Krönika.
Avtalsrörelsen 2016 kan snart läggas till handlingarna. Det har varit ett framgångsrikt arbete. Avtalsdelegationerna har gjort ett utmärkt jobb och mina medarbetare på förbundskontoret har fått allting att fungera perfekt, alltifrån förberedelsearbetet vidare till förhandlingsprocessen och sedan informationen.
Krönika.
Allmängiltiga kollektivavtal eller låglönemarknad? Jag är helt övertygad om att fackföreningsrörelsen står inför ett avgörande vägval: Vi måste våga erkänna att vi inte längre kan eller får säkra generellt verkande kollektivavtal på den svenska arbetsmarknaden. Och vi måste ta konsekvensen av den insikten.
Krönika
Landets justitieminister Morgan Johansson har föreslagit att fackföreningar som känner till var papperslösa personer arbetar ska anmäla dessa till polisen för utvisning. Låt mig vara klar på en punkt: Det kommer aldrig bli fackets uppgift att vara en angivarorganisation!
Från årsskiftet är Sultan Salimovic och hans bolag Nävertorp specialtransport helt utan färdtjänstuppdrag i Sörmland. Även hans hustrus företag K-holms vård och omsorg har förlorat sina uppdrag. Kollektivtrafikmyndigheten har sagt upp avtalet.
Taxiförhandlingarna fortsätter. Transports förbundsstyrelse har beslutat att göra ett försök till. I de segdragna förhandlingarna vill arbetsgivarna inte ens betala de 2,2 procent i löneökningar som andra på arbetsmarknaden fått.
Krönika.
Man kan konstatera att en stor del av den brittiska arbetarklassen röstade för att lämna EU. Många förvånades över detta. Likaså förvånades man över att många av de brittiska pensionärerna också röstade för att Storbritannien ska lämna det europeiska samarbetet.
Färdtjänst.
Nävertorp specialtransporter har släppt färdtjänsten i Gnesta och Trosa. Bolagets underentreprenör har i stället fått eget avtal med kommunerna och landstinget. Samtidigt pågår rekonstruktionen av Nävertorp. Ett möte i dag pekar mot att Skatteverket kommer att avskriva skulder – och att företaget kommer att överleva.
Färdtjänst.
Nävertorps specialtransport har förlorat tillståndet att köra taxi och färdtjänst. Uppdraget i Sörmland har tagits över av ägarens hustrus företag. Men förarna är fortfarande anställda av Nävertorp. Samtidigt kräver Arbetsmiljöverket att en rad arbetsmiljöbrister ska åtgärdas.
Färdtjänst.
En färdtjänstförare på omskrivna Nävertorp specialtransport i Nyköping slår larm. Bilarnas luftkonditionering fungerar inte. – Man ser hur de stackars gamla och sjuka lider i värmen, säger chauffören. Själv är han rädd att somna vid ratten.