Sjukreseförare ersätts av inhyrd personal
Ett tiotal färdtjänst- och sjukresechaufförer har sagts upp på MDB Transport i Jordbro. Åkeriet ska istället anlita ett bemanningsbolag för körningarna. – Hur ska ett inhyrningsföretag få lönsamhet i verksamheten om åkeriet inte får det? Arbetsgivaren säger ju att lönekostnaderna är för höga, säger en anställd.
På mötet, som Transport samlat de uppsagda förarna till, fortsätter chauffören:
– Enda sättet att få lönsamhet i den här branschen är väl att enbart ge anställda betalt för körtid, aldrig för väntetiden. Ska de fixa det med enbart timanställningar, eller?
Klart är att efterfrågan på transporter är högst på morgnar och eftermiddagar.
Förhandlingarna mellan arbetsgivarsidan BA, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, och Transport hölls i förra veckan, men ännu har de anställda inte fått veta när de kommer att arbeta sin sista dag. Pernille Lorenz var med vid förhandlingarna för personalens räkning, men försäkrar kollegorna att hon inte skrivit på några papper eller fått några närmare besked.
Hon har en fyraårig son och blir dubbelt drabbad av uppsägningarna eftersom hennes sambo också är anställd av MDB Transport.
– Jag har kört sjuktransporter i 16 år. Varför vill de inte ha mig kvar? Det känns jättetrist eftersom jag arbetat så länge, verkligen kan och är bra på mitt jobb, försäkrar Pernille Lorenz.
MDB Transport har sitt säte i Jordbro, utanför Stockholm. Åkeriet kör sjukresor, liggande transporter och specialresor för människor med bland annat demens och utvecklingsstörning för beställningscentralen Sirius. Det krävs vana, lyhördhet och god förmåga att hantera människor med särskilda behov, betonar kollegan Jan Graemer. Även han deltog i förhandlingarna och står lika frågande inför framtiden.
– På åkeriet har de inte frågat oss om vi vill bli anställda i bemanningsföretaget MS Facility & Bemanning, som ska ta över körningarna. Inte ens oss som har lång erfarenhet, kommenterar han.
Jobbarkompisen Anders Kjellin beskriver situationen som en katastrof. Han gapar och visar att han håller på med en kostsam tandbehandling.
– Det blir svårt att få till tänderna om man inte får sin lön, konstaterar han.
Transports lokalombudsman Bosse Nilsson från Stockholmsavdelning 5, som kallat till mötet, förklarar att facket inte kan stoppa uppsägningarna eftersom de skötts enligt gällande regler. På åkeriets pluskonto står i alla fall att man tänker kräva kollektivavtal för de förare som ska köra för det kommande uthyrningsbolaget. Om det blir bemannings- eller taxiföraravtalet som ska gälla är ännu inte klart.
– Hur ska det gå ihop, undrar några igen.
– Åkeriet anser att det inte är deras sak utan en fråga för bolaget som hyr ut personalen, förklarar Bosse Nilsson.
Deltagarna suckar. Det framkommer att större delen av de anställda är medlemmar i Transport, vilket inte är så vanligt. Misstankar finns om att det är därför åkeriet nu säger upp hela styrkan, efter påpekanden om felaktiga löneutbetalningar. Personalen hävdar att bemanningsbolaget, som ska ta över, drivs av svågern till MDB Transports ägare.
– När jag frågade om vi får jobb i uthyrningsfirman sa de: ”Ni kan alltid ansöka om jobbet” och flinade, förklarar en anställd.
Personalen har framfört ett förslag om anställning på 90 procent och resterande 10 procent som mertid, om det finns körningar. Men det har arbetsgivaren inte varit intresserad av, berättar Pernille Lorenz.
En kollega funderar:
– Facket är väl ganska svagt i den här frågan, vi är ju få medlemmar inom taxi och färdtjänst…
Transports Bosse Nilsson svarar att facket är sina medlemmar och undrar vad församlingen i det fullsatta fikarummet vill göra. En brainstorm tar vid och de anställda beslutar sig för att bjuda in Sirius vd och en ansvarig landstingspolitiker, till möten med personalen.
– Det borde ligga i Sirius intresse att ha lite kvalitet på sina chaufförer. Vi får fråga hur företaget tänker, när de tvingar över sina förare till bemanning, säger någon.
En annan vill ”peta in en pinne i brasan och sätta lite press” i valtider.
– Berätta att så här funkar den här branschen. Upphandlarna pressar åkerierna till låga avtal, som de knappt går runt på. Och åkarna pressar i sin tur sina chaufförer, längst ner i kedjan. I praktiken blir det lönedumpning, alla arbetsmarknadsregler sätts åt sidan.
Ytterligare en chaufför sammanfattar:
– Beslutsfattarna borde få se att här sitter vi nu, uppsagda, som en konsekvens av det nuvarande systemet.