Illustration Hamna i kläm

Sjuka kommer i kläm

Sjukförsäkringen. Fackförbunden och fackens juridiska byrå är överens. Sjukförsäkringen har havererat. Sjuka nekas ersättning och skickas ut att söka ”hitte-på-jobb”. Nu tillsätter regeringen en utredning.

Allt fler sjuka och skadade överklagar att de fått sin sjukpenning indragen av försäkringskassan efter sex månader. De hänvisas i stället till arbetsförmedlingen och uppmanas att ta ett ”normalt förekommande arbete” på vanliga arbetsmarknaden.

Hos LO-TCO Rättsskydd, som hjälper facken och deras medlemmar i rättsliga tvister, är ökningen tydlig. 2016 fick byrån in 440 ärenden inom sjukförsäkring. Året därpå var fallen om sjukpenning och sjukersättning (förtidspension) uppe i 755.

En höjning med 76 procent.

Tuffare prövning

Robert Sjunnebo
”Försäkringskassan ska följa den lagstiftning som riksdagen beslutat om och inte föreslå hitte-på-jobb”, säger Robert Sjunnebo på LO-TCO Rättskydd.  Foto: Justina Öster

För fackens juristbyrå och enhetschef Robert Sjunnebo är det ett tydligt kvitto på att Försäkringskassan (FK) har blivit tuffare i sin prövning av vem som ska beviljas ersättning.

– Det är inte fullt lika många som när Alliansen införde sin hårt kritiserade rehabkedja, men inte långt därifrån. Och ökningen kommer utan att ny lagstiftning införts, säger han.

Transports försäkringsansvariga Sture Thorsell instämmer i kritiken.

– Det är tydligt att rättsläget är väldigt osäkert. Det vore lättare om kassan talade om vilka specifika arbeten som de försäkrade bedöms klara av.

Robert Sjunnebo förtydligar:

– Om försäkringskassan sa att du ska ta jobb som servitör så kunde den försäkrade svara: Det går inte på grund av det här och det här.

Som det är nu hänvisas arbetstagare till vad Sjunnebo kallar hitte-på-arbeten. Det handlar om enklare jobb med en rad uppräknade begränsningar som exempelvis att de ska vara stillasittande och att personen bara ska behöva använda en arm.

– Kassan blir allt mer kreativ i sina beskrivningar. En person med kognitiv nedsättning skulle ta ett jobb där hen inte behövde lära sig något nytt. Vad är det för jobb? Man kan skratta, men ytterst är det sjuka, utsatta människor som drabbas.

Arbetsförmedlingen har i medierna uttryckt kritik mot att försäkringskassan skickar dit personer som är för sjuka för att kunna jobba eller ha nytta av arbetsförberedande insatser. Robert Sjunnebo håller med.

– Folk hamnar mellan stolarna för att myndigheterna bedömer arbetsförmågan på så olika sätt. Arbetsförmedlingen ser faktiska arbeten medan kassan talar om fiktiva jobb. Det är inget nytt, så har det varit i många år. Fast om kassan och arbetsförmedlingen i stället gjorde en liknande bedömning så skulle människor kunna få stöd, hjälp och utbildning till andra yrken.

Hårdnande klimat

Facken talar om ett hårdnande arbetsklimat med ökande stress, osäkra anställningar och slimmade organisationer som gör att allt fler hamnar i sjukskrivning. Regeringen har svarat med tuffare krav på arbetsgivare, som exempelvis Arbetsmiljöverkets nya föreskrift om den sociala och organisatoriska arbetsmiljön (läs: psykosociala). Den tar bland annat upp regler om arbetsbelastning och arbetstider.

Föreskriften kom i september 2015. Samtidigt lanserade regeringen målet att få ner de ”skenande” sjuktalen till 9,0 (antalet sjukdagar i genomsnitt per person och år) till 2020.

9,0-målet

Det är 9,0-målet som lett till att FK har skärpt tillämpningen av reglerna, hävdar LO-TCO Rättsskydd. Kassan å sin sida förklarar i stället sina ökande antal avslag med att myndigheten fått mer pengar och utbildat sina handläggare i reglerna.

Det biter inte på Robert Sjunnebo. I så fall skulle ökningen inte vara så stor, anser han.

På FK svarar pressansvariga Viktor Svensson, via mejl, att det inte är kassans ”uppgift att peka på ett specifikt arbete utan det är Arbetsförmedlingen som ska lotsa ut individen på arbetsmarknaden. 9,0 är regeringens mål, inte Försäkringskassans. Vi ska bidra med rättssäkra beslut”.

