Sex frågor till LO-ordföranden

Politik. Transportarbetaren ställde sex frågor till Karl-Petter Thorwaldsson vid LO:s valupptakt. Om bland annat konflikträtten, valtaktiken och infrastruktursatsningar.

Transportarbetaren ställde sex frågor till Karl-Petter Thorwaldsson vid LO:s valupptakt. Om bland annat konflikträtten, valtaktiken och infrastruktursatsningar.
LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson. Foto: John Antonsson

Känner du dig tryggare när du hört Stefan Löfven prata om konflikträtten och Göteborgs hamn?

– Ja, det gör jag. Det han sa var att han aldrig kommer att lägga fram ett lagförslag som drabbar vår möjlighet att verka som fackförening. Han la mycket tid på det och var angelägen om att budskapet går hem till alla. Vi är 750 vittnen som har hört honom säga det nu.

– Jag har aldrig tvivlat på det, men det har funnits perioder de senaste månaderna där det har varit en debatt att vi ska inskränka rätten till sympatiåtgärder. Det har ingenting att göra med Göteborgs hamn, för övrigt. Det är ingen som har vidtagit sympatiåtgärder för hamnarbetarna.

– Det handlar inte om att vi är mot att de tecknar bra avtal. Det handlar om att en liten grupp, inte anslutna till LO, kan sabba för så många andra. Medlemmarna i Transport blir ganska illa åtgångna på de här arbetsplatserna.

Ser du några risker i att utredaren går längre än Stefan Löfven säger att han vill?

– Utredning är en sak och lag är en helt annan.

Men riksdagsmajoriteten med allianspartierna och Sverigedemokraterna kan kanske ta saker vidare?

­– Det är inte så enkelt att utredningen blir lagstiftning.

Under tisdagen presenterade Socialdemokraterna sin valstrategi. De säger att de har två målgrupper att vinna. De som står mellan SD och S och de så kallade blockbytarna. Är det någon av de här grupperna LO siktar in sig på?

– Vi har i tre år sett att många LO-medlemmar började gilla Sverigedemokraterna efter vårt stora flyktingmottagande. Det var många som kände sig oroade. Väldigt mycket av samtalet i Sverige handlade om att vi har fel flyktingpolitik. Så är det inte i dag. Den frågan har kommit i skymundan.

– I LO använde vi länge strategin att understryka Sverigedemokraternas fascistiska och nazistiska rötter. Det var en upplysningskampanj som har gjort väldigt stort nytta.

– Vi har börjat visa vad SD röstar på i riksdagen och nu lyfter vi fram de förslag de röstat mot. Jag tänker på arbetsrätten, a-kassan och kollektivavtal vid upphandling. Sedan vi började med det har vi märkt att andelen SD-väljare i LO har gått ner kraftigt. De har kommit tillbaka till Socialdemokraterna och till viss del Moderaterna.

Finns det någon risk att vissa LO-medlemmar inte känner sig hemma i sina LO-förbund när ni går in så hårt i valrörelsen?

– Nej, vi har jobbat så här i 130 år. Det är inte alla som gillar det. Men det är faktiskt fler som gillar att vi jobbar med facklig-politisk samverkan än bara de som är socialdemokrater.

Sist. I er valplattform säger ni att ni vill satsa på infrastrukturen. Ser ni någon fördelning mellan väg, järnväg och bostäder?
­– Det viktiga är att säga att vi måste göra det på alla områden. Fokus har legat på att renovera den befintliga infrastrukturen. Nu ser vi massiva satsningar på att rusta upp vår järnväg. Nu har det startats stora väginvesteringar i Göteborg och Stockholm. En massa härliga medlemmar som jobbar med att bygga bättre vägar för Transports medlemmar, så att de slipper köra genom Stockholm.

­– Vi ser tre stora investeringar. Den ena är att rusta upp våra vägar. De flesta av våra medlemmar bor inte i Stockholm och då är vägarna det viktigaste transportmedlet. Den andra är att fortsätta att bygga billiga bostäder. Vi vill satsa pengar på andelen nybyggda hyresrätter med låg ingångshyra blir större. Den tredje. Vi vill bygga snabba järnvägar, inte långsamma som Trafikverket förordar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

LO:s chefsekonom Torbjörn Hållö. Foto: John Antonsson

”Det är fel på den svenska penningpolitiken”

Ekonomi. Först inflationskris med stigande räntor som följd. Nu lågkonjunktur och ökande arbetslöshet. Sverige går igenom tuffa tider. LO:s nya chefsekonom Torbjörn Hållö vill se en stat som satsar på att få hjulen att snurra och en svensk Riksbank som blir mer självständig gentemot Europeiska centralbanken.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.