Munskydd på! Jouni Talso tar restriktionerna på största allvar, och tar inte heller framsätespassagerare. Foto: Lilly Hallberg
Close
Munskydd på! Jouni tar restriktionerna på största allvar, och tar inte heller framsätespassagerare.
Close
Månadens medlem

Seriös taxi oavsett uppdrag

Taxi. Tre dagar före julafton 2012 insåg Jouni Talso att han hamnat rätt – bakom ratten i en taxi. Han trivs fortfarande med friheten och utvecklingsmöjligheterna, även som tomte. Men pandemin har varit oerhört tuff.

Tredje gången gillt. Transportarbetaren lyckas träffa Jouni Talso en söndagsförmiddag, mellan uppdrag. Tidigare försök blev inställda, en gång då han fick en sen körning till Enköping.

– Det är så det ser ut i vår bransch, säger Jouni.

Jouni Talso på hemmaplan, taxistolpen vid Stråket i Råsunda, Solna, där han också bor. Foto: Lilly Hallberg
Jouni Talso på hemmaplan, taxistolpen vid Stråket i Råsunda, Solna, där han också bor. Foto: Lilly Hallberg

Som förare för Taxi Stockholm är han utbildad för att kunna ta speciella uppdrag. Det är ett slags riktade tjänster, som att köra lotsar för Sjöfartsverket. Jouni Talso kan också ta exklusivare resor, liknande limousineservice. Då har bilen ingen taxiskylt på taket.

2022 har börjat med en nedgång i efterfrågan på taxiresor. För dem som var kvar efter branschens stålbad hade det under förra året blivit mer jobb.

– Efter helgerna har det åter blivit mycket sämre. Folk har hörsammat de nya restriktionerna, säger Jouni Talso.

Pandemins första våg slog hårt. Antalet körningar var mycket få och garantilönen ofta enda räddningen. Konsekvenserna av covid är svåra.

– Dels för att vi haft kollegor som gått bort. Dels för att så många slutat.

Själv trivs han fortfarande med jobbet.

– Men visst, det finns dagar när man ifrågasätter vad man håller på med.

Taxitomte

Något lustfyllt är däremot uppdraget som taxitomte. Några av Taxi Stockholms chaufförer går under december månad att boka. Jouni Talso är en av dem som kör ut till företag och familjer, iförd tomteskägg och luva. Bäst gillar han att på julafton besöka barnfamiljer.

– Jag är ju äkta vara, säger Jouni, som är född i Rovaniemi liksom tomten.

Han har i sju år jobbat med tomteriet hos Taxi Stockholm. Men julen 2020 blev det inga tomtekörningar på grund av covid.

– Och alla andra så kallade tomtar, mor- och farföräldrar eller andra släktingar, satt ju i karantän.

Taxiförare 587701 har kört för Taxi Stockholm i drygt tio år. Foto: Lilly Hallberg
Taxiförare 587701 har kört för Taxi Stockholm i drygt tio år. Foto: Lilly Hallberg

Då föddes idén om visuellt tomteri. Jouni Talso utvecklade en digital tjänst för uppvaktning av tomten, som fått stort genomslag.

– Det är inte bara begränsat till december månad. Jag har fått förfrågningar från hela världen, och det gäller även födelsedagar och andra högtidsdagar. Jag har fått också fått frågor från föräldrar som förklarar att deras barn inte äter mat så bra, och vill att tomten kommer.

Född i Finland

Jouni Talso beskriver sig själv som ”made in Finland”, i tomtens hemstad. Men dialektmässigt låter det mer som Västmanland. Förklaringen är att han som helt liten flyttade med sina föräldrar till Sverige, i den stora vågen av arbetskraftsinvandring på 1960-talet från vårt östra grannland. Först till Surahammar, sedan Valskog i Kungsörs kommun. Föräldrarna fick arbete på Volvo i Köping, och var kvar till pensionen.

– Jag gjorde själv några år på Volvo, säger Jouni.

Sedan blev det restaurangbranschen och 25 år på olika krogar i huvudstaden. Trots förfrågningar från flera håll kände han sig färdig med krögarlivet 2011. Då hoppade Jouni på ett erbjudande om betald utbildning hos Taxi Stockholm, mot att köra heltid under sex månader. Han tänkte att det ju kunde vara bra att ha taxilegg om man hamnade ”mellan jobb” och att han skulle ge det ett halvår.

Jouni hade sin första körning i juletid 2012.

– Och redan efter en vecka, tänkte jag att jag nog hamnat rätt, säger Jouni Talso.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan-Erik:
    9 februari, 2022

    Apropå pandemins effekter på taxibranschen - följande internbrev lades ut på Taxi Stockholms web för någon dag sedan:

    "Vi har följt upp hur våra uppdragsgivare ser på skärmskydd och munskydd efter den 9:e februari. Svaret är att de vill att vi har kvar skärmskyddet i bilarna vilket också är vår rekommendation till er. När det gäller munskydd finns inte kravet kvar för skol- och omsorgsresor samt för färdtjänsten, men rekommendationen är att vi har munskydd i bilarna och tar på dessa om kunderna ber oss"

    Aha, det är alltså KUNDERNA som vill att bolagets bilar behåller skärmskydden. Att fråga förarna, som sitter med kunderna i knät, är oviktigt? Notera också i texten att det är KUNDERNA som ska kunna be förarna att använda munskydd. Samma här: att fråga förarna som sitter i ett trångt, slutet utrymme och som måste acceptera att folk kan vara smittade...är inte intressant?

    För mig är inte detta en sund personalpolitik. Det är en rovdrift och ett människoförakt som knappast går att finna hos något annat företag på den svenska marknaden. Fråga er personal hur de upplever de avskaffade restriktionerna nästa gång!

Lästips:

Skäggig man slukar eld i gångtunnel

”Att sluka eld är inte så svårt”

Eld & lågor. Henrik Tynnhammar är skyddsvakt på dagen. På kvällen är han gycklare och eldslukare.

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Hungry Panda-bud i Chinatown. Med stenkoll på sina mobiler. Foto: Jörgen Cardell

Covid-19 satte fart på matleveranserna

Gigjobb. Londons borgmästare Sadiq Khan har sagt att det finns ungefär 40 000 förare som levererar restaurangmat till hem och arbetsplatser i staden. Det märks verkligen i gatubilden. Oftast är det unga män, med rötter i länder utanför England, som kör omkring med färgglada boxar på ryggen. Ju snabbare de kör, desto högre blir timpengen.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.