taxiprojektet
Close
Chauffören Muhammad Aleem i samtal med Transports Viktor Petrov och Anna Erixon.
Close

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

– Branschen måste rensas, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Han var en av alla från facket som var ute på Arlanda-remotern i onsdags. Den sista juni avslutades Transports taxiprojekt, som startade 20 september förra året. Syftet med projektet har varit att rekrytera fler medlemmar, teckna avtal och informera.

– Man ser mycket orättvisor. Vissa som kör är svårt skuldsatta genom bilköp och lever under näst intill slavlika förhållanden, tvingas köra mer än tolv timmar per dag, sex dar i veckan, säger Elisas Jobran.

Han är en av fem uppsökare som Transport rekryterade från avdelningarna för taxiprojektet. Elias Jobran arbetar annars inom flyget, och har också lång erfarenhet av medlemsvärvning. Det senaste knappa året har han varit ute flera gånger vid Arlanda för uppsökerier.

– Det finns stor potential, men samtalen visar också att det finns mycket okunskap om sådant som kollektivavtal, arbetstidslagen och den svenska modellen – i dag läggs allt ansvar på individen, och kanske vill arbetsgivare ha det på det viset, säger han.

– Min åsikt är att det är viktigt också i fortsättningen att vi är ute och visar oss, och träffar förare. Det handlar om att ge hopp om förändring.

En bit bort står chauffören Muhammad Aleem, som kör för Uber, och talar med uppsökaren Viktor Petrov och Anna Erixon, central ombudsman med ansvar för taxiavtalet.

– Jag kämpar, men nu är det inte mycket jobb. Man skulle tjäna mer på McDonalds, säger Muhammad Aleem, som har en mastersexamen i redovisning och tidigare arbetat med redovisning på ett företag i Sverige.

– Varför fortsätter du att köra? frågar Viktor Petrov.

– Jag har inget annat, vad ska jag göra? Jag har familj här, det var inte enkelt att flytta när mitt gamla företag flyttade utomlands, svarar Muhammad.

Viktor Petrov svarar att han känner igen sig, han är själv högskoleutbildad. Under många år har han kört färdtjänst, och även jobbat fackligt i Linköpingsavdelningen.

– Det är tillsammans vi kan få det bättre, säger han till Muhammad och frågar om denne känner till lägsta lagstadgade garantilönen i Sverige – 0 kronor.

För Muhammad Aleem är det första gången han hör om kollektivavtalets betydelse.

För Viktor Petrov, som arbetat med uppsökeri främst i Västsverige, har arbetet varit framgångsrikt.

– Vi har lyckats jättebra med att aktivera avdelningarna. Och vi har vänt på en hel del obekväma stenar, säger han.

– Det största problemet är att det varit under alldeles för kort tid. På tio månader hinner man bara skrapa på ytan. Men jag hoppas att engagemanget i avdelningarna håller i sig.

Taxiprojektet kom till som ett initiativ av taxidelegationen efter den senaste avtalsrörelsen. Det har projektletts av ombudsmännen Mats H Andersson och Anna Erixon, och utredaren Sirin Celik.

Projektet ska nu utvärderas och avrapporteras till både förbundsstyrelsen och kongressen i augusti.

Det finns i dagsläget inget beslut om fortsättning men det har redan kommit initiativ om fortsättning på regional nivå där ett antal avdelningar inom region 4 går ihop och finansierar fortsatt verksamhet.

TaxiprojektetEfter kongressen kommer den nya förbundsstyrelsen att hantera vilka satsningar som ska göras inom ramen för nästa års budget.

Några av dem på plats på Arlandas taxiremot 29/6 (till vänster): Jon Wall, uppsökare (och miljöarbetare), Ludwig Eriksson, ordförande Uppsalaavdelningen, Saied Tagavi, ordförande Stockholmsavdelnings taxisektion, Sabine Eriksson, ombudsman Stockholmsavdelningen, Elias Jobran, uppsökare (och lastare på flyget) och Viktor Petrov, uppsökare (och färdtjänstförare).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Joakim Guttman:
    11 juli, 2022

    Bra där!

