”Ska man klara sig måste man fuska, muta och trixa”
Färdtjänst. – Vi är pressade från alla håll. Av förarna. Facket. Beställningscentralen. Färdtjänsten. Det känns som om politikerna glömt taxibranschen. Fler och fler åkare pratar om konkurs som enda utväg.
I Sverige är taxiförare nästan aldrig anställda direkt av beställningscentralerna, utan hos olika underentreprenörer – åkare.
Många av åkarna i taxikoncernen Cabonline är kritiska till villkoren. En av dem kan vi kalla Ali. Han vågar inte framträda med namn, av oro för repressalier från beställningscentralen.
Ali har ett en grupp taxibilar och håller till söder om Stockholm. Bilarna rullar för Taxi Kurir. Han slår ut med händerna i en uppgiven gest. Säger:
– Ska man klara sig i den här branschen måste man fuska, muta och trixa. Avtalet som Cabonline tecknat med Färdtjänsten är skit och kilometerersättningen ett skämt.
– Mina förare hamnar i kläm. Många av dem jobbar tolv timmar om dagen. En del vädjar om att få jobba sju dagar i veckan. Men det är inte tillåtet enligt arbetstidsreglerna och jag säger nej.
Ali har drivit taxiverksamhet länge och personalomsättningen är stor:
– Många förare flyr branschen på grund av arbetsvillkoren. Jag har haft flera hundra anställda. Alla har kört för andra åkare innan. 90 procent av dem berättar att de då kört svart vid sidan av.
– Man stänger av taxametern och kör in fyra, fem tusen kronor extra per månad. Pengar som åkaren inte ser röken av. Jag är stenhårt emot det. Men jag har så många bilar att jag inte kan ha total koll.
Åkaren knappar på datorn och visar redovisningar för taxibilar där tommilen är ovanligt många. Det vill säga föraren har kört utan passagerare.
– Det är en klar indikation på fusk. Stora summor försvinner på det här sättet i alla taxibolag. Jag har generellt sett bra, seriösa chaufförer. Men det räcker med att ett par fuskar så är företagets vinst borta. Det finns inga stora marginaler i den här branschen.
Färdtjänsten har ett system med viten som drabbar både åkare och chaufförer.
– I många fall är böterna orimliga, säger Ali. Minsta skitgrej kostar 600 kronor. Jag har haft jättebra förare som slutat köra helt på grund av straffavgifterna. Jag lovar att många chaufförer som drabbats kompenserar sig genom att köra svart. Jag har själv sett det i mitt företag.
Taxiförare beskylls för att trixa för att komma undan färdtjänstuppdrag. Hur ser du på det?
– I snitt har mina förare ett eller två klagomål i månaden för utebliven bil. Avtalet med Färdtjänsten ger oss inte rätt att ta ut ersättning för en nerpissad eller nerskiten bil. Sånt händer då och då.
– En förare som fått sanera bilen, och blivit utan intäkter i flera timmar, är kanske inte så benägen att ta nya färdtjänstuppdrag. Har man dessutom blivit kallad svartskalle så ökar inte lusten…
Ali berättar att färdtjänstuppdrag bara ger ungefär 40 procent i intäkt, jämfört med en privatresa.
– Färdtjänstavtalet är slaveri. Nu vill Cabonline tvinga alla åkare att betala Fora-försäkringar för chaufförerna. Det kostar fem procent av bruttolönen. Åkerier som säger nej hotas med indragna skolkörningar och färdtjänst.
– Samtidigt har tomkörningarna ökat. Växeln tvingar bilarna att köra 40–50 kilometer tomma för en resa som ger kanske 80 kronor. Förare som vägrar blir spärrade.
Den här branschen måste rensas, anser Ali:
– Den har blivit kriminell. Myndigheter och politiker måste göra något. På riktigt. Det är många förare som inte håller måttet. Jag känner till en körskola där du kan köpa dig ett taxileg för 5 000 kronor under bordet.
– Cabonline har en egen förarutbildning. Även där borde kraven höjas. Åkarna behöver också bättre utbildning. Man måste åtminstone kunna grunderna i trafiklagstiftningen och arbetsrätten.
Cabonline har tecknat ett nytt avtal med Färdtjänsten. Blir det skillnad när det börjar gälla i vår?
– Tveksamt. I tio års tid har Taxi Kurir sagt att det ska bli bättre. Men så har det inte blivit. Fler och fler åkare talar om att göra en gemensam, planerad konkurs.