Semestern ger tid för eftertanke

Krönika. Semestern närmar sig med stormsteg och snart står sommaren i all sin prakt. Skolavslutningarna avlöser varandra. Små skolbarn som sjunger ” Den blomstertid nu kommer” i blomsterprydda skolsalar och så avslutningen, med skrålande och uppsluppna ungdomar på lastbilsflak runt om i landet.

Ungdomar som är på väg ut i livet och friheten. Det de möter är dock inte en dans på rosor. Arbetslösheten ligger som bekant runt åtta procent och bland ungdomarna är den dessvärre än högre. Måtte det inte dröja länge innan vi får en politisk ledning i landet som med kraft tar tag i denna ödesmättade fråga. En anställning, ett jobb att gå till, är förutsättningen för att kunna skapa sig ett värdigt och bra liv. Att vara en del av arbetslaget och känna sig behövd är oerhört viktigt för självkänslan och tron på sig själv.

Men som sagt, semestern närmar sig, så också för oss som har ett arbete. Semester, bara ”smaka” på ordet. Alla får säkert olika associationer. Själv ser jag framför mig några lata dagar när man bara umgås med familjen. En och annan dagstur till yngsta sonen i Blekinge blir det också. Trädgårdsarbete och givetvis grillning. Semestern är den period då köket flyttar ut och jag får för en stund bli chefskock i familjen.

Semestern ger också tid för eftertanke. Liksom lite funderingar över framtiden. När jag ser tillbaka på förbundets arbete de första sex månaderna under 2013 kan jag konstatera att vi flyttat fram våra positioner på ett stort antal områden. Avtalsrörelsen påbörjades redan tidigt på året och har lett fram till att vi lyckats teckna nya kollektivavtal på ett stort antal av våra avtalsområden. Vi tvingades till och med till strejk inom Transportavtalet. En strejk som redan blivit historiskt under namnet ”lunchstrejken”.

Vi har också under våren presenterat projektet den ”sänkta löneandelen”, ett forskningsprojekt finansierat av Elin och Charles Lindleys stiftelse. Det beskriver hur löneandelen av produktiviteten minskat allt sedan mitten av 1980-talet. Projektet ledde bland annat till en uppmärksammad dokumentär i SVT och förbundet kommer att följa upp arbetet med att anordna ett seminarium under Almedalsveckan på temat.

Arbetet med att utveckla organiseringsprojektet har även det fortsatt under våren. Vi har sett många goda exempel på vad det projektet åstadkommer, bland annat inom bemanningsföretagen.

Den påtvingade separationen mellan förbundet och arbetslöshetskassan är nu genomförd. Processen har varit påfrestande för oss alla, men har trots det ändå kunnat genomföras under ordnade former. Vi har även under våren inrättat ett renodlat medlemscenter där allehanda ärenden som berör förbundsmedlemskapet hanteras på ett proffsigt sätt. Hemsidan tillsammans med tidningsredaktionen fortsätter att utvecklas och används allt mer som förbundets främsta informationskanal till medlemmarna.

Slutligen vill jag nämna förbundets arbete kring klimatförändringarna. Förbundet har tagit ställning. Vi ska arbeta aktivt med denna fråga. Den berör oss på många olika sätt. Frågan är förvisso abstrakt och svår att riktigt ta på allvar. Därför har förbundet tagit avstamp i den rapport som producerades och antogs vid Internationella Transportarbetarefederationen, ITF:s kongress 2010.

Vi har dessutom engagerat ett antal namnkunniga forskare för att ta fram ett kunskapsmaterial. Detta är nu klart och förbundet har utformat en egen ståndpunkt om hur krisen ska bedömas och hanteras. Det handlar om tre huvudpunkter:

•att beskriva verkligheten som den är – utan skygglappar och önsketänkande.

•att öka medvetenheten om klimatproblemen bland våra medlemmar och förklara förbundets inställning för omvärlden.

•och att utveckla strategier för åtgärder som bygger på solidaritet och social inriktning i det förändringsarbetet som klimatkrisen ställer krav på.

Dessa tre huvudinriktningar utvecklar vi i boken ”Transport och Klimathotet”. Boken är både ett principprogram och ett studiematerial som ska underlätta det fortsatta arbetet med att minimera utsläppen av växthusgaser.

Men som sagt: Det ska bli skönt med semester! När vi återkommer ska arbetet med organisering, förhandlingar, klimatfrågan och mycket annat fortsätta med samma intensitet som innan semestern.

Med förhoppning om en varm och skön sommar till er alla.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.