Sista uppsökeriet med taxiprojektet?
Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.
– Branschen måste rensas, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.
Han var en av alla från facket som var ute på Arlanda-remotern i onsdags. Den sista juni avslutades Transports taxiprojekt, som startade 20 september förra året. Syftet med projektet har varit att rekrytera fler medlemmar, teckna avtal och informera.
– Man ser mycket orättvisor. Vissa som kör är svårt skuldsatta genom bilköp och lever under näst intill slavlika förhållanden, tvingas köra mer än tolv timmar per dag, sex dar i veckan, säger Elisas Jobran.
Han är en av fem uppsökare som Transport rekryterade från avdelningarna för taxiprojektet. Elias Jobran arbetar annars inom flyget, och har också lång erfarenhet av medlemsvärvning. Det senaste knappa året har han varit ute flera gånger vid Arlanda för uppsökerier.
– Det finns stor potential, men samtalen visar också att det finns mycket okunskap om sådant som kollektivavtal, arbetstidslagen och den svenska modellen – i dag läggs allt ansvar på individen, och kanske vill arbetsgivare ha det på det viset, säger han.
– Min åsikt är att det är viktigt också i fortsättningen att vi är ute och visar oss, och träffar förare. Det handlar om att ge hopp om förändring.
En bit bort står chauffören Muhammad Aleem, som kör för Uber, och talar med uppsökaren Viktor Petrov och Anna Erixon, central ombudsman med ansvar för taxiavtalet.
– Jag kämpar, men nu är det inte mycket jobb. Man skulle tjäna mer på McDonalds, säger Muhammad Aleem, som har en mastersexamen i redovisning och tidigare arbetat med redovisning på ett företag i Sverige.
– Varför fortsätter du att köra? frågar Viktor Petrov.
– Jag har inget annat, vad ska jag göra? Jag har familj här, det var inte enkelt att flytta när mitt gamla företag flyttade utomlands, svarar Muhammad.
Viktor Petrov svarar att han känner igen sig, han är själv högskoleutbildad. Under många år har han kört färdtjänst, och även jobbat fackligt i Linköpingsavdelningen.
– Det är tillsammans vi kan få det bättre, säger han till Muhammad och frågar om denne känner till lägsta lagstadgade garantilönen i Sverige – 0 kronor.
För Muhammad Aleem är det första gången han hör om kollektivavtalets betydelse.
För Viktor Petrov, som arbetat med uppsökeri främst i Västsverige, har arbetet varit framgångsrikt.
– Vi har lyckats jättebra med att aktivera avdelningarna. Och vi har vänt på en hel del obekväma stenar, säger han.
– Det största problemet är att det varit under alldeles för kort tid. På tio månader hinner man bara skrapa på ytan. Men jag hoppas att engagemanget i avdelningarna håller i sig.
Taxiprojektet kom till som ett initiativ av taxidelegationen efter den senaste avtalsrörelsen. Det har projektletts av ombudsmännen Mats H Andersson och Anna Erixon, och utredaren Sirin Celik.
Projektet ska nu utvärderas och avrapporteras till både förbundsstyrelsen och kongressen i augusti.
Det finns i dagsläget inget beslut om fortsättning men det har redan kommit initiativ om fortsättning på regional nivå där ett antal avdelningar inom region 4 går ihop och finansierar fortsatt verksamhet.
Efter kongressen kommer den nya förbundsstyrelsen att hantera vilka satsningar som ska göras inom ramen för nästa års budget.
Några av dem på plats på Arlandas taxiremot 29/6 (till vänster): Jon Wall, uppsökare (och miljöarbetare), Ludwig Eriksson, ordförande Uppsalaavdelningen, Saied Tagavi, ordförande Stockholmsavdelnings taxisektion, Sabine Eriksson, ombudsman Stockholmsavdelningen, Elias Jobran, uppsökare (och lastare på flyget) och Viktor Petrov, uppsökare (och färdtjänstförare).