Sex timmars arbetsdag – nytt krav från Transport
Transport ska driva krav på sex timmars arbetsdag, eller rättare sagt 30 timmars arbetsvecka. Det beslutet blev kongressens stora skräll under tisdagen.
Flygavdelning 46 hade lämnat i en motion som innebar att Transport ska trycka på riksdagspartierna för att få igenom 30-timmarsvecka i Sverige. I sitt yttrande över motionen yrkade förbundsstyrelsen på avslag. Motiveringen var att kravet är orealistiskt, i vart fall att driva den politiska vägen.
Debatten blev intensiv. Robert Langholz från flygavdelningen sa:
– Det hävdas att produktionsbortfallet skulle bli för stort med sex timmars arbetsdag. Men precis samma argument framfördes när arbetarrörelsen slogs för åtta timmars arbetsdag för 100 år sedan.
– Det här är en fråga om visioner! Handels och Hotell och restaurangfacket har redan antagit kravet. Varför ska inte vi vara lika visionära?
Ulf Jarnefjord, från Göteborg, hängde på:
– Jag anser att motionen är en av de viktigaste på hela kongressen. Många jobbar alldeles för mycket. Med kortare arbetstid finns mycket att vinna, även ur ett arbetsmiljöperspektiv. Dessutom är arbetslösheten hög, vi behöver dela på de jobb som finns.
Kenneth Pettersson, sopgubbe från Malmö, klev sedan upp i talarstolen och påpekade att det var 41 år sedan vi senast fick en arbetstidsförkortning, genom lagstiftning. Nu är det hög tid igen, menade han.
Ett ombud från flyget, Carl Techera, anförde att inget i motionen säger att reformen behöver ske på ett år.
Martin Viredius, fram till nu Transports tredje vice ordförande, argumenterade mot:
– Vi känner sympati för förslaget, men vi tror inte att det är realistiskt. Glöm inte att motionen slår fast att kravet ska drivas mot riksdagspartierna. I förbundsstyrelsen bedömer vi att det är mer realistiskt att fortsätta driva frågan avtalsvägen, mot arbetsgivarna.
Vid omröstningen blev det jämt och det krävdes rösträkning för att avgöra vilken sida som vunnit. Det blev motionsanhängarna som segrade, med siffrorna 125 mot 115.