Katrin Olofsson, NTF, identifierar möjligheter och hinder i den fackliga kampen för kvinnors rätt att inte bli slagna.
Close
Katrin Olofsson, NTF, identifierar möjligheter och hinder i den fackliga kampen för kvinnors rätt att inte bli slagna.
Close

Sheela lyfter busskvinnorna

Konduktörerna misshandlas och trakasseras av busspassagerarna. De har inga toaletter och inget dricksvatten. Varför? För att de är kvinnor. – Jag fick nog! Jag försökte få mina kvinnliga arbetskamrater att organisera sig. Och från början fick jag kämpa hårt mot både facket och företaget för kvinnornas rättigheter.

Sheela Sanjay Naikwade befinner sig på Quality hotell vid Arlanda, norr om Stockholm. Hon har organiserat kvinnor i transportsektorn i Indien – och nu inspirerar hon svenska och norska fackförbundskvinnor med sina framgångar.

Hon är sedan länge anställd på bussbolagets kontor hemma i Maharashtra i Indien. Men på visitkortet framgår det att hon också är bussfackets kvinnoorganisatör samt med i internationella transportfacket ITF:s kvinnokommitté.

Sheela Sanjay Naikwade berättar om konduktörerna på bussarna. Hur de utsattes för våld från både manliga passagerare och ibland även manliga kollegor. Hur de som var gravida ofta fick missfall – för att bussarna på landsbygden skakar och kränger. Att de fick göra sina behov invid vägkanten.

– Företaget gjorde ingenting, berättar hon. Och facket struntade i problemet.

Då började Sheela Sanjay Naikwade samla kvinnor på de olika arbetsplatserna. Ibland i små samtal, ibland på större möten. Hon grälade med de fackliga företrädarna.

– Men efter lång tid och mycket arbete fick vi igenom kvinnokommittéer i alla provinser. Facket har ändrat stadgarna och äntligen släppt upp kvinnor till den högsta nivån.

Och när det gäller arbetsgivaren har hon och de organiserade kvinnorna drivit igenom en arbetsgrupp mot sexuella trakasserier, möjligheten att pausa för att amma sitt barn – och för vissa arbetsgrupper rätten att få ett lättare arbete under graviditeten.

– Ett stort skifte är på gång och vi hoppas mycket av framtiden, säger Sheela Sanjay Naikwade. Nu har vi kommit en bit på vägen!

Bland dem som under två dagar fått möta hennes entusiasm finns Lotta Larsson och Emilie Eklund från Transport. Och i dag åker de därifrån med en ny agenda:

– Vi tänker skriva ihop en motion till kongressen nästa år, säger Lotta Larsson, ombudsman och kassör i Transport i Halmstad samt ledamot i förbundsstyrelsen.

– Den kommer att handla om att fackets kunskap om våld mot kvinnor måste öka. Vi måste som fackliga kunna hjälpa dem som utsätts på ett bra sätt, säger Emilie Eklund, ordförande i Transport i Gävle.

Så funderar hon lite mer:

– I förlängningen behövs det kanske ett fackligt uppdrag till ute på arbetsplatserna, en person som tillsammans med skyddsombudet bevakar den här frågan.

Lotta Larsson minns sin första kongress, då fanns det t-skirtar i XXXL, strumpor i storlek 45 och en kniv i konferensbagen. Det var 1993, och sedan dess har åtminstone kläder med Transportloggan börjat tillverkas även i dammodeller.

– Men det finns fortfarande mansattityder i förbundet. Jargongen kan vara tuff, och även om jag aldrig stött på sexuella trakasserier kan skämten ha en sådan attityd, säger Emilie Eklund som är avdelningsordförande sedan ett år och var anställd på kontoret ett halvår före det.

– Men det har blivit mycket bättre, säger Lotta Larsson. När jag började var en ombudsman värdelös om han (för det fanns bara män före mig) inte jobbade 25 timmar om dygnet.

Och du som är aktiv och har en position i Transport – bli inte förvånad om en sprudlande och erfaren feminist från kvinnojourerna dyker upp på något arrangemang framöver. Lotta Larsson och Emilie Eklund blev själva så inspirerade av Wiveca Holsts berättelse om hur våldet mot kvinnor ser ut i Sverige i dag – och vad ett fackförbund kan göra för att motverka det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.