Självklart ska vi kräva kollektivavtal

Debatt. Stockholms läns landsting upphandlar tjänster för mångmiljardbelopp inom hela kollektivtrafiken samt delar av hälso- och sjukvården. Det innebär ett stort ansvar för landstinget att de tjänster som skattebetalarnas pengar går till, inte bidrar till att människor arbetar under dåliga arbetsförhållanden eller till orimligt låga löner.

Ett ansvar som i dag inte tas.
Senaste exemplet är när landstingets trafiknämnd beslutade om upphandling av färdtjänst för de kommande åren, utan att ta hänsyn till vare sig arbetsvillkor eller resenärernas trygghet. Färdtjänsten har fått utså stark kritik från resenärer som vittnat om uteblivna körningar och försämrad service. I det nya avtalsförslaget, som lagts fram av Alliansen, finns inga krav på kollektivavtal trots att många av problemen med bristande kvalitet är direkt kopplade till arbetssituationen för chaufförerna som kör färdtjänsttaxi.

Det är inte förvånande. Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) har med all önskvärd tydlighet uttryckt att han inte anser att det är landstingets roll är att ”lägga sig i färdtjänstchaufförernas arbetsvillkor”.

Frågan är då vem som ska göra det? Det är det politiska styret i landstinget som sätter ramarna och kriterierna för upphandlingen. Att passa på det ansvaret är inte rimligt.

Utan krav på kollektivavtal skapas även en omöjlig konkurrenssituation. I dagsläget körs 98 procent av färdtjänsten av två bolag, Taxi Kurir och Taxi 020 med samma ägare: Fågelviksgruppen. Bägge vägrar teckna avtal med facket som skulle garantera chaufförerna kollektivavtal. Taxi Stockholm och många lokala mindre bolag har kollektivavtal eller på andra sätt bättre villkor för personalen, men dessa har inte haft en chans att konkurrera inom upphandlingen.

En marknad där offentliga upphandlingar bidrar till att slå ut seriösa företag skapar ett ”vilda västernsystem” som vi inte kan acceptera. Kollektivavtal säkrar på så sätt att landstinget har seriösa leverantörer som det går att lita på och som kan leverera tjänster med hög kvalitet över tid.

Moderaterna återkommer till att EU-direktiv för offentlig upphandling omöjliggör krav på kollektivavtal, men det stämmer inte. Sedan en tid tillbaka är dessa direktiv ändrade, och krav på kollektivavtal kan även ställas på underleverantörer. Därmed är de frågetecken och hinder som Moderaterna ger uttryck för inte längre aktuella.

Det är ytterst beklagligt att vi nu har ett nytt färdtjänstavtal utan krav på kollektivavtal. Ett sådant krav skulle ha skapat både en hållbar arbetssituation för chaufförerna och en trygghet för resenärerna.

Vi kommer att fortsätta driva att landstinget ska införa krav på kollektivavtal i samtliga av sina upphandlingar. Ytterst är det ansvarigt personallandstingsrådet Peter Karpelan (M) och finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M) som nu måste agera och se till att socialt ansvar tas för dem som arbetar för landstinget. Liksom för att de som bor i Stockholmsregionen ska känna sig trygga med att uppdrag ges till seriösa aktörer som inte ger avkall på servicen för att generera kortsiktiga vinster.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.