Sinnessjuka villkor i taxi

Ledare. Tio dagar före jul fick taxichauffören Allonias Sebhatu sparken av Taxi kurir. Fast i taxibranschen går det inte till som på övriga arbetsmarknaden. Sebhatu blev inte uppsagd och han får ingen uppsägningslön. Facket kan inte ens gå in och kräva förhandling. Taxi kurir behöver över huvud taget inte visa att det finns saklig grund för att skicka ut Sebhatu i arbetslöshet.

I taxi råder organiserad ansvarsflykt. Ett systemfel som gör att hela den svenska arbetsrätten och trygghetslagstiftningen sätts ur spel.

Förarna på de stora beställningscentralerna är aldrig anställda direkt av bolaget, utan hos någon av de hundratals åkare som är stenhårt uppbundna till växeln genom avtal.

Det gäller i Taxi kurir, liksom i Taxi Göteborg och Taxi Stockholm. Växelbolagen har tummen i ögat på åkarna, som är allt annat än självständiga näringsidkare. Åkarna betalar oftast en hög fast avgift för varje bil som är ansluten till växeln. Samtidigt riskerar åkerierna kännbara straffavgifter vid allehanda förseelser – exempelvis missade körningar.

Jag har under årens lopp träffat mängder av taxiåkare som är livrädda för att kritisera eller stöta sig med huvudbolaget, beställningscentralen. Livrädda för bli utsparkade.

Hela systemet är sjukt. Sinnessjukt. De stora bolagen – beställningscentralerna – tar rejält betalt av åkarna för anslutningen, sedan går Taxi kurir och lägger underbud på samhällets färdtjänstkörningar. Tjänster som åkarna är piskade att utföra, trots att resorna över huvud taget inte går ihop ekonomiskt.

Längst ner i pyramiden finns de vanliga chaufförerna. Den normala ekonomiska risk som finns i all näringsverksamhet har på ett utstuderat sätt flyttats ner på dem. På de anställda.

Förarna har inte fast, rimlig lön som andra arbetstagare på den svenska arbetsmarknaden. De kör på ”procentlön”, det vill säga rakt ackord. Oftast 37 procent av den inkörda dagskassan. Saknar bolaget dessutom kollektivavtal – som i Taxi kurir – finns ingen garantilön alls. Har du inte kund i bilen, får du inte en krona i lön.

I storstäderna utgörs taxiförarkåren till allra största delen av människor som – tyvärr – har svårt att få in en fot på arbetsmarknaden. Behöver jag skriva ut att det handlar om personer med invandrarbakgrund? Personer som inte oväntat gör allt för att behålla jobbet, när de väl fått in en fot.

Det bäddar för de slavliknade villkor som faktiskt gäller i den svenska taxibranschen. En näring som präglas av överetablering, skattefusk, missbruk av bidragsjobb, skitlöner och orimliga arbetstider.

Ska det här kunna ändras krävs radikala grepp. Du och jag kan hjälpa till genom att välja företag som åtminstone har kollektivavtal nästa gång vi åker taxi.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.