Simon prejades i diket på olycksdrabbad väg
Kranbilsföraren Simon Kinnander prejades av vägen av en buss. Trailern välte i diket och dragbilen blev stående med ett hjul i vädret på E18, utanför Karlstad. – Det var de längsta sekunderna i mitt liv, säger Simon.
Simon klättrade oskadd ur hytten och såg länsbussen försvinna mot Karlstad.
– Bussföraren smet, eller så märkte hon inte att hon just knuffat mig av vägen. I alla fall kunde föraren inte bedöma längden på bussen, säger Simon.
Det var en solig förmiddag med torrt väglag den 22 september 2011. Simon körde då som nu för Olssons åkeri i Skövde. Kranbilen med en lite längre specialtrailer var lastad med 15 ton armeringsjärn och armeringsplattor. Någon halvmil utanför Karlstad körde Simon in på en rastplats.
– Jag svängde ut på E18 igen och var nästan uppe i 70 när jag såg bussen från länstrafiken komma upp bredvid mig. I mötande fil låg en liten lastbil och en kö med bilar, så det var konstigt att bussen körde om.
Bussföraren styrde in framför Simon. Det var bara det att tre, fyra meter av bussen återstod, innan hon passerat honom. Han knep händerna om ratten och kämpade för att hålla ekipaget kvar på vägen. Samtidigt hamnade Simon allt närmare vägrenen för att inte köra in i bussen.
– Till slut välte trailern över asfaltskanten och gick ner i diket. Alltihop tog bara några sekunder, men det kändes som en evighet. Som att vara med i en film som aldrig tog slut. Det var den längsta arbetsdagen i mitt liv, säger Simon med ett lätt skratt.
Han tror inte att han klarat sig så bra och suttit kvar i förarstolen – utan bilbältet.
Den olycksdrabbade vägsträckan har nu byggts om med sidoräcke och farten har sänkts. Bussföraren åtalades och fick betala böter, men Simon är lite besviken över att hennes körkort inte drogs in.
Han var skakad efter olyckan men körde igen nästa dag. Rädd har han inte blivit, men mer uppmärksam. Han och de andra på företaget håller 80gränsen, som gäller för tung trafik, hävdar han.
– Så vi har blivit ett av Sveriges mest omkörda åkerier. I slutändan vinner man inget på att stressa. Vi kommer fram samtidigt i alla fall och man blir lugnare själv om man inte jagar på.
Simon upplever att trafiken ökat, tempot drivits upp och att människor blivit mer egoistiska i trafiken på de fem år han kört.
– Man ska först fram och stressar upp varandra.
Han tror att mobilsurfandet orsakar många olyckor. Lastbilsförare slår till och med upp datorn och ser på film medan de kör. Ska mobilknappandet hejdas krävs nog tekniska lösningar som gör telefonerna obrukbara i trafiken, antar han. Andra förslag är mer utbildning om den tunga trafiken till personbilister.
– Man ska inte behöva vara med om en en allvarlig olycka innan man lär sig visa mer respekt i trafiken!