Close
Vid Ersbo, strax söder om Gävle, bygger Collen en av serverhallarna.
Close

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

– Det ser ut som att Securitas medvetet förfalskat namnteckningarna på åtminstone ett 20-tal covid-19-deklarationer. Det är helt obegripligt, säger en källa med insyn i ärendet.

Datajätten Microsoft bygger serverhallar på tre olika platser i skogarna kring Gävle. Säkerheten är hög. Uppåt 300 väktare väntas få jobb när anläggningarna är i drift.

Bevakningsuppdraget som är ett av de största i landet har i sin helhet gått till Securitas.

När pandemin bröt ut i våras var byggena i full gång. Företaget Collen införde krav på hälsodeklarationer för alla entreprenörer, inklusive personalen från Securitas.

Väktarna som rekryterades i snabb takt förväntas fylla i deklarationerna med frågor om bland annat sjuksymptom, kontakter med smittade och utlandsresor. Det skulle ske i samband med den obligatoriska introduktionsutbildningen hos Collen.

I slutet av juni genomfördes en ny kursomgång. Collen konfronterade flera väktare och frågade om de kände igen hälsodeklarationerna som bar deras underskrifter.

– Jag hade varken sett blanketten eller hört talas om att vi förväntas fylla i den. Och det var definitivt inte min signatur, säger en av väktarna till Transportarbetaren.

Collen skickade ut väktarna från området med omedelbar verkan. Byggföretaget kontaktade sedan Securitas. Transportarbetaren har tagit del av mejl till Securitas där ansvarig på Collen kallar bevakningsföretagets agerande för en skam och en risk för serveranläggningen.

Collen begärde också en fullständig rapport från Securitas. I väntan på den avbröt Collen inplanerade introduktionsutbildningar för nya väktare.

Uppgifterna om förfalskade hälsodeklarationer spred sig bland bevakningspersonalen. Många blev besvikna och bestörta.

En anställd som jobbat många år i företaget säger:

– Det är inte likt Securitas att agera så lågt, jag fattar inte hur man tänkte. Det är så ofattbart korkat.

Transportarbetaren har sett omkring 20 ifyllda hälsodeklarationer från maj och juni där namngivna personer intygar att man inte rest, har sjuksymtom eller träffat personer med misstänkta eller bekräftade Covid19-symptom. Alla blanketterna är skrivna med en handstil som tyder på att det är en och samma person som fyllt i dem.

En väktare säger:

– Jag vet att mitt namn finns på en av dem. Förfalskat. Hur blev det så här? Jag vet inte, men det har varit stort tryck på Securitas från Collen och Microsoft. Att snabbt få fram mer personal. Securitas har inte haft tillräcklig framförhållning.

En kollega är lika kritisk:

– Vi har inte fått någon riktig ursäkt eller förklaring från Securitas. Många undrar vad som egentligen hände. Men det verkar som att hela historien tystats ner. Såvitt jag vet har inget ansvar utkrävts av någon på chefsnivå.

Det är inte bara själva förfalskningarna som rört upp känslorna. Hanteringen av frågeformulären väcker också frågor. Enligt flera vittnen var rutinen sån att hälsodeklarationerna skickades från Securitas till en mejlkorg, till en dator som de tjänstgörande väktarna hade tillgång till. Det var sedan väktarnas uppgift att vidarebefordra blanketterna med de känsliga personuppgifterna till Collen.

Niclas Sandström, ombudsman på Transports Gävleavdelning, känner till uppgifterna om förfalskningar.

Liksom den tveksamma hanteringen av själva blanketterna.

– I mina öron låter det som ett brott mot GDPR. Vid de kontaktar jag haft med Securitas har jag rekommenderat dem att anmäla sig själva till Datainspektionen.

– Det mest anmärkningsvärda är att vi fått indikationer på att namnförfalskningarna fortsatt även under hösten. Alltså långt efter att Collen satte ner foten.

Transportarbetaren har skickat detaljerade frågor till Securitas ledning i Gävle och till byggföretaget Collen. Vi har också bett Microsoft om en kommentar.

Collen svarar inte. Microsoft väljer att inte kommentera, med motiveringen: ”Microsoft har som policy att inte kommentera detaljer kring vårt arbete med våra entreprenörer. Vi bevakar covid-situationens utveckling i Sverige nära och följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer för att skapa en säker arbetsplats för våra medarbetare som måste vara på plats.”

Magnus Dahlén är platschef på Securitas i Gävle. När Transportarbetaren ringer säger han:

– Jag har inga kommentarer, utan hänvisar till pressavdelningen.

