Semestern ger tid för eftertanke

Krönika. Semestern närmar sig med stormsteg och snart står sommaren i all sin prakt. Skolavslutningarna avlöser varandra. Små skolbarn som sjunger ” Den blomstertid nu kommer” i blomsterprydda skolsalar och så avslutningen, med skrålande och uppsluppna ungdomar på lastbilsflak runt om i landet.

Ungdomar som är på väg ut i livet och friheten. Det de möter är dock inte en dans på rosor. Arbetslösheten ligger som bekant runt åtta procent och bland ungdomarna är den dessvärre än högre. Måtte det inte dröja länge innan vi får en politisk ledning i landet som med kraft tar tag i denna ödesmättade fråga. En anställning, ett jobb att gå till, är förutsättningen för att kunna skapa sig ett värdigt och bra liv. Att vara en del av arbetslaget och känna sig behövd är oerhört viktigt för självkänslan och tron på sig själv.

Men som sagt, semestern närmar sig, så också för oss som har ett arbete. Semester, bara ”smaka” på ordet. Alla får säkert olika associationer. Själv ser jag framför mig några lata dagar när man bara umgås med familjen. En och annan dagstur till yngsta sonen i Blekinge blir det också. Trädgårdsarbete och givetvis grillning. Semestern är den period då köket flyttar ut och jag får för en stund bli chefskock i familjen.

Semestern ger också tid för eftertanke. Liksom lite funderingar över framtiden. När jag ser tillbaka på förbundets arbete de första sex månaderna under 2013 kan jag konstatera att vi flyttat fram våra positioner på ett stort antal områden. Avtalsrörelsen påbörjades redan tidigt på året och har lett fram till att vi lyckats teckna nya kollektivavtal på ett stort antal av våra avtalsområden. Vi tvingades till och med till strejk inom Transportavtalet. En strejk som redan blivit historiskt under namnet ”lunchstrejken”.

Vi har också under våren presenterat projektet den ”sänkta löneandelen”, ett forskningsprojekt finansierat av Elin och Charles Lindleys stiftelse. Det beskriver hur löneandelen av produktiviteten minskat allt sedan mitten av 1980-talet. Projektet ledde bland annat till en uppmärksammad dokumentär i SVT och förbundet kommer att följa upp arbetet med att anordna ett seminarium under Almedalsveckan på temat.

Arbetet med att utveckla organiseringsprojektet har även det fortsatt under våren. Vi har sett många goda exempel på vad det projektet åstadkommer, bland annat inom bemanningsföretagen.

Den påtvingade separationen mellan förbundet och arbetslöshetskassan är nu genomförd. Processen har varit påfrestande för oss alla, men har trots det ändå kunnat genomföras under ordnade former. Vi har även under våren inrättat ett renodlat medlemscenter där allehanda ärenden som berör förbundsmedlemskapet hanteras på ett proffsigt sätt. Hemsidan tillsammans med tidningsredaktionen fortsätter att utvecklas och används allt mer som förbundets främsta informationskanal till medlemmarna.

Slutligen vill jag nämna förbundets arbete kring klimatförändringarna. Förbundet har tagit ställning. Vi ska arbeta aktivt med denna fråga. Den berör oss på många olika sätt. Frågan är förvisso abstrakt och svår att riktigt ta på allvar. Därför har förbundet tagit avstamp i den rapport som producerades och antogs vid Internationella Transportarbetarefederationen, ITF:s kongress 2010.

Vi har dessutom engagerat ett antal namnkunniga forskare för att ta fram ett kunskapsmaterial. Detta är nu klart och förbundet har utformat en egen ståndpunkt om hur krisen ska bedömas och hanteras. Det handlar om tre huvudpunkter:

•att beskriva verkligheten som den är – utan skygglappar och önsketänkande.

•att öka medvetenheten om klimatproblemen bland våra medlemmar och förklara förbundets inställning för omvärlden.

•och att utveckla strategier för åtgärder som bygger på solidaritet och social inriktning i det förändringsarbetet som klimatkrisen ställer krav på.

Dessa tre huvudinriktningar utvecklar vi i boken ”Transport och Klimathotet”. Boken är både ett principprogram och ett studiematerial som ska underlätta det fortsatta arbetet med att minimera utsläppen av växthusgaser.

Men som sagt: Det ska bli skönt med semester! När vi återkommer ska arbetet med organisering, förhandlingar, klimatfrågan och mycket annat fortsätta med samma intensitet som innan semestern.

Med förhoppning om en varm och skön sommar till er alla.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.