilschaufförer kan ta sin rast eller dygnsvila i hela Sverige. Men efterfrågan är stor. Det konstaterar myndigheten Trafikanalys i en ny rapport.
Arbetsmiljö. Lastbilschaufförer och bussförare är värst drabbade av vibrationer som kan ge ryggbesvär. I Stockholms län är 59 procent av de manliga chaufförerna utsatta minst fyra timmar i veckan.
Andreassons åkeris skatteupplägg har ännu en gång underkänts av Skatteverket. Ett krav på 5,8 miljoner kronor damp ner hos företaget under våren. Polska och rumänska chaufförer har hyrts in via ett nystartat företag, men Skatteverkets revision visar att de har varit anställda.
Skatteverket vann. De polska chaufförerna på Andreassons åkeri var att betrakta som anställda. Den högsta rättsliga instansen tar inte upp överklagandet – och därmed gäller de domar som slagit fast att åkeriet ska betala arbetsgivaravgifter för dem.
Kultur. Nu ska ni få höra både det ena och det andra. Om tråkiga tisdagar, om käftsmällar som blir som en drog, om gödselspridare som stänker bajs ner i stövlarna. Ni ska få höra poesi. Författarna: blivande lastbilschaufförer på 17 bast.