När Transportarbetaren kontaktat pressavdelningen kommer till slut följande svar, per mejl:

”Beklagar att återkoppling dröjt. Då det här gäller ett uppdrag åt en av våra kunder som omgärdas av sekretess så kommer vi inte att kommentera saken eller besvara några frågor.

Jens Granath
Marknadskommunikationschef”

Securitas har infört en visselblåsarpolicy. Den lyder i sin helhet:

Visselblåsarpolicy för Securitas Sverige AB
Alla Securitasanställda samt representanter och samarbetspartners har ett ansvar att rapportera alla misstänkta eller faktiska överträdelser av (eller underlåtenhet att uppfylla kraven i) gällande lag, regleringar eller företagspolicyer.
Rapportering ska ske till närmsta chef, är detta inte lämpligt ska rapportering istället ske till en HR-representant, en bolagsjurist, en riskansvarig eller BE Compliance (för Sverige är detta bolagsjuristen) eller via det internetbaserade systemet Securitas Integrity Line.
Tänk på att ingen som anmäler något i god tro kommer att utsättas för repressalier utan Securitas uppmuntrar att rapportering sker så vi internt får en möjlighet att lösa eventuella problem.
Alla rapporterade ärenden kommer att utredas inom Securitas. Har du frågor angående denna policy vänd dig till din närmaste chef.

Securitas Sverige AB

Här är frågorna Transportarbetaren ställt till Securitas ledning i Gävle:

  • Hur många av covid-19-deklarationerna som sänts till Collen är förfalskade?
  • Varför har Securitas fyllt i blanketter som kan innehålla felaktiga uppgifter och dessutom förfalskat väktarnas namnteckningar?
  • Vem förfalskade namnteckningarna och personuppgifterna?
  • Vem på bär ansvaret för att så skedde?
  • Vilket ansvar har utkrävts eller kommer att utkrävas av den/de ansvariga?
  • Har era anställda fått någon ursäkt och en förklaring till det inträffade?
  • Det tycks som att hälsodeklarationerna hanterats på ett sätt som gör att många anställda i Securitas kunnat ta del av personuppgifterna, som förmedlats till Collen.
  • Är hanteringen av dokumenten/personuppgifterna förenliga med GDPR?
  • Har Securitas anmält överträdelse av GDPR-reglerna till tillsynsmyndigheten?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mattias Bjurd:
    10 januari, 2021

    Det förvånar mig inte alls, så har det i princip alltid sett ut sedan C. M*nm*rk tilläts ha ett finger med i rekryteringen av ny personal, jag tillsammans med flera andra som har jobbat där tidigare kan vittna om falska intyg, falska utbildningsintyg, falska dokument samt falska referenser för ledningen att klättra i topp och bedra sina kunder.

    Det är ett stort problem med ledningen på kontoret i Gävle.

  2. Anders E Werneland:
    10 januari, 2021

    Jag tror inte det är speciellt smart att försöka "luras" med Microsoft. En sådan gigant kan med enkelhet slänga ut och sänka hela Securitas på en enda dag. Securitas kan nog förvänta sig en flygplanslast jurister från USA på besök inom kort. Detta blir ingen billig historia för Securitas. Samt bör dom dömas och tvingas ersätta de anställda vilkas personuppgifter de förfalskat.

  3. Anders Andersson:
    9 januari, 2021

    Det är en stor skandal, jag har jobbat där och kan intyga att dom fyller i hälsodeklarationer och förfalskar personernas namnteckningar utan deras vetskap. Det är sjukt hur det har blivit där.

  4. Stefan Blomkvist:
    8 januari, 2021

    Hej, har jobbat 35 år hos Securitas och kan bara säga att vad gäller personal och personalpolitik har det gått utför sedan de gick in på börsen.

Lästips:

Sedan debuten med Flickan i Stenparken 2022 har Nilla Kjellsdotter hunnit ge ut fyra böcker. Totalt har hennes böcker sålt i över 300 000 exemplar och 2023 vann hon pris för bästa spänning på finska Storytel awards. Foto: Kajsa Göransson/Norstedts förlag

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.

Elektrisk sopbil.

Stororder av eldrivna sopbilar

Teknik. Prezero har beställt 42 eldrivna lastbilar. Bolagets kommunikationsansvariga Lars Lindvall tror inte att eldrift kommer att påverka arbetssättet nämnvärt.

Avtal 2025

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsdistributörsavtalet. En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.

Klartecken för DSV att köpa Schenker

Åkeri. Nu är det klart. EU-kommissionen har sagt ja till det danska logistikbolaget DSV:s köp av fraktbjässen DB Schenker, rapporterar nyhetsbyrån Reuters och nyhetssajten Dagens Logistik.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.