  2. taxiförare:
    10 juli, 2022

    Transports taxiprojekt är inte bara lovvärt utan ett MYCKET bra initiativ. Problemen - och de brukar dyka upp lika ofta som maskrosor på en vacker gräsmatta - är att behålla intresset och engagemanget, så att vi får ett vettigt utfall av de inblandades ansträngningar. Alltför många projekt har sett dagens ljus, för att sedan landa längst bak i skuggorna. Till alla berörda taxiförare (och det är i princip varenda kotte): se till att engagera er och ta till er informationen ni får. Att vi har en lönesättning som procentuellt baseras på om någon vill åka, utan vare sig OB eller andra tillägg, är en skam för landet; en kränkning av oss alla som faktiskt har räkningar och hyror och familjer.
    Att det år 2021 tillåts att människor förslavas på detta unkna sätt är för mig en gåta, men det säger väl en hel del om den inställning företagen har gentemot sina medmänniskor. Som extraanställd hos Taxi Stockholm har jag under lång tid följt åkarnas inställning till sina förare och jag är INTE imponerad. Att behöva sitta en lördag eller söndag i upp emot en timme eller mer, utan körningar, innebär att jag förslösar min tid här på jorden för absolut ingenting. För mig är det en gåta hur förare kan gå med på detta men oftast - tyvärr - handlar det om människor i ett desperat och utsatt läge, ofta i kombination med okunskap om hur Sverige tidigare har fungerat och nu (inte) fungerar och detta utnyttjas av åkerierna. Jag kan inte påminna mig om en enda arbetsplats där jag tidigare har arbetat där detta ens är möjligt.
    Hela taxibranschen borde skämmas ögonen ur sig för den empatilöshet man uppvisar gentemot sina lojala förare! Så, alla som läser detta, se till att börja ställa krav på era arbetsgivare. Och - viktigast - se till att vara med i facket, där ni får stöttning och juridisk hjälp. Helst av allt skulle jag vilja se en genensam aktion över hela landet, där varenda taxibil parkeras ett visst klockslag. Då kanske taxibolagen äntligen börjar inse att förarna tröttnat på att behandlas som hundar och att den enda vägen framåt faktiskt är att se till att den s.k. minimilönen höjs rejält. Vi behöver helt enkelt en översyn och revidering av de avtal som i dag reglerar de allmosor som i dag betalas ut.
    Min grannes barnbarn, som just fyllt 26, tjänar som nyanställd på ett mindre företag i Stockholm 34 000 per månad. Naturligtvis ingår även vidareutbildning och diverse förmåner. Dessutom arbetar hon vanlig kontorstid och aldrig helger. Enligt SCB:s senaste rapport ligger medellönen i Sverige år 2022 på 37 900 för en man medan den för kvinnor ligger något lägre (som alltid). Oavsett vilket så är detta en gigantisk skillnad mot vad en taxiförare förväntas kunna leva på. Vad tycker du själv - är det rimligt att med en minimilön på runt 20 000 (som sällan eller aldrig efterlevs, trots fackliga avtal) slita sex dagar i veckan, dag som natt, helg som vardag?
    Vet du, det tycker inte jag. Därför – gå med i Transport och sätt ned foten, en gång för alla. Det måste bli ett slut på detta vansinne!

    Slutligen: nu ökar den nya Omikron-varianten BA5 med rekordfart inom EU, trots att vi befinner oss mitt i sommaren. Det bådar INTE gott inför hösten och vintern. Kommer de stora taxibolagen som vanligt att vifta bort förarnas oro ännu en gång med motiveringen att "det skadar deras varumärke om förarna har munskydd"?
    Jag hoppas verkligen inte det.
    Fast med den cyniska hållning de hittills haft i sina desperata försök att tillfredsställa marknaden - givetvis på förarnas bekostnad - skulle jag inte bli det minsta förvånad om det blir på det sättet.

    Ta hand om er
    Taxiförare

  3. Peter Jansson:
    1 juli, 2022

    Överallt i de branscherna där det finns gott om arbetskraft som arbetar billigt försöker företagen att utnyttja arbetstagarna till att arbeta allt billigare och ett sätt är att inte betala lön för väntetiden mellan körningarna som i taxibranschen.Det är bra att facken försöker få ordning och reda när det gäller löner på den svenska arbetsmarknaden, men tyvärr så finns det alltid företag som hittar på kreativa lösningar för att få konkurrensfördelar i förhållande till andra företag.Okunniga och desperata arbetstagare gynnar de företagen som vill skapa sig fördelar med billig arbetskraft som jobbar för låga löner under kollektivavtal.

Lästips:

Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.