Färdtjänst.
Kristianstad taxi och buss avlönar förarna enligt de regler som gällde när kontraktet skrevs med Blekingetrafiken 2015. Att chaufförer jobbar uppåt 270 timmar i månaden är deras eget ansvar, anser företagets vd Phong Orrgren.
Färdtjänst.
– Vi har väntat och väntat. I februari skulle vi äntligen få lite högre lön. Då kom blåsningen. Vi måste köra ett helt år till på samma skitvillkor! Jag orkar snart inte längre. Jag är piskad att jobba 220 timmar i månaden för att klara mig.
Taxi.
Den sista färdtjänstbilen kan ha rullat i ett Salimovicföretag. I dag nekade tingsrätten fortsatt rekonstruktion. Advokaten som försökt rädda taxibolaget rekommenderar konkurs.
Corona.
Folkhälsomyndigheten har höjt risken för smitta till högsta nivå. Det nya coronaviruset slår hårt mot samhällets transporter.
Här är vad som gäller i dagsläget – skrålla ner och se hur det ser ut i din bransch.
Taxi.
Resorna till och från flyget har i stort upphört. En av de största aktörerna i Västerbotten har varslat om att uppsägning av chaufförer kan bli nödvändig om inte läget inom en väldigt snar framtid förbättras.
Svenska Taxiförbundet.
Svarttaxi med privatbilar och plattformsföretag som Uber. Det är de stora hoten mot den seriösa delen av taxibranschen, anser Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet.
Taxitelefonister.
Lönen är inte bara låg för taxitelefonisterna. Nivåerna i avtalet varierar dessutom mellan storstäder och landsort. Det vill Transport helst ändra på.
Taxitelefonister.
Högre lön. Fler lediga helger. Bättre ob. Det handlar om avtalskrav från taxitelefonisterna. En yrkesgrupp som ofta hamnar i skymundan när allt ljus riktas mot förarnas omdebatterade villkor.
Taxi.
I morgon går tidsfristen ut för det Salimovicägda bolaget Taxi 201 201. En rekonstruktör har då haft tre månader på sig att få bolaget på fötter. I förra veckan stoppades även samhällsresorna i Halland eftersom Transportstyrelsen har återkallat moderbolagets tillstånd.