Securitas fejkade covid-intyg – åklagare inleder förundersökning

Bevakning. I Gävle har åklagaren inlett en förundersökning mot Securitas, efter avslöjandet om förfalskade covid19-intyg. Formulären skickades till det irländska byggföretaget Collen och skulle visa att de utstationerade väktarna var symptomfria.

– I nuläget finns ingen misstänkt person på Securitas. Om det skulle bli åtal finns också möjligheten att kräva företagsbot, säger åklagare Micael Dahlberg.

I januari skrev Transportarbetaren om Microsofts nya stora serverhallar, som företaget Collen bygger utanför Gävle.

När pandemin slog till förra våren begärde Collen in hälsodeklarationer från alla väktare som bevakar byggarbetsplatserna. När anläggningarna är klara väntas uppåt 300 väktare få jobb där.

Hälsoformulär
Eric Toste är chef på Securitas, med titeln team security manager.

På försommaren konfronterade Collen flera väktare, som tillfrågades om hälsointygen som bar deras underskrifter. Väktarna uppgav att de aldrig sett formulären – än mindre skrivit under dem.

Det blev turbulens. Väktarna vars namnunderskrifter förfalskats skickades hem och Collen krävde en förklaring av Securitas, som fått uppdraget att sköta all bevakning vid byggena.

De fejkade intygen retade upp många väktare. Känslorna svalnade inte när bevakningsföretaget till slut erkände, men hänvisade till att det skett ett ”administrativt misstag”.

Transportarbetaren har tagit del av ett 20-tal formulär där en och samma person tycks ha fyllt i namnuppgifterna, och sedan försökt få till en signaturliknade underskrift.

I fredags gick tidningen Arbetarbladet ut med nyheten att åklagarmyndigheten inlett en förundersökning mot Securitas. Åklagare Micael Dahlberg uppger att brottsrubriceringen kan bli urkundsförfalskning.

Eller möjligen osant intygande. Fast det bygger på att det fanns samtycke från väktarna som fick sina namn plagierade.

Om det blir åtal, när kan det bli aktuellt?

– Det är helt omöjligt att säga. Det kan kanske bli till sommaren.

Hur många förfalskade intyg har åklagarmyndigheten tillgång till?

– Inga. Jag har lämnat besked till polisen om vad som behöver göras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sedan debuten med Flickan i Stenparken 2022 har Nilla Kjellsdotter hunnit ge ut fyra böcker. Totalt har hennes böcker sålt i över 300 000 exemplar och 2023 vann hon pris för bästa spänning på finska Storytel awards. Foto: Kajsa Göransson/Norstedts förlag

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Dags att allas bidrag värdesätts

Alexandras krönika. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. (UPPDATERAD) Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.