Självkörande fordon – snart på din arbetsplats?
Förarlöst. En lastbilsförare som kör en hel kolonn. Små självkörande budbilar på cykelbanorna. Traktorer som skördar själva. En utredning har lämnats till regeringen med förslag om hur den förarlösa framtiden kan se ut.
Utredaren Jonas Bjelfvenstam har jobbat med frågan sedan slutet av 2015, han är dessutom generaldirektör för Transportstyrelsen sedan förra sommaren. Regeringen valde att hålla pressträffen om självkörande fordon hos Ericsson i teknikmeckat Kista, i norra Stockholm. Utanför rullar två självkörande bussar en kort sträcka i låg hastighet, men en operatör åker med. Många fler fordon som kör själva kan snart bli en normal del av gatubilden i Sverige och världen. Men än är det en bra bit kvar på vägen. Först ska den 1200 sidor långa utredningen ut på remiss. Organisationer och företag ska få säga sitt. Dessutom är många av reglerna som bestämmer hur det ska vara på vägarna internationella överenskommelser.
Det till trots. Utredaren föreslår att nya lagar ska vara på plats redan nästa år.
Hur nära är det att en lastbilschaufför kan få köra flera lastbilar samtidigt?
– Jag vill ogärna ange några specifika årtal. Men jag har konstaterat att tekniska lösningarna finns redan. Givet att säkerheten kan garanteras. Det ska göras riskbedömningar. En väghållare ska säga okej. Och Transportstyrelsen kan då pröva säkerhetsfrågan utifrån den försökslagstiftning jag föreslår. Det betyder att det borde kunna ske den dagen man visar en säker lösning, säger utredaren Jonas Bjelfvenstam.
Hur många ekipage pratar vi om i så kallad kolonnkörning?
– Vi har inte specificerat det. Jag tycker att det är orimligt att man preciserar tekniska lösningar i lagstiftning. Det handlar mera om en funktion. Tillverkaren eller transportören ska visa att de har säkra lösningar och övertyga den ansvariga myndigheten att det är på det sättet. Det är ganska tuffa krav. Det tog ganska lång tid innan bussarna här utanför godkändes av Transportstyrelsen, säger Jonas Bjelfvenstam.
Vissa små godstransporter ska komma ganska snart. Vad menar du då?
– Jag pratar små paketleveransmaskiner, automatiserade pizzabud eller sop- eller sandmaskin på våra cykel- och gångbanor. Den typen av fordon borde man kunna ställa ut på vägarna utan att ha någon tillståndsprövning för det, givet att väghållaren tycker att det är en bra idé.
Vad har varit knepigast att klura ut?
– Det har varit många frågor som behöver hänga ihop. Man behöver veta vad man rimligen kan gå fram med nu, och vad kan man gå fram med senare.
– Vi har gjort en tolkning av förarbegreppet som lite grann avviker från vad en del puritanska uttolkare av Genevekonventionen säger och vi vill att ansvar för fordonet ska ligga hos ägaren. Om inte en förare kör.
Varför är utvecklingen mot självkörande fordon bra?
– Det som brukar framhållas generellt är att digitalisering och automatisering utav samhället pågår hela tiden. Det ger ett antal möjligheter för människor.
– Vad gäller transportsystemet handlar det om säkerhet, miljöeffekter och kapacitetsfrågor. Det är ett sätt att eliminera den mänskliga faktorn som olycksskapare. Det tror jag är bra, säger han.
Och till sist. Tomas Eneroth är den minister som ansvarar för frågorna i regeringen. Ska lastbilschaufförerna vara rädda för att jobben försvinner när vi hör att en förare ska kunna ha ansvar för en hel kolonn med många ekipage om några år?
– Jag tycker inte de ska vara rädda. Jag kommer att vara väldigt noga med att bevaka intresset för transportarbetarna. För att se till att jobbet utvecklas snarare än att avvecklas. Vi ska se till att man ökar teknikinnehållet i jobbet. Vi har ett läge i Sverige där vi har brist på lastbilschaufförer. Ny teknik kan innebära att jobbet blir mer utvecklande och säkrare. Därför kommer vi styra regleringen dithän att vi inte ger möjlighet till dumpning utav kostnader utan tvärt om, att det sker en utveckling av arbetet, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Utredningens förslag
- Vem är det som kör? I EU finns överenskommelser om vilka körkort som ska gälla för vilka fordon, det gäller allt från EU-moppe till tung lastbil. De kraven behålls. Men samtidigt definieras förarbegreppet om. Den som kör ett fordon på avstånd kommer också att definieras som förare. På så sätt ska en förare kunna köra ett antal fordon i en kolonn, antingen på plats eller med exempelvis VR-glasögon. För sådan försöksverksamhet ska det normalt krävas tillstånd.
- Däremot. Fordon som har nationella regler, exempelvis jordbrukstraktor, motorredskap och terrängskoter, kan få köras på försök helt utan förare.
- Alldeles snart. Fordon som går max 20 kilometer i timmen på cykelbana eller i gångfart på gångväg borde kunna rulla så fort ny lag är på plats. Så länge väghållarna går med på det.
- Det är ägaren som bär ansvaret vid automatisk körning och kan få sanktionsavgift vid olyckor. Däremot ska automatiserade kösystem kunna kräva att föraren tar över körningen. Då föraren tagit över är hen ansvarig.
Fotnot: Utredningen är lång. Transportarbetaren kommer att gräva djupare i den och återkommer om viktig information kommer fram.