Taxi.
(UPPDATERAD) Efter resultatlösa förhandlingar om ett nytt avtal för landet taxiförare varslade Transport den 15 augusti om blockad och strejk. Nu har medlare utsetts för att försöka lösa tvisten mellan arbetsgivare och fack.
Taxi.
(UPPDATERAD) Förhandlingarna om nytt taxiföraravtal har kört fast. Nu varslar Transport om konflikt. Det innebär i ett första steg blockad, alltså stopp för övertid, mertid, nyanställningar och inhyrd personal från och med den 25 augusti. Och i ett andra steg strejk vid sex taxibolag med start den 4 september.
Taxi.
Efter semesteruppehållet återupptogs förhandlingarna om ett nytt taxiföraravtal i dag, tisdag.
– Det går trögt. Vi har inte kommit längre än när vi mötte arbetsgivarna i början av juli, säger Transports taxiombudsman Anna Erixon.
Taxi.
Förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund är ajournerade till augusti. Anna Erixon, Transports taxiombudsman, ser att det finns ett utrymme att förhandla även om man inte lyckades komma till en lösning för taxiförarna i dagsläget.
Taxi.
På onsdagen skiljdes Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) åt efter två dagars avtalsmangling. ”Det har gått väldigt trögt, men på eftermiddagen i dag släppte det lite och vi fick mer konstruktiva diskussioner”, säger Transports taxiombudsman Anna Erixon.
Debatt.
”Då kommer bilen inom en kvart och kör er hem. Varsågod, hejdå!”
Jag lägger på och tittar på klockan. Jag slutade för länge sedan men samtalet drog ut på tiden, det har ringt mycket i dag och flera kollegor har inte tagit sina pauser.
Nystartad.
Medarbetarna på Sparlunds Buss & Taxi i Vara tröttnade på felaktiga löneutbetalningar. Nu har de bildat en arbetsplatsklubb för att komma till rätta med problemen.
Taxi.
Ett lönepåslag på mellan 1 935 kronor och 2 370 kronor totalt. Efter en rad sittningar enades Transport och arbetsgivarna i Biltrafikens Arbetsgivareförbund på onsdagen om ett nytt tvåårigt avtal för taxitelefonisterna.
Färdtjänst.
Bristen på förare är inte unik för Göteborg. Staden arbetar sedan flera år med riktade insatser för att utbilda fler som klarar att köra färdtjänst – utbildning och krav ska både göra jobbet mer attraktivt och ge bättre kvalitet på den upphandlade, samhällsbetalda trafiken.