Sjuka regler slår mot sjuka

Debatt. Den 1 november drar Försäkringskassan åt snaran kring halsen på sjukskrivna – ett snäpp till. Kassan måste ha kompletta underlag och godkända läkarintyg innan den betalar ut ersättning. Följden blir lång oviss väntan för många sjuka.

Människor som redan i dag lever under knappa ekonomiska förhållanden och psykisk press får sätta livet på vänt – under tiden som kassan utreder om de ska få några pengar.

Det handlar om underlag som behöver kompletteras och nya intyg som måste jagas hem från sjukskrivande läkare.

Försäkringskassan hänvisar skärpningen till två kammarrättsdomar och hävdar att man tolkat reglerna för generöst tidigare, när sjukskrivna fått ersättning under kassans utredning.

Sjuka och skadade hamnar därmed i händerna på handläggarna och deras skiftande förmåga att bedöma om de har någon arbetsförmåga eller inte. Ändå vet vi att det inte alltid är lätt för läkare att veta exakt vad de ska skriva i sina intyg – för att det medicinska underlaget ska passera genom nålsögat hos försäkringskassan.

För sex år sedan fick jag själv en hjärtinfarkt och blev sjukskriven i fyra veckor. När jag redan var i gång och jobbade igen fick jag brev från kassan. De skulle börja utreda min rätt till sjukpenning. Jag ringde upp handläggaren och hon hänvisade mig till Socialstyrelsens hemsida. Där finns regler om hur länge man får vara sjukskriven för olika sjukdomar.

Vad gäller för akut hjärtinfarkt då? Det hade hon inte tittat på än. Men jag kunde upplysa henne om att det var fyra veckor, enligt webben hon just nämnt. Sen dröjde det bara tre dagar och ersättningen fanns på mitt konto.

Jag jobbar själv med arbetsmiljö och försäkringsfrågor och har därför rätt bra koll. Men alla andra, som inte känner till reglerna? De tvingas lita på kassan, trots att handläggarna gång på gång visat att de inte har kompetensen som krävs för att göra rättvisa bedömningar.

Jag kan förstå att kassan måste strama upp kraven, av juridiska skäl. Men hela skärpningen av regelsystemet, som alliansen drev igenom under sin tid vid makten, bottnar i en sjuk vilja att till varje pris sänka skatterna.

När borgarna satt vid makten skar de ner Arbetsmiljöverkets resurser. Ett antal inspektörer fick gå och myndighetens arbete krackelerade. Samtidigt steg ohälsan, i synnerhet den psykiska.

Det är dags för regeringen att utreda varför folk är sjuka och hur man ska komma till rätta med de höga sjuktalen. Nya föreskrifter med åtgärder mot psykisk ohälsa har kommit, men regeringen behöver gå vidare och se över arbetsmiljölagstiftningen ytterligare.

En färsk LO-utredning visar att skyddsombud inom Transports yrkesområden har särskilt svårt att utföra sitt viktiga arbete och värna om kollegornas arbetsmiljö. Samtidigt avslöjar statistik att dödstalen är höga och skadorna många, inte minst inom åkeri, terminal, renhållning och bevakning. Jag menar inte att man ska ”jaga” arbetsgivare, men det är de som ansvarar för att anställda har en god och säker arbetsmiljö.

Regeringen måste stärka resurserna och öka kraven på Arbetsmiljöverket, igen, så att inspektörerna kan göra fler oplanerade besök på landets arbetsplatser. Det skulle ge en sannare bild av dagens situation med slimmade organisationer, stress och inhyrd personal – än när Arbetsmiljöverket kommer på förbokade inspektioner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Fick hjälp och vann mot Försäkringskassan

Arbetsskador. Nu har Försäkringskassan fått en smäll på näsan, säger en miljöarbetare och Transportmedlem. Han fick juridisk hjälp av Transport och LO-TCO Rättsskydd – och rätt till sjukpenning och sjukersättning som myndigheten avslagit.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.