Debatt. På VTD pågår för närvarande en omläggning med anledning av vikande tidnings- och paketvolymer i kombination med stigande priser på el och drivmedel. Parallellt med detta görs flera satsningar för att hitta vägar framåt som på sikt kan ersätta den negativa utvecklingen i våra befintliga affärer, och för att satsa på vår viktigaste resurs; personalen.
Det kan vara lätt att bara se till att VTD gick med vinst förra året och att vi därför gör fel i att genomföra besparingar, men vinsten behövs för att vi ska kunna satsa och investera för framtiden. Utvecklingen inom hållbarhet och miljö går snabbt. Kunder och samarbetspartners är i dag både kunniga, pålästa och ställer höga krav på oss som distributör. Det betyder att om vi vill kunna konkurrera med dom bästa krävs insatser av oss som företag som varken är billiga eller snabba att genomföra, men nödvändiga. Det är därför en självklarhet för oss att investera i att bli emissionsfria till 2027.
Att bara satsa framåt räcker dock inte. Vi behöver också fokusera på nutid genom att förbättra arbetsmiljön för vår personal. Under 2022 har vi investerat i en automatiserad paketbana som både kommer förbättra arbetsmiljön, möjliggöra vår utveckling inom paketdistribution och bidra till att vi blir ett av tre utbärningsbolag inom Early Bird-nätverket som har kapacitet att vara första terminal.
Parallellt ställer vi även om våra filialer, bland annat genom att förbättra arbetssätten och minimera lyft. Detta görs genom att ge våra distributörer egna specialbyggda arbetsbänkar och nya specialkonstruerade sorteringsställ. Vi kommer även att göra en översyn av våra arbetskläder, som en förlängning på den miljonsatsning som genomfördes 2021. Samtidigt håller vi noga koll på våra hur våra medarbetare mår genom de medarbetarundersökningar som görs varje månad, och sätter in de insatser som behövs.
Vi har full förståelse för att den omläggning som pågår är tuff för alla som drabbas negativt, men det är också viktigt att vara öppen för att lyssna på olika sidor, även om informationen och svaren inte nödvändigtvis är det man vill höra.
Under hösten kommer vi tillsammans med Transport att mäta ett urval av våra rutter, med start fredagen den 30 september. Vi är stolta över vår personal och ser det som viktigare än någonsin att visa uppskattning för allas insatser. Vi hoppas att våra satsningar kommer att visa det och göra stor skillnad i det långa loppet.
Annika Nyberg, vd Västsvensk Tidningsdistribution (VTD)