8 frågor.
Klimatutsläppen ska mer eller mindre upphöra fram till år 2045. I centrum av händelserna står förarna. Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojektet Justit. För att chaufförernas perspektiv ska bidra till klimatomställning som är rättvis för arbetarna.
Upphandlaren.
Förarnas arbetstid, fordonsschema och raster måste facket först reda ut med arbetsgivarna, åkerierna. Först sedan kan det bli tal om möte i grupp med upphandlaren av serviceresor, Östgötatrafiken. Nu är det dags.
Transport.
De visste att det var problem. Men också att förändring krävde fakta. Linköpingsavdelningen gjorde en enkät som svart på vitt visar hur pressade arbetsförhållanden är för färdtjänstförare. Så vill arbetsgivare, regionens trafikbolag och politiker nu förändra villkoren.
Stressigt.
– Många nya upplever att det är för stressigt och slutar, fast alla skulle tjäna på en erfaren yrkeskår. Jag tycker att det är oförskämt av Östgötatrafiken att trycka tillbaka ansvaret på arbetsgivare som inte kan påverka mycket, säger Patrik Emanuelson, färdtjänstförare och skyddsombud på Vikbolands taxi.
5 frågor.
Transportarbetaren har ställt fem frågor till två politiker i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd, som tagit del av Transports enkät Körtider och stress.
Uppföljning.
Redan första sittningen med åkerierna gav resultat: Muntligt löfte att förare ska få betald lunch vid körningar till annan ort. Något inte ens hälften kan räkna med i dag.
Gigjobb.
Uber ska betala ett rekordhögt skadestånd i Frankrike. 139 chaufförer ska dela på över 200 miljoner kronor, enligt ett nytt domslut.
– Jag var inte alls fri, säger en av chaufförerna.
Arbetsmiljö.
Fackets enkät om stress och körtider har redan gett resultat. Regionen sätter in fler bilar, åkerierna står för lunch när färdtjänstförare får körningar till annan ort.
Arbetsmiljö.
Det hade inte behövt vara så illa. Men problemet med den pressade arbetssituationen är komplext, har många aspekter. Arbetet med Transports enkät visar att facket gör skillnad. Det tycker färdtjänstföraren Rasmus Österström, skyddsombud på Connect Bus i Norrköping.