taxiprojektet
Close
Chauffören Muhammad Aleem i samtal med Transports Viktor Petrov och Anna Erixon.
Close

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

– Branschen måste rensas, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Han var en av alla från facket som var ute på Arlanda-remotern i onsdags. Den sista juni avslutades Transports taxiprojekt, som startade 20 september förra året. Syftet med projektet har varit att rekrytera fler medlemmar, teckna avtal och informera.

– Man ser mycket orättvisor. Vissa som kör är svårt skuldsatta genom bilköp och lever under näst intill slavlika förhållanden, tvingas köra mer än tolv timmar per dag, sex dar i veckan, säger Elisas Jobran.

Han är en av fem uppsökare som Transport rekryterade från avdelningarna för taxiprojektet. Elias Jobran arbetar annars inom flyget, och har också lång erfarenhet av medlemsvärvning. Det senaste knappa året har han varit ute flera gånger vid Arlanda för uppsökerier.

– Det finns stor potential, men samtalen visar också att det finns mycket okunskap om sådant som kollektivavtal, arbetstidslagen och den svenska modellen – i dag läggs allt ansvar på individen, och kanske vill arbetsgivare ha det på det viset, säger han.

– Min åsikt är att det är viktigt också i fortsättningen att vi är ute och visar oss, och träffar förare. Det handlar om att ge hopp om förändring.

En bit bort står chauffören Muhammad Aleem, som kör för Uber, och talar med uppsökaren Viktor Petrov och Anna Erixon, central ombudsman med ansvar för taxiavtalet.

– Jag kämpar, men nu är det inte mycket jobb. Man skulle tjäna mer på McDonalds, säger Muhammad Aleem, som har en mastersexamen i redovisning och tidigare arbetat med redovisning på ett företag i Sverige.

– Varför fortsätter du att köra? frågar Viktor Petrov.

– Jag har inget annat, vad ska jag göra? Jag har familj här, det var inte enkelt att flytta när mitt gamla företag flyttade utomlands, svarar Muhammad.

Viktor Petrov svarar att han känner igen sig, han är själv högskoleutbildad. Under många år har han kört färdtjänst, och även jobbat fackligt i Linköpingsavdelningen.

– Det är tillsammans vi kan få det bättre, säger han till Muhammad och frågar om denne känner till lägsta lagstadgade garantilönen i Sverige – 0 kronor.

För Muhammad Aleem är det första gången han hör om kollektivavtalets betydelse.

För Viktor Petrov, som arbetat med uppsökeri främst i Västsverige, har arbetet varit framgångsrikt.

– Vi har lyckats jättebra med att aktivera avdelningarna. Och vi har vänt på en hel del obekväma stenar, säger han.

– Det största problemet är att det varit under alldeles för kort tid. På tio månader hinner man bara skrapa på ytan. Men jag hoppas att engagemanget i avdelningarna håller i sig.

Taxiprojektet kom till som ett initiativ av taxidelegationen efter den senaste avtalsrörelsen. Det har projektletts av ombudsmännen Mats H Andersson och Anna Erixon, och utredaren Sirin Celik.

Projektet ska nu utvärderas och avrapporteras till både förbundsstyrelsen och kongressen i augusti.

Det finns i dagsläget inget beslut om fortsättning men det har redan kommit initiativ om fortsättning på regional nivå där ett antal avdelningar inom region 4 går ihop och finansierar fortsatt verksamhet.

TaxiprojektetEfter kongressen kommer den nya förbundsstyrelsen att hantera vilka satsningar som ska göras inom ramen för nästa års budget.

Några av dem på plats på Arlandas taxiremot 29/6 (till vänster): Jon Wall, uppsökare (och miljöarbetare), Ludwig Eriksson, ordförande Uppsalaavdelningen, Saied Tagavi, ordförande Stockholmsavdelnings taxisektion, Sabine Eriksson, ombudsman Stockholmsavdelningen, Elias Jobran, uppsökare (och lastare på flyget) och Viktor Petrov, uppsökare (och färdtjänstförare).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Joakim Guttman:
    11 juli, 2022

    Bra där!

