Semestern ger tid för eftertanke

Krönika. Semestern närmar sig med stormsteg och snart står sommaren i all sin prakt. Skolavslutningarna avlöser varandra. Små skolbarn som sjunger ” Den blomstertid nu kommer” i blomsterprydda skolsalar och så avslutningen, med skrålande och uppsluppna ungdomar på lastbilsflak runt om i landet.

Ungdomar som är på väg ut i livet och friheten. Det de möter är dock inte en dans på rosor. Arbetslösheten ligger som bekant runt åtta procent och bland ungdomarna är den dessvärre än högre. Måtte det inte dröja länge innan vi får en politisk ledning i landet som med kraft tar tag i denna ödesmättade fråga. En anställning, ett jobb att gå till, är förutsättningen för att kunna skapa sig ett värdigt och bra liv. Att vara en del av arbetslaget och känna sig behövd är oerhört viktigt för självkänslan och tron på sig själv.

Men som sagt, semestern närmar sig, så också för oss som har ett arbete. Semester, bara ”smaka” på ordet. Alla får säkert olika associationer. Själv ser jag framför mig några lata dagar när man bara umgås med familjen. En och annan dagstur till yngsta sonen i Blekinge blir det också. Trädgårdsarbete och givetvis grillning. Semestern är den period då köket flyttar ut och jag får för en stund bli chefskock i familjen.

Semestern ger också tid för eftertanke. Liksom lite funderingar över framtiden. När jag ser tillbaka på förbundets arbete de första sex månaderna under 2013 kan jag konstatera att vi flyttat fram våra positioner på ett stort antal områden. Avtalsrörelsen påbörjades redan tidigt på året och har lett fram till att vi lyckats teckna nya kollektivavtal på ett stort antal av våra avtalsområden. Vi tvingades till och med till strejk inom Transportavtalet. En strejk som redan blivit historiskt under namnet ”lunchstrejken”.

Vi har också under våren presenterat projektet den ”sänkta löneandelen”, ett forskningsprojekt finansierat av Elin och Charles Lindleys stiftelse. Det beskriver hur löneandelen av produktiviteten minskat allt sedan mitten av 1980-talet. Projektet ledde bland annat till en uppmärksammad dokumentär i SVT och förbundet kommer att följa upp arbetet med att anordna ett seminarium under Almedalsveckan på temat.

Arbetet med att utveckla organiseringsprojektet har även det fortsatt under våren. Vi har sett många goda exempel på vad det projektet åstadkommer, bland annat inom bemanningsföretagen.

Den påtvingade separationen mellan förbundet och arbetslöshetskassan är nu genomförd. Processen har varit påfrestande för oss alla, men har trots det ändå kunnat genomföras under ordnade former. Vi har även under våren inrättat ett renodlat medlemscenter där allehanda ärenden som berör förbundsmedlemskapet hanteras på ett proffsigt sätt. Hemsidan tillsammans med tidningsredaktionen fortsätter att utvecklas och används allt mer som förbundets främsta informationskanal till medlemmarna.

Slutligen vill jag nämna förbundets arbete kring klimatförändringarna. Förbundet har tagit ställning. Vi ska arbeta aktivt med denna fråga. Den berör oss på många olika sätt. Frågan är förvisso abstrakt och svår att riktigt ta på allvar. Därför har förbundet tagit avstamp i den rapport som producerades och antogs vid Internationella Transportarbetarefederationen, ITF:s kongress 2010.

Vi har dessutom engagerat ett antal namnkunniga forskare för att ta fram ett kunskapsmaterial. Detta är nu klart och förbundet har utformat en egen ståndpunkt om hur krisen ska bedömas och hanteras. Det handlar om tre huvudpunkter:

•att beskriva verkligheten som den är – utan skygglappar och önsketänkande.

•att öka medvetenheten om klimatproblemen bland våra medlemmar och förklara förbundets inställning för omvärlden.

•och att utveckla strategier för åtgärder som bygger på solidaritet och social inriktning i det förändringsarbetet som klimatkrisen ställer krav på.

Dessa tre huvudinriktningar utvecklar vi i boken ”Transport och Klimathotet”. Boken är både ett principprogram och ett studiematerial som ska underlätta det fortsatta arbetet med att minimera utsläppen av växthusgaser.

Men som sagt: Det ska bli skönt med semester! När vi återkommer ska arbetet med organisering, förhandlingar, klimatfrågan och mycket annat fortsätta med samma intensitet som innan semestern.

Med förhoppning om en varm och skön sommar till er alla.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.