300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas
Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.
Varslen är en direkt följd av coronapandemin, som närmast lamslagit flygbranschen. De härrör från det jättevarsel om upp till 5 000 SAS-anställda i Skandinavien, som bolaget gick ut med i slutet av april. Bland dem berörs totalt 1 900 heltidsanställda i Sverige.
– Jag har inte det exakta antalet än, men det rör sig om totalt 300 till 400 lastare på SGH. Jag tror det är närmare 400, säger Transports flygombudsman Petri Perälä.
Han kallar varslen ”brutala” och förklarar att förhandlingarna ”tog sin stund”.
– Processen att ge besked till de varslade pågår nu. Det är jättetråkigt att vi hamnat i det här läget. Väldigt trist.
I går kom SAS dystra ekonomiska rapport för andra kvartalet 2020. Den visade en kraftig förlust på 3,7 miljoner kronor och att intäkterna halverats. Vad det innebär för bolagets övriga personal som flygmekaniker och tekniker, plåtslagare och elektriker är ännu inte klart. De kontakterna sköts av Transports flygombudsman Johan Einarsson.
Vid aprilvarslet förklarade SAS att både flyglinjer och orter kan drabbas av nedläggning.
Hur är stämningen bland lastarna på SGH? Vad har du mött för reaktioner?
– Vi får olika frågor från medlemmarna om allt från i fall det går att göra något åt situationen, till mer praktiska frågeställningar om vad som händer nu. De undrar också om las-tider. Vissa har hoppet kvar om att få jobbet tillbaka när pandemin lägger sig, säger Petri Perälä.
Tyvärr kommer alla som varslas nu inte att kunna erbjudas arbete igen, konstaterar han.
– Många går ut i arbetslöshet. Då känns det i alla fall ganska bra att regeringen förbättrat reglerna och höjt taket i a-kasseersättningen. Vi har också vårt omställningsstöd i kollektivavtalet.
Vad gör Transport för de varslade medlemmarna?
– Vi på flygavdelningen fortsätter att ha kontakt med dem och kommer att ha info-möten via länk med personalen i nästa vecka. Samtidigt hanterar våra ombud på Transportklubbarna de frågor som kommer.
Petri Perälä får även samtal från anställda som varken är med i Transport eller a-kassan.
– Kan jag gå med nu? Kan du hjälpa mig, undrar de, men tyvärr är det väl sent. Människor var oförberedda på den här djupa ekonomiska krisen, säger han.
Varslen hamnar i blixtljus av den pågående debatten och utredningen om las, lagen om anställningsskydd, påpekar Petri Perälä.
– Folk har generellt haft ganska dålig koll på las och vad den innebär. Men det är en bra lagstiftning som vi haft väldigt mycket nytta av under våra förhandlingar under coronakrisen.
– Parterna kan ju redan i dag komma överens om att undanta personer och göra avsteg från turlistan, så jag förstår inte vad problemet är och varför lagen ska luckras upp?
Petri Perälä bedömer att flyget drabbats hårdast av alla branscher under pandemin.
– Visst, det är väldigt tufft inom taxibranschen också, men du kan ändå åka taxi. Flyga kan du däremot inte göra på grund av en massa restriktioner.
Är läget helt dystert inom flyget?
– Det ser ut som att SAS börjar flyga lite mer. Kanske har vi nått bottnen nu inom flygindustrin och förhoppningsvis hela pandemin och kan gå in i en uppstartsfas. Prognosen ligger kvar på att vi ska vara hyfsat tillbaka 2022.
– Allt beror på hur säkert det blir att flyga, när det gäller smittspridning. Den frågan jobbar flygbolagen hårt med nu, säger Petri Perälä.