Migrantarbetare.
Den 1 november mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Några övergångsregler finns inte. Den som tjänar under 27 360 kronor i månaden riskerar både att förlora arbetet och att utvisas. Transportarbetaren har pratat med två migrantarbetare, arbetsgivare och Transport.
Privatekonomi.
Boendet och bilar slukar mest av hushållskassan.
– Räntekostnaden för huslånet har i stort sett fördubblats sen inflationen slog till. Men det är väl som det är. Vi har haft väldigt fina år innan, tycker färdtjänstförare Lars Erik Kvick.
Buss.
Nu står Sveriges regering, EU:s ministerråd och EU-kommissionen alla bakom förslaget att bussförares raster ska kunna delas i tre kvartar. Helt mot Europas samlade transportfacks önskan.
Enkät.
Polisen har bett taxiförare att vara uppmärksamma och ringa 112 om de ser misstänkta personer. Det har hänt att ungdomar tagit taxi till bensinstationer för att fylla petflaskor och dunkar med bensin och starta bränder, som en del i gängkrig och kriminalitet.
Vikbolands Taxi.
Två dagar före strejken blev avblåst konstituerades Transportklubben på taxibolaget i Västervik. Men det har varit på gång länge och i dag är så gott som alla med. Stämningen bland färdtjänstförarna är påfallande god.
Löner.
Efter tuffa förhandlingar och strejkhot är de nya lönerna klara i majoriteten av Transports avtal. Transportarbetaren listar löneökningarna. Här är de som fått minst – och de som har fått mest.
Arbetsmarknad.
Akut brist på taxiförare innebär att samhällsviktiga funktioner som färdtjänst och sjukresor är hotade, enligt Svenska Taxiförbundet. Branschorganisationen har därför inlett ett samarbete med Arbetsförmedlingen som ska resultera i nya förarutbildningar.
Färdtjänst.
Skånetrafiken ”bombar” färdtjänstförarna med körningar utan att ta hänsyn till att de behöver ta lunch, rast och kisspaus. Transports regionala skyddsombud i Malmö är kritiskt.