Arlanda, lastare
Corona

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Varslen är en direkt följd av coronapandemin, som närmast lamslagit flygbranschen. De härrör från det jättevarsel om upp till 5 000 SAS-anställda i Skandinavien, som bolaget gick ut med i slutet av april. Bland dem berörs totalt 1 900 heltidsanställda i Sverige.

– Jag har inte det exakta antalet än, men det rör sig om totalt 300 till 400 lastare på SGH. Jag tror det är närmare 400, säger Transports flygombudsman Petri Perälä.

Han kallar varslen ”brutala” och förklarar att förhandlingarna ”tog sin stund”.

– Processen att ge besked till de varslade pågår nu. Det är jättetråkigt att vi hamnat i det här läget. Väldigt trist.

I går kom SAS dystra ekonomiska rapport för andra kvartalet 2020. Den visade en kraftig förlust på 3,7 miljoner kronor och att intäkterna halverats. Vad det innebär för bolagets övriga personal som flygmekaniker och tekniker, plåtslagare och elektriker är ännu inte klart. De kontakterna sköts av Transports flygombudsman Johan Einarsson.

Vid aprilvarslet förklarade SAS att både flyglinjer och orter kan drabbas av nedläggning.

Hur är stämningen bland lastarna på SGH? Vad har du mött för reaktioner?

– Vi får olika frågor från medlemmarna om allt från i fall det går att göra något åt situationen, till mer praktiska frågeställningar om vad som händer nu. De undrar också om las-tider. Vissa har hoppet kvar om att få jobbet tillbaka när pandemin lägger sig, säger Petri Perälä.

Tyvärr kommer alla som varslas nu inte att kunna erbjudas arbete igen, konstaterar han.

– Många går ut i arbetslöshet. Då känns det i alla fall ganska bra att regeringen förbättrat reglerna och höjt taket i a-kasseersättningen. Vi har också vårt omställningsstöd i kollektivavtalet.

Vad gör Transport för de varslade medlemmarna?

– Vi på flygavdelningen fortsätter att ha kontakt med dem och kommer att ha info-möten via länk med personalen i nästa vecka. Samtidigt hanterar våra ombud på Transportklubbarna de frågor som kommer.

Petri Perälä får även samtal från anställda som varken är med i Transport eller a-kassan.

– Kan jag gå med nu? Kan du hjälpa mig, undrar de, men tyvärr är det väl sent. Människor var oförberedda på den här djupa ekonomiska krisen, säger han.

Varslen hamnar i blixtljus av den pågående debatten och utredningen om las, lagen om anställningsskydd, påpekar Petri Perälä.

– Folk har generellt haft ganska dålig koll på las och vad den innebär. Men det är en bra lagstiftning som vi haft väldigt mycket nytta av under våra förhandlingar under coronakrisen.

– Parterna kan ju redan i dag komma överens om att undanta personer och göra avsteg från turlistan, så jag förstår inte vad problemet är och varför lagen ska luckras upp?

Petri Perälä bedömer att flyget drabbats hårdast av alla branscher under pandemin.

– Visst, det är väldigt tufft inom taxibranschen också, men du kan ändå åka taxi. Flyga kan du däremot inte göra på grund av en massa restriktioner.

Är läget helt dystert inom flyget?

– Det ser ut som att SAS börjar flyga lite mer. Kanske har vi nått bottnen nu inom flygindustrin och förhoppningsvis hela pandemin och kan gå in i en uppstartsfas. Prognosen ligger kvar på att vi ska vara hyfsat tillbaka 2022.

– Allt beror på hur säkert det blir att flyga, när det gäller smittspridning. Den frågan jobbar flygbolagen hårt med nu, säger Petri Perälä.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sonny:
    29 maj, 2020

    Varslas de i Malmö med?

  2. Justina Öster:
    1 juni, 2020

    Tyvärr har jag inga säkra uppgifter om Malmö än. /Justina Öster, reporter

Lästips:

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Lou Fermisson, ordförande på Transportklubben vid AAP, Danijel Kovacic, ordförande för Norwegians Transportklubb och Ekaterina Parenkova som håller i klubban på Eurowings kraftsamlar för att förbättra arbetsvillkoren för kabinpersonalen.

”Vi vill att företagen ska lyssna på oss”

Flyg. Höjd lön efter sänkningen under pandemin. Att företaget lyssnar på oss och behandlar oss rättvist. Bättre scheman och mindre helgjobb. Rätt till ob-­ersättning. Det är några av frågorna som de fackligt engagerade vid Transports nya kabinklubbar vill driva.

Flygplan som lyfter

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.