Fler avslag ger högre lön

Hur är det då med rättsäkerheten? Tidningen ETC har intervjuat en handläggare i Stockholm, som uppger att fler avslag ger högre lön. Uppgiften styrks, enligt Siv Nordin på fackförbundet ST, när hon intervjuas i SVT:s Agenda. I samma program svarar kassans försäkringsdirektör Lars-Åke Brattlund att det är oacceptabelt och att detta ska utredas.

Vägledande dom i HFD

Samtidigt hävdar Robert Sjunnebo att frågan om vad som är normalt förekommande jobb redan har besvarat i en vägledande dom i Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) 2008. Där beskrivs de som arbeten där personer ska kunna jobba ”i full eller närmast full omfattning”. Jobben ska kräva normal prestation och inte vara anpassade, eller bara lätt anpassade, till personens medicinska besvär eller funktionshinder.

– Du ska kunna sätta personen intill en kollega och de ska jobba i stort sett i samma takt.

LO-TCO Rättskydd uppfattar att FK, liksom förvaltningsrätterna och kammarrätterna, i stor utsträckning frångår domen, men ser ett ljus i tunneln. HFD kommer att ta upp frågan till ny prövning, i två fall, i sommar.

– Vi hoppas att kassan efter de nya domarna ska tvingas ange en viss typ av arbete och inget hitte-på. Alternativt kommer domstolen fram till att myndigheten gjort riktiga bedömningar. Då återstår bara ändrad lagstiftning, anser Robert Sjunnebo.

Försäkringskassan välkomnar, via pressekreterare Viktor Svensson, prövningen i HFD och regeringens utredning av normalt förekommande jobb.

– Vi har också uppfattningen att ett förtydligande behövs.

Mer precisa intyg

Att höga krav ställs på läkarintygen som Försäkringskassan, och i vissa fall myndighetens försäkringsläkare, granskar har Transportarbetaren skrivit om tidigare. Också det stämmer dåligt överens med dagens situation, då stressade läkare på kort tid ska undersöka patienter och skriva intyg, beskriver Robert Sjunnebo.

– Helst ska det vara ”objektiva”, mätbara fynd, men smärta kan ju bara den sjuka själv beskriva. Läkarna måste skriva mer precisa intyg. Det räcker inte att ange att en person har svårt att lyfta eller gå. Det måste kvantifieras, två eller 25 kilo? 50 meter eller två kilometer?

Utredning

Efter den massiva kritiken tillsatte regeringen en utredning om sjukförsäkringen i april. Den ska granska vad som kan anses vara normala jobb och även utreda så kallade ”särskilda skäl” vid bedömning av personers arbetsförmåga. I tidigare lagstiftning har det funnits möjlighet att ta hänsyn till exempelvis ålder, bostadsort och utbildning.

– I dag bedöms en 25-åring i Stockholm på samma sätt som en 62-åring i Haparanda, kommenterar Robert Sjunnebo.

Han är nöjd med att Claes Jansson, som tidigare arbetat på LO-TCO Rättsskydd, ska leda utredningen och verkar ha ”ett brett mandat att försöka komma till rätta med problemen”.

– Det är glädjande att se att regeringen tar frågan på allvar, säger Robert Sjunnebo.

Regeringen inrättar också en ny funktion, en nationell samordnare för sjukförsäkringen, som ska se till individens intressen och förbättra samverkan mellan FK, AF, arbetsgivarna och sjukvården.

”Ingen enkel fråga”

Socialminister Annika Strandhäll.
”Vi ska ha en trygg sjukförsäkring”, säger socialminister Annika Strandhäll som tillsatt en utredning. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

Socialminister Annika Strandhäll svarar på Transportarbetarens frågor via sin pressekreterare Jakob Andersson.

Utredningarna av socialförsäkringen ska redovisas långt efter valet. Är det ett sätt att få bort frågan från valrörelsen, att ”begrava” den i en utredning?

– Verkligen inte! Det här är en mycket viktig fråga som behöver ses över, men sådant tar tid. Jag hade gärna sett att vi kunnat hantera detta redan nu. Normalt förekommande arbete, till exempel, har det varit diskussion om sedan det infördes 1997. Det säger en hel del om vikten av långsiktighet. Det här är ingen enkel fråga som löses av en quick-fix.

Varför tillsatte ni inte utredningen tidigare, redan när regeringen tillträdde? Ni riktade ju hård kritik mot Alliansen för utförsäkringen av sjuka och arbetsskadade?

– Vi socialdemokrater har varit tydliga, vi ska ha en trygg sjukförsäkring. Vi har tagit bort stupstocken (bortre gränsen i sjukförsäkringen, reds anmälning), förstärker arbetsgivarnas ansvar vid rehabilitering och höjer taket i sjukförsäkringen. Det är oacceptabelt att människor inte får det stöd de behöver eller faller mellan stolarna.

