Illustration: Helena Halvarsson
Close
Illustration: Helena Halvarsson
Close

Sju tips för dig som är ny i facket

Snabbkollen. Har du gått med i facket? Som ny i Transport är du en av över 60 000 medlemmar som tillsammans arbetar för ett bättre arbetsliv. Att Transport arbetar för bättre lön, villkor och arbetsmiljö känner du kanske redan till. Men med medlemskapet följer också mer okända förmåner. Här är några av dem!

1. Bli expert på dina försäkringar!

Visste du att du är försäkrad genom facket? Alla medlemmar får automatiskt en hemförsäkring i Folksam och en inkomstförsäkring som ger dig extra pengar om du blir av med jobbet. Men det finns mer att hämta, till exempel om du är sjuk en längre tid eller föräldraledig.

Det bästa sättet att få koll på de försäkringar du har rätt till är ett samtal med en försäkringsinformatör. Boka en försäkringskvart med en av Transports informatörer så får du veta det du behöver.

Gå in på forsakringskvart.lo.se eller kontakta din avdelning och boka en tid. Kontaktinfo finns på www.transport.se.

 

2. Ta ett banklån!

Som medlem i Transport har du, precis som andra medlemmar i ett LO-, TCO-, eller Saco-förbund, rätt till förmånliga medlemslån i några av Sveriges stora banker. Med medlemslånet får du lägre ränta och det finns inget krav på säkerhet.

 

3. Gå en kurs!

Som medlem i ett fackförbund har du stora möjligheter att hela tiden lära dig mer, både om hur facket fungerar och om dina rättigheter på jobbet. Men också om kultur och internationella frågor.

”Läs för mig pappa” och ”Ungdomsforum” är exempel på utbildningar som du genom facket kan gå helt gratis och med bibehållen lön.

Ta kontakt med din avdelning, eller titta i avdelningsrutorna längst bak i tidningen, så får du koll på när nästa kurs eller utbildning ges.

 

4. Få pengar för att värva en kompis!

Du har valt att vara med i Transport, men hur är det med kollegorna? Om du värvar en kompis som medlem i Transport, får du faktiskt pengar tillbaka.

För varje person som blir medlem genom dig får du ett presentkort värt 200 kronor.

 

5. Ladda ner en ljudbok!

Gillar du att läsa böcker med öronen?

På Transports hemsida kan du som medlem logga in och ladda ner flera olika ljudböcker till din telefon eller dator.

Lyssna till exempel på vår krönikör David Ericssons thriller om åkerivärlden, eller författaren Bernt-Olov Anderssons skröna om livet på landsbygden under 1950-talet.

 

6. Få svar på tal om jobbet!

Har du en fråga om arbetsmiljö? Om din lön? Eller vill du veta mer om vad ett kollektivavtal är?

Som medlem i Transport kan du när som helst mellan åtta på morgonen och sex på kvällen på vardagar ringa till förbundets svarstelefon, Transport på direkten. Där svarar kunniga transportmedarbetare på både små och stora frågor.

Ring på nummer 010-480 30 00.

 

7. Hyr en stuga!

Inga planer för semestern? Genom ditt medlemskap i Transport har du tillgång till fritidsbostäder för både vinter- och sommarsemestern. Förbundet har stugor på västkusten och i Dalarna, som du som medlem kan hyra till ett bra pris. Genom LO kan du också hyra stugor i Italien.

Arbetar du som tidningsbud finns semesterstugor att hyra på ännu fler ställen i Sverige.

 

Sist men inte minst… så får du ju tidningen Transportarbetaren hem i brevlådan elva gånger per år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tjänsteförmåner, illustration av Mattias Käll

Förmån eller fälla – så funkar tjänstefringisarna

Förmåner. Hur stor vinst är det egentligen med bilen som arbetsgivaren ”bjuder” på? Och ger fri surf på jobbmobilen rätt att surfa hur mycket som helst, på vad som helst? Tjänsteförmåner ger inte vinst varje gång till den anställda.

Transport ser över regelverken

Tydliga regler. Skriv ner en policy för hur tjänstebostäder ska köpas och säljas. Hur anställda veckopendlare ska tilldelas en lägenhet – och hur kontrakten ska sägas upp. Förslaget kommer till Transport från den revisionsfirma som fått uppdraget att se över regler, rutiner och policyer.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.