
Seg start på förhandlingarna
Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.
– Vi har haft konstruktiva diskussioner och växlat krav. Vi har inte gjort någon prioritering i kravlistan än utan allt ligger på bordet, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande Transport.
Vad som finns på kravlistan vill han inte berätta men det rör sig om allt från löner till övertidsersättningar, pensionsavsättningar, arbetstid och arbetstidsförkortning. Och det finns en plan för hur förhandlingarna ska gå till. Förhandlingsdatum för parternas förhandlingsdelegationer har redan satts. Nästa gång de ska träffas är 20 – 21 mars.
– Till den sittningen hoppas jag att industrin är klara med märket. Oavsett vad man tycker om märket så påverkar det till viss del även oss. De ska lämna ett delsvar till medlarna den 18 mars men det är ett förslag utan siffror så jag vet inte hur de ska kunna lämna svar på det. Men de måste vara klara till sista mars.
Har du någon kommentar på medlarnas bud till industrin?
– Jag vet att de har föreslagit ett treårigt avtal med uppsägningsbart sista år. Industrifacken gick ut med ett ettårigt avtal och 4,2 procent. Att det inte blir 4,2 procent går nog att gissa, men varför gå ifrån ett ettårigt avtal? LO:s arbetstidsförkortningsutredning ska presenteras i maj och ska vi få till en arbetstidsförkortning så är det väl bra om vi har ett ettårigt avtal så att vi kan få in det till nästa omgång.
Du har tidigare sagt att Transport kommer att varsla bara sekunder efter att avtalet går ut. Står du fast i det?
– Vi har sagt att vi kommer att förhandla ända fram till och med 3 april. Och att vi gör ett rejält försök att komma överens. Är vi inte det så får vi se vad som händer då. Vi är beredda.
Tror du att arbetsgivarparten är beredd att teckna avtal mer er innan industrin satt märket?
– Nä, det tror jag inte. Och jag vill nog inte heller göra det, säger Tommy Wreeth.