Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Här är pressmeddelandet. Och utdrag ur information som företaget gått ut med till personalen.

Pressmeddelande

Med anledning av påstådd förfalskning av hälsodeklarationer

Den 8 januari publicerade tidningen Transportarbetaren en artikel i vilken det påstås att Securitas förfalskat hälsodeklarationer från sin personal avseende Covid-19. Händelsen rör en byggarbetsplats i Gävleområdet där Securitas bedriver bevakning på uppdrag av byggföretaget. Byggföretaget kräver att all personal som vistas på arbetsplatsen ska deklarera eventuell exponering för smitta innan man får tillträde, och detta gäller även Securitas personal.

Securitas tar uppgifterna på stort allvar och har därför sedan Transportarbetarens publicering utrett frågan. Securitas utredning visar att misstag har begåtts men att avsikten aldrig har varit att förfalska.

Under våren och försommaren 2020, när smittspridningen i Sverige var allvarlig, ville den lokala arbetsledningen i Gävle ytterligare minimera den fysiska kontakten medarbetare emellan, och valde därför att över telefon inhämta den information som uppdragsgivarens formulär om smittkontakt krävde. Formuläret innehöll fyra ja/nej frågor angående egna symptom, utlandsresor och eventuell kontakt med bekräftat sjuka. Den person på Securitas i Gävle som inhämtade informationen över telefon fyllde i formulären och nedtecknade namnen. Vid ett antal tillfällen nedtecknades namnen även i rutan för signatur. Detta är en helt felaktig hantering som vi ser allvarligt på. Misstaget begicks under stress i en mycket ansträngd pandemisituation. Det fanns aldrig något uppsåt att agera vilseledande, inte heller har felaktig information om de anställdas eventuella exponering för Covid-19 presenterats för uppdragsgivaren. 

Händelsen är utredd tillsammans med uppdragsgivaren i juni 2020 och dialog med berörda medarbetare i Gävle pågår fortfarande.

Transportarbetaren har också tagit del av information från Securitas lokala chefer i Gävle. Regionchefen skriver bland annat:

Jag vill börja med att ge er alla en ordentlig klapp på axeln. Det har inte varit lätt för någon av oss att se vår arbetsgivare framställas på det sätt som gjorts i media de senaste dagarna. Självklart är behovet av information till er kollegor stor i dessa lägen, men jag ber verkligen om er förståelse för att det handlar om ett mycket delikat ärende. Detta sett till den omfattande sekretess som omgärdar uppdraget men även sett till att vi haft fullt upp med att faktiskt utreda exakt vad som hänt.

Sent under gårdagen lämnade vår pressavdelning ett svar till några av de medier som rapporterat om händelsen. I svaret, som nu åtminstone en mediekanal publicerat delar ur, klargör Securitas att det här till stora delar handlar om ett mänskligt, administrativt, misstag som skedde i början av sommaren förra året. Under denna tid var vi mitt inne i hanteringen av en, under vår livstid, aldrig tidigare skådad pandemi. Dessutom försökte den lokala arbetsledningen hantera den enorma rekrytering som skedde i vår vilja att bemanna alla uppdrag som kom in.

Det fanns en enorm stress. Det blev fel. Men det var aldrig någon kollega som gjorde något med ont uppsåt. 

Vi är alla människor.

 En annan chef skriver:

Som flera av er säkert har uppmärksammat så har det publicerats flera artiklar om oss i media de senaste veckorna. Artiklar som hävdar att Securitas ska ha förfalskat hälsodeklarationer från sin personal avseende Covid-19.

Misstaget beror på ett missförstånd mellan flera personer i vår arbetsledning. Där en person har tolkat uppgiften på ett felaktigt sätt vilket i sin tur har resulterat i att formulären fylls i på ett icke korrekt sätt. Detta är såklart högst beklagligt för alla inblandade, både de medarbetare som drabbats av felhanteringen men också de medarbetare som såklart tagit illa vid sig av att ha utmålats i samband med detta ärende. Uppsåten har aldrig varit att förfalska något.

Jag som chef tycker såklart det här är otroligt tråkigt och jag vill att ni ska bära med er att vi ser allvarligt på detta men att mänskliga misstag kan begås, och vi ska ta oss igenom det här också! Vi har nu dialog med kunden för att säkerställa att det här inte ska kunna hända igen och som ni vet så fyller vi idag inte i dessa blanketter längre utan har tillämpat bättre lösningar.

Till er som känner er personligt drabbade av denna händelse vill jag rikta en uppriktig ursäkt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sanna Ottosson:
    7 februari, 2021

    Papperskorgen är ingen plats att besudla.
    Cheferna mobbar personal till att sluta, de ignorerar förfrågningar om att få bli flyttad.
    De favoriserar vissa och kastar skit på andra.
    Och när detta påtalas uppåt så håller man varandra om ryggen, så hårt att man kan tro de limmats ihop med epoxy.

  2. Markus Ström:
    26 januari, 2021

    Pinsamt! Förstår inte att sådant stort företag gör på det här sättet. Men man har hört skrämmande fackliga fall om Securitas och hur man på chefnivå både håller på med grov härskarteknik mm. Deras ledord kan dom slänga i papperskorgen.

  3. Stefan Blomkvist:
    25 januari, 2021

    Mycket ordbajsande för att komma fram till att ett fel kanske begåtts. Låter konstigt att man undertecknar med fel namn flera gånger men inte konstigt att det myglas i denna bransch också, som i så många andra.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hungry Panda-bud i Chinatown. Med stenkoll på sina mobiler. Foto: Jörgen Cardell

Covid-19 satte fart på matleveranserna

Gigjobb. Londons borgmästare Sadiq Khan har sagt att det finns ungefär 40 000 förare som levererar restaurangmat till hem och arbetsplatser i staden. Det märks verkligen i gatubilden. Oftast är det unga män, med rötter i länder utanför England, som kör omkring med färgglada boxar på ryggen. Ju snabbare de kör, desto högre blir timpengen.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.