  2. taxiförare:
    10 juli, 2022

    Transports taxiprojekt är inte bara lovvärt utan ett MYCKET bra initiativ. Problemen - och de brukar dyka upp lika ofta som maskrosor på en vacker gräsmatta - är att behålla intresset och engagemanget, så att vi får ett vettigt utfall av de inblandades ansträngningar. Alltför många projekt har sett dagens ljus, för att sedan landa längst bak i skuggorna. Till alla berörda taxiförare (och det är i princip varenda kotte): se till att engagera er och ta till er informationen ni får. Att vi har en lönesättning som procentuellt baseras på om någon vill åka, utan vare sig OB eller andra tillägg, är en skam för landet; en kränkning av oss alla som faktiskt har räkningar och hyror och familjer.
    Att det år 2021 tillåts att människor förslavas på detta unkna sätt är för mig en gåta, men det säger väl en hel del om den inställning företagen har gentemot sina medmänniskor. Som extraanställd hos Taxi Stockholm har jag under lång tid följt åkarnas inställning till sina förare och jag är INTE imponerad. Att behöva sitta en lördag eller söndag i upp emot en timme eller mer, utan körningar, innebär att jag förslösar min tid här på jorden för absolut ingenting. För mig är det en gåta hur förare kan gå med på detta men oftast - tyvärr - handlar det om människor i ett desperat och utsatt läge, ofta i kombination med okunskap om hur Sverige tidigare har fungerat och nu (inte) fungerar och detta utnyttjas av åkerierna. Jag kan inte påminna mig om en enda arbetsplats där jag tidigare har arbetat där detta ens är möjligt.
    Hela taxibranschen borde skämmas ögonen ur sig för den empatilöshet man uppvisar gentemot sina lojala förare! Så, alla som läser detta, se till att börja ställa krav på era arbetsgivare. Och - viktigast - se till att vara med i facket, där ni får stöttning och juridisk hjälp. Helst av allt skulle jag vilja se en genensam aktion över hela landet, där varenda taxibil parkeras ett visst klockslag. Då kanske taxibolagen äntligen börjar inse att förarna tröttnat på att behandlas som hundar och att den enda vägen framåt faktiskt är att se till att den s.k. minimilönen höjs rejält. Vi behöver helt enkelt en översyn och revidering av de avtal som i dag reglerar de allmosor som i dag betalas ut.
    Min grannes barnbarn, som just fyllt 26, tjänar som nyanställd på ett mindre företag i Stockholm 34 000 per månad. Naturligtvis ingår även vidareutbildning och diverse förmåner. Dessutom arbetar hon vanlig kontorstid och aldrig helger. Enligt SCB:s senaste rapport ligger medellönen i Sverige år 2022 på 37 900 för en man medan den för kvinnor ligger något lägre (som alltid). Oavsett vilket så är detta en gigantisk skillnad mot vad en taxiförare förväntas kunna leva på. Vad tycker du själv - är det rimligt att med en minimilön på runt 20 000 (som sällan eller aldrig efterlevs, trots fackliga avtal) slita sex dagar i veckan, dag som natt, helg som vardag?
    Vet du, det tycker inte jag. Därför – gå med i Transport och sätt ned foten, en gång för alla. Det måste bli ett slut på detta vansinne!

    Slutligen: nu ökar den nya Omikron-varianten BA5 med rekordfart inom EU, trots att vi befinner oss mitt i sommaren. Det bådar INTE gott inför hösten och vintern. Kommer de stora taxibolagen som vanligt att vifta bort förarnas oro ännu en gång med motiveringen att "det skadar deras varumärke om förarna har munskydd"?
    Jag hoppas verkligen inte det.
    Fast med den cyniska hållning de hittills haft i sina desperata försök att tillfredsställa marknaden - givetvis på förarnas bekostnad - skulle jag inte bli det minsta förvånad om det blir på det sättet.

    Ta hand om er
    Taxiförare

  3. Peter Jansson:
    1 juli, 2022

    Överallt i de branscherna där det finns gott om arbetskraft som arbetar billigt försöker företagen att utnyttja arbetstagarna till att arbeta allt billigare och ett sätt är att inte betala lön för väntetiden mellan körningarna som i taxibranschen.Det är bra att facken försöker få ordning och reda när det gäller löner på den svenska arbetsmarknaden, men tyvärr så finns det alltid företag som hittar på kreativa lösningar för att få konkurrensfördelar i förhållande till andra företag.Okunniga och desperata arbetstagare gynnar de företagen som vill skapa sig fördelar med billig arbetskraft som jobbar för låga löner under kollektivavtal.

Lästips:

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Ryanairplan i luften

Ryanair satsar men inte på Skavsta eller Bromma

Flyg. Lågprisbolaget Ryanair startar tio nya rutter från Sverige. Satsningen görs efter att regeringen gett besked om slopad flygskatt.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Avtal 2025. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.