Sjuka regler slår mot sjuka

Debatt. Den 1 november drar Försäkringskassan åt snaran kring halsen på sjukskrivna – ett snäpp till. Kassan måste ha kompletta underlag och godkända läkarintyg innan den betalar ut ersättning. Följden blir lång oviss väntan för många sjuka.

Människor som redan i dag lever under knappa ekonomiska förhållanden och psykisk press får sätta livet på vänt – under tiden som kassan utreder om de ska få några pengar.

Det handlar om underlag som behöver kompletteras och nya intyg som måste jagas hem från sjukskrivande läkare.

Försäkringskassan hänvisar skärpningen till två kammarrättsdomar och hävdar att man tolkat reglerna för generöst tidigare, när sjukskrivna fått ersättning under kassans utredning.

Sjuka och skadade hamnar därmed i händerna på handläggarna och deras skiftande förmåga att bedöma om de har någon arbetsförmåga eller inte. Ändå vet vi att det inte alltid är lätt för läkare att veta exakt vad de ska skriva i sina intyg – för att det medicinska underlaget ska passera genom nålsögat hos försäkringskassan.

För sex år sedan fick jag själv en hjärtinfarkt och blev sjukskriven i fyra veckor. När jag redan var i gång och jobbade igen fick jag brev från kassan. De skulle börja utreda min rätt till sjukpenning. Jag ringde upp handläggaren och hon hänvisade mig till Socialstyrelsens hemsida. Där finns regler om hur länge man får vara sjukskriven för olika sjukdomar.

Vad gäller för akut hjärtinfarkt då? Det hade hon inte tittat på än. Men jag kunde upplysa henne om att det var fyra veckor, enligt webben hon just nämnt. Sen dröjde det bara tre dagar och ersättningen fanns på mitt konto.

Jag jobbar själv med arbetsmiljö och försäkringsfrågor och har därför rätt bra koll. Men alla andra, som inte känner till reglerna? De tvingas lita på kassan, trots att handläggarna gång på gång visat att de inte har kompetensen som krävs för att göra rättvisa bedömningar.

Jag kan förstå att kassan måste strama upp kraven, av juridiska skäl. Men hela skärpningen av regelsystemet, som alliansen drev igenom under sin tid vid makten, bottnar i en sjuk vilja att till varje pris sänka skatterna.

När borgarna satt vid makten skar de ner Arbetsmiljöverkets resurser. Ett antal inspektörer fick gå och myndighetens arbete krackelerade. Samtidigt steg ohälsan, i synnerhet den psykiska.

Det är dags för regeringen att utreda varför folk är sjuka och hur man ska komma till rätta med de höga sjuktalen. Nya föreskrifter med åtgärder mot psykisk ohälsa har kommit, men regeringen behöver gå vidare och se över arbetsmiljölagstiftningen ytterligare.

En färsk LO-utredning visar att skyddsombud inom Transports yrkesområden har särskilt svårt att utföra sitt viktiga arbete och värna om kollegornas arbetsmiljö. Samtidigt avslöjar statistik att dödstalen är höga och skadorna många, inte minst inom åkeri, terminal, renhållning och bevakning. Jag menar inte att man ska ”jaga” arbetsgivare, men det är de som ansvarar för att anställda har en god och säker arbetsmiljö.

Regeringen måste stärka resurserna och öka kraven på Arbetsmiljöverket, igen, så att inspektörerna kan göra fler oplanerade besök på landets arbetsplatser. Det skulle ge en sannare bild av dagens situation med slimmade organisationer, stress och inhyrd personal – än när Arbetsmiljöverket kommer på förbokade inspektioner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Fick hjälp och vann mot Försäkringskassan

Arbetsskador. Nu har Försäkringskassan fått en smäll på näsan, säger en miljöarbetare och Transportmedlem. Han fick juridisk hjälp av Transport och LO-TCO Rättsskydd – och rätt till sjukpenning och sjukersättning som myndigheten avslagit.

Utredning vill minska krav så fler får livränta

Socialförsäkringar. Det är för svårt att få ersättning för förlorad arbetsinkomst efter arbetsskador. Därför föreslår utredaren Dan Holke att kraven minskas.

Tysk natt

Davids krönika. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.