Close
Vid Ersbo, strax söder om Gävle, bygger Collen en av serverhallarna.
Close

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

– Det ser ut som att Securitas medvetet förfalskat namnteckningarna på åtminstone ett 20-tal covid-19-deklarationer. Det är helt obegripligt, säger en källa med insyn i ärendet.

Datajätten Microsoft bygger serverhallar på tre olika platser i skogarna kring Gävle. Säkerheten är hög. Uppåt 300 väktare väntas få jobb när anläggningarna är i drift.

Bevakningsuppdraget som är ett av de största i landet har i sin helhet gått till Securitas.

När pandemin bröt ut i våras var byggena i full gång. Företaget Collen införde krav på hälsodeklarationer för alla entreprenörer, inklusive personalen från Securitas.

Väktarna som rekryterades i snabb takt förväntas fylla i deklarationerna med frågor om bland annat sjuksymptom, kontakter med smittade och utlandsresor. Det skulle ske i samband med den obligatoriska introduktionsutbildningen hos Collen.

I slutet av juni genomfördes en ny kursomgång. Collen konfronterade flera väktare och frågade om de kände igen hälsodeklarationerna som bar deras underskrifter.

– Jag hade varken sett blanketten eller hört talas om att vi förväntas fylla i den. Och det var definitivt inte min signatur, säger en av väktarna till Transportarbetaren.

Collen skickade ut väktarna från området med omedelbar verkan. Byggföretaget kontaktade sedan Securitas. Transportarbetaren har tagit del av mejl till Securitas där ansvarig på Collen kallar bevakningsföretagets agerande för en skam och en risk för serveranläggningen.

Collen begärde också en fullständig rapport från Securitas. I väntan på den avbröt Collen inplanerade introduktionsutbildningar för nya väktare.

Uppgifterna om förfalskade hälsodeklarationer spred sig bland bevakningspersonalen. Många blev besvikna och bestörta.

En anställd som jobbat många år i företaget säger:

– Det är inte likt Securitas att agera så lågt, jag fattar inte hur man tänkte. Det är så ofattbart korkat.

Transportarbetaren har sett omkring 20 ifyllda hälsodeklarationer från maj och juni där namngivna personer intygar att man inte rest, har sjuksymtom eller träffat personer med misstänkta eller bekräftade Covid19-symptom. Alla blanketterna är skrivna med en handstil som tyder på att det är en och samma person som fyllt i dem.

En väktare säger:

– Jag vet att mitt namn finns på en av dem. Förfalskat. Hur blev det så här? Jag vet inte, men det har varit stort tryck på Securitas från Collen och Microsoft. Att snabbt få fram mer personal. Securitas har inte haft tillräcklig framförhållning.

En kollega är lika kritisk:

– Vi har inte fått någon riktig ursäkt eller förklaring från Securitas. Många undrar vad som egentligen hände. Men det verkar som att hela historien tystats ner. Såvitt jag vet har inget ansvar utkrävts av någon på chefsnivå.

Det är inte bara själva förfalskningarna som rört upp känslorna. Hanteringen av frågeformulären väcker också frågor. Enligt flera vittnen var rutinen sån att hälsodeklarationerna skickades från Securitas till en mejlkorg, till en dator som de tjänstgörande väktarna hade tillgång till. Det var sedan väktarnas uppgift att vidarebefordra blanketterna med de känsliga personuppgifterna till Collen.

Niclas Sandström, ombudsman på Transports Gävleavdelning, känner till uppgifterna om förfalskningar.

Liksom den tveksamma hanteringen av själva blanketterna.

– I mina öron låter det som ett brott mot GDPR. Vid de kontaktar jag haft med Securitas har jag rekommenderat dem att anmäla sig själva till Datainspektionen.

– Det mest anmärkningsvärda är att vi fått indikationer på att namnförfalskningarna fortsatt även under hösten. Alltså långt efter att Collen satte ner foten.

Transportarbetaren har skickat detaljerade frågor till Securitas ledning i Gävle och till byggföretaget Collen. Vi har också bett Microsoft om en kommentar.

Collen svarar inte. Microsoft väljer att inte kommentera, med motiveringen: ”Microsoft har som policy att inte kommentera detaljer kring vårt arbete med våra entreprenörer. Vi bevakar covid-situationens utveckling i Sverige nära och följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer för att skapa en säker arbetsplats för våra medarbetare som måste vara på plats.”

