Sekretessavtal oroar anställa på Tankclean

Miljöföretaget Tankclean begär att de anställda ska skriva på ett långtgående sekretessavtal. Personalen får inte berätta om företagets arbetsmetoder för exempelvis anhöriga eller myndigheter. – Har de anställda synpunkter på arbetsmiljön finns det andra kanaler än facket, säger Tankcleans vd Thomas Nordbeck.

Tankclean finns i Göteborg och på ytterligare fyra platser i Sverige. Företaget arbetar med rengöring av tankbilar, silor och behållare.

På senare tid har anställa kontaktat Transport och undrat om bolaget verkligen kan tvinga dem att skriva på ett sekretessavtal. Förbindelsen är långtgående. Personalen får inte föra vidare uppgifter till någon utanför företaget. Sekretessen gäller inte bara under anställningen, utan också två år efter att man slutat.

Ett krux, påpekar en anställd, är att avtalet inte tydliggör vad som är hemligt. Det handlar i princip om allt från affärsförhållanden till drift och arbetsmetoder – såvitt det inte är ”allmänt känt”.

I en särskild punkt poängteras att utgångspunkten ska vara att ”allt material” omfattas av sekretessen.

På en rak fråga från Transportarbetaren förnekar Tankcleans vd Thomas Nordbeck först att det finns ett sekretessavtal. Närt det står klart att tidningen har en kopia på förbindelsen säger han:

– Jag skulle bara kolla hur du jobbar som journalist.

Nordbeck försvarar sedan avtalet:

– Jag tycker faktiskt inte att det är svårt att utläsa vad som är sekretessbelagt.

Om en anställd har funderingar kring låt säga arbetsmiljöfrågor, kan personen då kontakta facket utan att bryta mot avtalet?

– Det finns andra kanaler än facket, om man känner oro för exempelvis fallskyddet.

Vad händer om en anställd vägrar skriva på sekretessförbindelsen?

– Det händer väl ingenting, det finns fortfarande en sekretess som följer med anställningsavtalet.

Varför behövs i så fall en separat förbindelse?

– Eftersom de anställa inte läser igenom sina kontrakt och kollektivavtal ville vi ha ett förtydligande.

Dan Holke är chefsjurist på LO-TCO Rättsskydd. Han konstaterar att den här typen av avtal ökat på arbetsmarknaden. Främst på tjänstemannasidan.

– Man kan ifrågasätta nyttan, säger han. Det finns redan en lojalitetsplikt som följer av anställningen. I den här förbindelsen är det oklart vad som egentligen omfattas.

– Man kan också ifrågasätta att avtalet utsträcks att gälla två år efter att anställningen upphört. Den som slutat kan ju inte få sparken. Företaget kan teoretiskt sett begära skadestånd, men då krävs också att bolaget i domstol kan visa att man verkligen lidit skada. Och det är inte så enkelt.

Bör anställda inom Tankclean skriva på avtalet? Dan Holke säger:

– Det finns ingen skyldighet att skriva på. För dem som redan jobbar i företaget är mitt råd att inte göra det. För arbetssökande är situationen annorlunda. Där kan arbetsgivaren välja någon annan, som är mer medgörlig.

Arbetsdomstolen (AD) har under årens lopp avgjort flera tvister där tjänstemän eller konsulter kopierat hela kundregister och tagit med sig till andra jobb eller bolag. Där har AD ofta gått på arbetsgivarens linje.

Men Dan Holke känner inte till något enda fall där AD prövat om ett företag kan sparka en kollektivanställd för att denne vägrat skriva på ett sekretessavtal liknande det som Tankclean tagit fram.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.