I tv-programmet Agenda får socialministern frågan om att skippa målet att få ner sjukpenningtalet till 9,0. Hon svarar:

– Hade det varit så enkelt så hade vi gjort det.

Sjukförsäkringen ses över

Regeringens utredning av sjukförsäkringen ska bland annat granska begreppen ”normalt förekommande arbete” och ”särskilda skäl” (som ålder och bostadsort) när försäkrades arbetsförmåga bedöms. Utredare är Claes Jansson, tidigare LO-TCO Rättsskydd.

Bandage, hand
Illustration: Mattias Käll

Första delen ska lämnas i januari 2019 och den sistas senast i oktober 2019.

En ny nationell samordnare tillsätts för att sätta individen i centrum under sjukskrivningen. Han ska arbeta för att ansvariga myndigheter, arbetsgivare och sjukvård samverkar och sjuka inte faller ”mellan stolarna”. Liksom hur stödet för återgång i arbete utvecklas hos ansvariga.

Samordnare är psykologen och forskaren Mandus Frykman från företagshälsovården. Första redovisningen ska ske i april 2019 och den sista i april 2020.

Facken har kritiserat tidsgränserna i den
så kallade rehabkedjan och framfört att
en prövning mot arbete på hela arbetsmarknaden redan efter 180 dagar är för tidigt. Den frågan tas inte med i utredningen.

Socialförsäkrings- och arbetsmarknadsministrarna har även kallat generaldirektörerna för Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen till möte. Syftet är bättre samverkan kring arbetstagare som går vidare från sjukförsäkring till a-kassa. Bakgrunden är kritik mot FK för att de ”skickar” sjuka personer till AF.

Myndigheterna ska redovisa sina åtgärder i maj 2018.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Gunborg Bergström:
    21 augusti, 2019

    Tack läser om flertalet önskar förändring- Jag har kroniska rygg-värk- inkl iscias båda benen
    Artros- Förslitnings skador-Asmta- och nu dessutom funktions nedsättning både handled och axel efter 2st Frakturer- halkolycka- vid promenad- Jag söker Sjukersättning- 50- procent- avslag- mina diagnoser orsakar Funktionsnedsättnig vilket leder till Aktivitets begränsning- F.k- sökt normalt förek arbete hos A.F - Varit nu möte A.F fått registrera mig- handikapp-kod för Funktionsnedsättning- Får hjälp av försäkring som ingår blivit uppsagd mitt arbete- omst-stöd hitta nytt arbete- T.S.L
    Hjälp av Transport facket- ev. ompröva ett beslut av F.K- - Jag har mycke underlag- läk-intyg- olika läk- v-C samt Företags hälsovård- Spinecenter- - samt Datortomografi- Mrt- odenplan läk-hus- och Mrt- sabbatsberg-sjh- visar mina skador- samt bilder- ändå säger F.k- saknas medicinska underlag- Nu har jag fått komplettering av min husläk- till läk- utlåtandet- att min arbetsförmåga är stadigvarande nedsatt minst 1 / 4 - överskådlig framtid som jag kommer sända in F.K- till att börja med- behov utreda med facket mina möjlh- till godkännande F.K- med deras jurister- har läst nätet de som överklagar vissa kan drabbas av repressalier - även indragen sjukpenning- Sen kan berätta avd- sökt abets skada- F.K- fick godkänt en avd- står jag måste arbeta deltid från okt 2018- dock fick avslag andra avd- sökt sjukers- Jag blev uppsagd - pga arbets brist- driftförändring- och rotering arb.platsen- arbetat under min uppsägn- tid- - fick arbets anpassning av min a.g- presterat deltid- varit heltid anställd- Gick dessutom med 2st frakturer- är 61.år- Tycker är hemskt har inga rättigheter längre har arbetat sen var 16.år- sen 1975- mesta tiden heltid- perioder med sjukskrivning- 2005-övergick då till a-kassa- 2006- och nu sjuksriven - 2017-2018- deltid- orkar ej arbeta längre heltid- samtidigt träna- behov av vila- återhämtning mellan arb.passen- behov av promenera-
    LÄser era sidor finns hjälp att få transports - hjälp från Jurister- hoppas nu utredning som pågår vilka arbeten finns- vinner laga kraft- som ger hjälp - för sjuka- arbets skadade- kroniska- som ej kan bli frisk igen- heltids arbete kan ej förbättra-öka prestations förmågan- för kroniska sjuka- samt att hänsyn också ska tas till ålder- arbetade år- utb- Sjuka trots olika hjälpmedel- tex- mediciner - samt Förslitnings skador- Hur ska äldre kunna återfå- sin ungdoms krafter - i mitt tycke ett önsketänkande-
    avs _ Hårt arbetande kvinna sen ungdoms dagar

Lästips:

Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.