Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

LO:s rapport 2024.

Bland personer med arbetaryrken uppgav bara hälften att de åker på minst en veckas semesterresa per år. Bland tjänstemän var siffran 70 procent. Det visar LO-rapporten Semester- och fritidsvanor för arbetare och tjänstemän som släpptes i slutet av juni.

Sedd som ”semesterojämlikhet” har denna procentuella skillnad varit relativt konstant sedan 2010. Men rapporten lyfter också hur ojämlikheten bottnar i materiella skillnader. Högre matpriser, konsekvenser av pandemin, högre elpriser och räntehöjningar har minskat arbetarnas ekonomiska marginaler i relation till tjänstemäns.

Andelen arbetare som har råd med semester, nöjen, utemiddagar och fritidsaktiviteter har minskat, visar rapporten.

Av arbetarna var det 13,5 procent som inte hade råd att åka på en veckas semester förra året. Av tjänstemännen var det 3,8 procent. Och den skillnaden har ökat kraftigt.

Också möjligheten att ägna sig åt fritidsaktiviteter påverkas av ojämlikheten: 10,8 procent av arbetarna har inte råd att regelbundet delta i fritidsaktiviteter som kostar pengar. Motsvarande siffra för tjänstemännen var 4,1 procent.

Allt fler personer – 12 procent – med arbetaryrken har svårt att få ekonomin att gå ihop. Bland tjänstemännen var det bara 3,6 procent som uppgav att de hade svårt eller mycket svårt att få pengarna att räcka. Också det är en skillnad som ökat markant, slår rapporten fast.

Speglar kvinnors lägre lön

Könsskillnaderna är också fortsatt tydliga och speglar kvinnors lägre inkomster, både bland dem med arbetaryrken- och tjänstemannayrken. Kvinnor har generellt mer sällan råd att lägga pengar på fritidsaktiviteter,  spendera på sig själva eller träffa vänner för en fika på kafé.

Exempelvis uppgav nästan 6 procent av kvinnor inom LO-kollektivet att de inte hade råd att träffa vänner eller släkt för fika eller äta middag minst en gång i månaden. Bland arbetarmännen var det ”bara” 2,5 procent.

I rapportens avslutande reflektioner betonas att ojämlika möjligheter till fritid och semester inte bara beror på ekonomiska förutsättningar. Det handlar också om arbetsvillkor. Arbetaryrkena är överlag mer fysisk krävande och ger färre möjligheter till pauser eller att själv bestämma tempo – eller att jobba hemma. Nio av tio med arbetaryrken saknade helt den möjligheten under pandemin.

En konsekvens är att organiseringen inom arbetaryrken leder till att de anställda blir tröttare och därför har mindre ork för aktiviteter efter jobbet: ”Semestern och fritiden blir därmed inte bara en efterlängtad paus från arbetet utan en nödvändighet för att möta bristande möjlighet till avkoppling, ökande arbetsbelastning och förhindra stressrelaterade hälsoproblem” heter det i rapporten.

En slutsats är därför att det kanske är extra viktigt med ledighet, semester, fritidsaktiviteter och nöjen för dem som arbetar inom arbetaryrken. I skarp kontrast till den uppmätta ojämlikheten bland svenskars semester- och fritidsvanor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.