Magnus Dahlén är platschef på Securitas i Gävle. När Transportarbetaren ringer säger han:

– Jag har inga kommentarer, utan hänvisar till pressavdelningen.

När Transportarbetaren kontaktat pressavdelningen kommer till slut följande svar, per mejl:

”Beklagar att återkoppling dröjt. Då det här gäller ett uppdrag åt en av våra kunder som omgärdas av sekretess så kommer vi inte att kommentera saken eller besvara några frågor.

Jens Granath
Marknadskommunikationschef”

Securitas har infört en visselblåsarpolicy. Den lyder i sin helhet:

Visselblåsarpolicy för Securitas Sverige AB
Alla Securitasanställda samt representanter och samarbetspartners har ett ansvar att rapportera alla misstänkta eller faktiska överträdelser av (eller underlåtenhet att uppfylla kraven i) gällande lag, regleringar eller företagspolicyer.
Rapportering ska ske till närmsta chef, är detta inte lämpligt ska rapportering istället ske till en HR-representant, en bolagsjurist, en riskansvarig eller BE Compliance (för Sverige är detta bolagsjuristen) eller via det internetbaserade systemet Securitas Integrity Line.
Tänk på att ingen som anmäler något i god tro kommer att utsättas för repressalier utan Securitas uppmuntrar att rapportering sker så vi internt får en möjlighet att lösa eventuella problem.
Alla rapporterade ärenden kommer att utredas inom Securitas. Har du frågor angående denna policy vänd dig till din närmaste chef.

Securitas Sverige AB

Här är frågorna Transportarbetaren ställt till Securitas ledning i Gävle:

  • Hur många av covid-19-deklarationerna som sänts till Collen är förfalskade?
  • Varför har Securitas fyllt i blanketter som kan innehålla felaktiga uppgifter och dessutom förfalskat väktarnas namnteckningar?
  • Vem förfalskade namnteckningarna och personuppgifterna?
  • Vem på bär ansvaret för att så skedde?
  • Vilket ansvar har utkrävts eller kommer att utkrävas av den/de ansvariga?
  • Har era anställda fått någon ursäkt och en förklaring till det inträffade?
  • Det tycks som att hälsodeklarationerna hanterats på ett sätt som gör att många anställda i Securitas kunnat ta del av personuppgifterna, som förmedlats till Collen.
  • Är hanteringen av dokumenten/personuppgifterna förenliga med GDPR?
  • Har Securitas anmält överträdelse av GDPR-reglerna till tillsynsmyndigheten?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mattias Bjurd:
    10 januari, 2021

    Det förvånar mig inte alls, så har det i princip alltid sett ut sedan C. M*nm*rk tilläts ha ett finger med i rekryteringen av ny personal, jag tillsammans med flera andra som har jobbat där tidigare kan vittna om falska intyg, falska utbildningsintyg, falska dokument samt falska referenser för ledningen att klättra i topp och bedra sina kunder.

    Det är ett stort problem med ledningen på kontoret i Gävle.

  2. Anders E Werneland:
    10 januari, 2021

    Jag tror inte det är speciellt smart att försöka "luras" med Microsoft. En sådan gigant kan med enkelhet slänga ut och sänka hela Securitas på en enda dag. Securitas kan nog förvänta sig en flygplanslast jurister från USA på besök inom kort. Detta blir ingen billig historia för Securitas. Samt bör dom dömas och tvingas ersätta de anställda vilkas personuppgifter de förfalskat.

  3. Anders Andersson:
    9 januari, 2021

    Det är en stor skandal, jag har jobbat där och kan intyga att dom fyller i hälsodeklarationer och förfalskar personernas namnteckningar utan deras vetskap. Det är sjukt hur det har blivit där.

  4. Stefan Blomkvist:
    8 januari, 2021

    Hej, har jobbat 35 år hos Securitas och kan bara säga att vad gäller personal och personalpolitik har det gått utför sedan de gick in på börsen.

Lästips:

Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hungry Panda-bud i Chinatown. Med stenkoll på sina mobiler. Foto: Jörgen Cardell

Covid-19 satte fart på matleveranserna

Gigjobb. Londons borgmästare Sadiq Khan har sagt att det finns ungefär 40 000 förare som levererar restaurangmat till hem och arbetsplatser i staden. Det märks verkligen i gatubilden. Oftast är det unga män, med rötter i länder utanför England, som kör omkring med färgglada boxar på ryggen. Ju snabbare de kör, desto högre blir timpengen.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.