Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”
Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.
Här är pressmeddelandet. Och utdrag ur information som företaget gått ut med till personalen.
Pressmeddelande
Med anledning av påstådd förfalskning av hälsodeklarationer
Den 8 januari publicerade tidningen Transportarbetaren en artikel i vilken det påstås att Securitas förfalskat hälsodeklarationer från sin personal avseende Covid-19. Händelsen rör en byggarbetsplats i Gävleområdet där Securitas bedriver bevakning på uppdrag av byggföretaget. Byggföretaget kräver att all personal som vistas på arbetsplatsen ska deklarera eventuell exponering för smitta innan man får tillträde, och detta gäller även Securitas personal.
Securitas tar uppgifterna på stort allvar och har därför sedan Transportarbetarens publicering utrett frågan. Securitas utredning visar att misstag har begåtts men att avsikten aldrig har varit att förfalska.
Under våren och försommaren 2020, när smittspridningen i Sverige var allvarlig, ville den lokala arbetsledningen i Gävle ytterligare minimera den fysiska kontakten medarbetare emellan, och valde därför att över telefon inhämta den information som uppdragsgivarens formulär om smittkontakt krävde. Formuläret innehöll fyra ja/nej frågor angående egna symptom, utlandsresor och eventuell kontakt med bekräftat sjuka. Den person på Securitas i Gävle som inhämtade informationen över telefon fyllde i formulären och nedtecknade namnen. Vid ett antal tillfällen nedtecknades namnen även i rutan för signatur. Detta är en helt felaktig hantering som vi ser allvarligt på. Misstaget begicks under stress i en mycket ansträngd pandemisituation. Det fanns aldrig något uppsåt att agera vilseledande, inte heller har felaktig information om de anställdas eventuella exponering för Covid-19 presenterats för uppdragsgivaren.
Händelsen är utredd tillsammans med uppdragsgivaren i juni 2020 och dialog med berörda medarbetare i Gävle pågår fortfarande.
Transportarbetaren har också tagit del av information från Securitas lokala chefer i Gävle. Regionchefen skriver bland annat:
Jag vill börja med att ge er alla en ordentlig klapp på axeln. Det har inte varit lätt för någon av oss att se vår arbetsgivare framställas på det sätt som gjorts i media de senaste dagarna. Självklart är behovet av information till er kollegor stor i dessa lägen, men jag ber verkligen om er förståelse för att det handlar om ett mycket delikat ärende. Detta sett till den omfattande sekretess som omgärdar uppdraget men även sett till att vi haft fullt upp med att faktiskt utreda exakt vad som hänt.
Sent under gårdagen lämnade vår pressavdelning ett svar till några av de medier som rapporterat om händelsen. I svaret, som nu åtminstone en mediekanal publicerat delar ur, klargör Securitas att det här till stora delar handlar om ett mänskligt, administrativt, misstag som skedde i början av sommaren förra året. Under denna tid var vi mitt inne i hanteringen av en, under vår livstid, aldrig tidigare skådad pandemi. Dessutom försökte den lokala arbetsledningen hantera den enorma rekrytering som skedde i vår vilja att bemanna alla uppdrag som kom in.
Det fanns en enorm stress. Det blev fel. Men det var aldrig någon kollega som gjorde något med ont uppsåt.
Vi är alla människor.
En annan chef skriver:
Som flera av er säkert har uppmärksammat så har det publicerats flera artiklar om oss i media de senaste veckorna. Artiklar som hävdar att Securitas ska ha förfalskat hälsodeklarationer från sin personal avseende Covid-19.
Misstaget beror på ett missförstånd mellan flera personer i vår arbetsledning. Där en person har tolkat uppgiften på ett felaktigt sätt vilket i sin tur har resulterat i att formulären fylls i på ett icke korrekt sätt. Detta är såklart högst beklagligt för alla inblandade, både de medarbetare som drabbats av felhanteringen men också de medarbetare som såklart tagit illa vid sig av att ha utmålats i samband med detta ärende. Uppsåten har aldrig varit att förfalska något.
Jag som chef tycker såklart det här är otroligt tråkigt och jag vill att ni ska bära med er att vi ser allvarligt på detta men att mänskliga misstag kan begås, och vi ska ta oss igenom det här också! Vi har nu dialog med kunden för att säkerställa att det här inte ska kunna hända igen och som ni vet så fyller vi idag inte i dessa blanketter längre utan har tillämpat bättre lösningar.
Till er som känner er personligt drabbade av denna händelse vill jag rikta en uppriktig ursäkt.