Arlanda, lastare
Corona

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Varslen är en direkt följd av coronapandemin, som närmast lamslagit flygbranschen. De härrör från det jättevarsel om upp till 5 000 SAS-anställda i Skandinavien, som bolaget gick ut med i slutet av april. Bland dem berörs totalt 1 900 heltidsanställda i Sverige.

– Jag har inte det exakta antalet än, men det rör sig om totalt 300 till 400 lastare på SGH. Jag tror det är närmare 400, säger Transports flygombudsman Petri Perälä.

Han kallar varslen ”brutala” och förklarar att förhandlingarna ”tog sin stund”.

– Processen att ge besked till de varslade pågår nu. Det är jättetråkigt att vi hamnat i det här läget. Väldigt trist.

I går kom SAS dystra ekonomiska rapport för andra kvartalet 2020. Den visade en kraftig förlust på 3,7 miljoner kronor och att intäkterna halverats. Vad det innebär för bolagets övriga personal som flygmekaniker och tekniker, plåtslagare och elektriker är ännu inte klart. De kontakterna sköts av Transports flygombudsman Johan Einarsson.

Vid aprilvarslet förklarade SAS att både flyglinjer och orter kan drabbas av nedläggning.

Hur är stämningen bland lastarna på SGH? Vad har du mött för reaktioner?

– Vi får olika frågor från medlemmarna om allt från i fall det går att göra något åt situationen, till mer praktiska frågeställningar om vad som händer nu. De undrar också om las-tider. Vissa har hoppet kvar om att få jobbet tillbaka när pandemin lägger sig, säger Petri Perälä.

Tyvärr kommer alla som varslas nu inte att kunna erbjudas arbete igen, konstaterar han.

– Många går ut i arbetslöshet. Då känns det i alla fall ganska bra att regeringen förbättrat reglerna och höjt taket i a-kasseersättningen. Vi har också vårt omställningsstöd i kollektivavtalet.

Vad gör Transport för de varslade medlemmarna?

– Vi på flygavdelningen fortsätter att ha kontakt med dem och kommer att ha info-möten via länk med personalen i nästa vecka. Samtidigt hanterar våra ombud på Transportklubbarna de frågor som kommer.

Petri Perälä får även samtal från anställda som varken är med i Transport eller a-kassan.

– Kan jag gå med nu? Kan du hjälpa mig, undrar de, men tyvärr är det väl sent. Människor var oförberedda på den här djupa ekonomiska krisen, säger han.

Varslen hamnar i blixtljus av den pågående debatten och utredningen om las, lagen om anställningsskydd, påpekar Petri Perälä.

– Folk har generellt haft ganska dålig koll på las och vad den innebär. Men det är en bra lagstiftning som vi haft väldigt mycket nytta av under våra förhandlingar under coronakrisen.

– Parterna kan ju redan i dag komma överens om att undanta personer och göra avsteg från turlistan, så jag förstår inte vad problemet är och varför lagen ska luckras upp?

Petri Perälä bedömer att flyget drabbats hårdast av alla branscher under pandemin.

– Visst, det är väldigt tufft inom taxibranschen också, men du kan ändå åka taxi. Flyga kan du däremot inte göra på grund av en massa restriktioner.

Är läget helt dystert inom flyget?

– Det ser ut som att SAS börjar flyga lite mer. Kanske har vi nått bottnen nu inom flygindustrin och förhoppningsvis hela pandemin och kan gå in i en uppstartsfas. Prognosen ligger kvar på att vi ska vara hyfsat tillbaka 2022.

– Allt beror på hur säkert det blir att flyga, när det gäller smittspridning. Den frågan jobbar flygbolagen hårt med nu, säger Petri Perälä.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sonny:
    29 maj, 2020

    Varslas de i Malmö med?

  2. Justina Öster:
    1 juni, 2020

    Tyvärr har jag inga säkra uppgifter om Malmö än. /Justina Öster, reporter

Lästips:

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.