”Ska folk stanna krävs förändring”
Arbetsmiljö. Det hade inte behövt vara så illa. Men problemet med den pressade arbetssituationen är komplext, har många aspekter. Arbetet med Transports enkät visar att facket gör skillnad. Det tycker färdtjänstföraren Rasmus Österström, skyddsombud på Connect Bus i Norrköping.
Först, Rasmus Österström trivs i grunden med jobbet som chaufför inom servicetrafiken. Liksom han gjorde med arbetet som trafikledare hos regionens trafikbolag, Östgötatrafiken.
– Det jobbet var i sig jätteroligt, men när trafikledningen tajtades till mer och mer kom det till slut bara att handla om att släcka bränder, säger Rasmus som slutade och återgick till förararbete.
Han är i hög grad medveten om hur pressat schemat är för många som kör färdtjänst. Men också om att 14 år trots allt gör det lättare:
– Jag tänker på dem som inte har erfarenhet. Många orkar helt enkelt inte utan slutar. Arbetet kräver ett viss slags mentalitet, men man måste också få tid att lära sig – köra fel, vänta in kunder som behöver hjälp eller vill klara sig själv även om det tar tid. Ska folk stanna krävs förändringar, säger Rasmus Österström.
– För mig tog det nog fem, sex år innan jag inte kände stress i vissa situationer. När någon kund i dag frågar om jag har tid att hjälpa dem brukar jag svara att det är självklart, jag slutar först klockan fem.
Det är också självklart för honom att skriva avvikelserapport om något gör att det blir förseningar. Avvikelser som alltid uppstår i en eller annan form. Trafikolyckor, vägavstängningar, ändringar i körorder.
– Men även om ingen skäller kan det också vara stressande att veta att man orsakar företaget viten på flera tusen kronor för förseningar, särskilt om du är ny.
Minutjakt
Rasmus Österström är själv relativt ny som skyddsombud men har sett och hört om hur förändringarna inom en alltmer slimmad struktur påverkat förarna länge.
– Det har blivit värre och värre. Framför allt i Linköping, då handlar det om minutpassning. I Norrköping finns det lite mer luft i schemat, säger Rasmus, som själv bor i Norrköping och ser fördelar med att staden är kompakt och mer rund än långsträckt i jämförelse, vilket gör det enklare med körtiderna.
Men orsaken till problemen är inte enkel. Handlar det om att kommunerna beviljar fler färdtjänst? Att det finns för få fordon? Eller att regionens trafikbolag, Östgötatrafiken, gör allt för att pressa kostnaderna? Eller att företagen, taxiåkerierna, gör allt för att inte bli av med sina uppdrag inom den upphandlade trafiken?
– Det är säkert en kombination. Allt är inte bara Östgötatrafikens ansvar. Men det är heller inte rätt att skylla på åkerierna, det är inte som lägger ut fordonsscheman, säger Rasmus Österström.
Ny klubb
På Connect Bus i Norrköping där han är anställd arbetar ett fyrtiotal chaufförer på heltid. Företaget startade upp verksamheten i regionen förra året.
– De är inte fientligt inställda till facklig verksamhet på något vis, tvärtom verkar de insett att det har fördelar att jobba gemensamt för många saker, säger Rasmus.
Han tycker att enkäten som Transports avdelning genomfört fungerar på ett närmast revolutionerande sätt. Och att det är en stor poäng att i arbetet med uppföljningen av enkäten inte enbart peka ut åkerierna som ansvariga för arbetsmiljön. När problem med körtider och pressade scheman tidigare lyfts för några år sedan fick åkarna viten på sexsiffriga belopp för brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Rasmus Österström ser det också som ett led i att öka det fackliga engagemanget att visa avdelningens enkät.
– Vi jobbar hårt på det. Den senaste månaden har flera skickat in ansökan.
Och den 20 februari i år bildades klubben på Connect Bus i Norrköping. Om den nya Transportklubben går det att läsa mer i nästa nummer av tidningen, aprilnumret. Då som Månadens klubb!