Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Arbetslösheten är i dag lägre än innan pandemin. Men ligger ändå på den historiskt höga nivåer. Samtidigt finns ett stort sug efter arbetskraft i många företag. Inte minst i bevakningsbranschen, berättar Li Jansson, branschchef på arbetsgivarorganisationen Säkerhetsföretagen.

– Jag ser att många företag har rekryteringsbehov och de ser en ökad efterfrågan från kunderna.

Ser man till branschen som helhet tror Li Jansson att det kommer att finnas behov av att anställa. En undersökning som Säkerhetsföretagen presenterade i slutet av juni visar det sig att företagen behöver rekrytera 8 500 till 17 500 personer de närmaste tre åren. Hälften för att ersätta personer som slutar och hälften i rena nyrekryteringar.

– Vi ser en stark efterfrågan på personer och jag tycker inte man behöver känna en stark oro för sitt jobb.

I dagsläget har mer än nio av tio företag bland Säkerhetsföretagens medlemmar brist på arbetskraft.

– Branschen står stark i en ostadig omvärld. Men det är klart går vi in i en lågkonjunktur så kan det bli viss effekt, men det är från otroligt stabila siffor.

”Viss portion gissningslek”

I transportsektorn har konjunkturens vändning inte märkts av ännu. Sett ur ett längre perspektiv ser det också ljust ut, anser Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på arbetsgivarorganisationen Transportföretagen.

– Vi har en grundläggande syn på att arbetskraftsbehovet generellt är stabilt och starkt och tror på ökad efterfrågan på transporttjänster ur ett långt perspektiv, säger Luoma och berättar att Transportföretagen lägger sista handen på en rapport med perspektiv på läget i sektorn 2035.

När det gäller den närmaste tiden och om lågkonjunkturen kommer säger han:

– Det är alltid en viss portion av gissningslek. Men det är klart att det finns delar av branschen eller segment som kommer att påverkas om lågkonjunktur blir aktuellt. I de fall företag behöver titta över kostnadssidan så kommer det att märkas någonstans.

– Men vi får inte den typen av signaler av medlemmar i dagsläget. Om KI får rätt i det du säger så kommer vi att se det i transportsektorn, vissa delar är väldigt konjunkturkänsliga. I vissa fall finns våra företag långt ute i spetsen när det gäller lyhördhet efter svängningar och där, i vissa delar, kan vi se en nedgång.

”Mot sämre tider”

LO:s chefsekonom Laura Hartman ser flera tecken på att konjunkturen är på väg att mattas av och att vi går mot sämre tider. Det är världsläget med kriget i Ukraina och stigande energipriser som främst driver på inflationen.

Hon befarar att Riksbankens stora räntehöjningar, för att mildra inflationen, kan leda till att svensk ekonomi bromsas för fort. Trots att inflationen främst drivs på av saker som sker utanför Sveriges gränser.

– Det är tveksamt om räntehöjningarna har någon påtaglig effekt på inflationen, däremot kommer de att spä på lågkonjunkturen. Jag tycker att det är rimligt att inte ha nollränta i all evighet men det går för fort och kraftigt. Om inte finanspolitiken agerar och motverkar det kommer vi att hamna i en lågkonjunktur.

Regeringen har signalerat att de inte vill satsa för mycket pengar och riskera att ytterligare spä på inflationen. Hartman tror att särskilda satsningar på energiomställningen mot gröna alternativ faktiskt kan dämpa lågkonjunkturen och på sikt, om det leder till att energipriserna blir lägre, lindra inflationen.

Tudelad arbetsmarknad

Laura Hartman pekar på att svensk arbetsmarknad redan i dag är väldigt tudelad med många utanför arbetsmarknaden.

– Jag blir bekymrad varje gång jag hör någon säga att svensk arbetsmarknad är stark. Den är tudelad. För vissa går det bra men andra har varit arbetslösa väldigt länge. Vi har haft en arbetslöshet på 7–8 procent i högkonjunktur.

Vad händer med LO-kollektivet i en lågkonjunktur?

– De som inte har jobb kommer att få ännu svårare att komma i jobb och riskerar att fastna i arbetslöshet. Det handlar om dem med korta utbildningar, utlandsfödda och äldre.

– Den andra gruppen som tidigt riskerar arbetslöshet är personer med visstidsanställningar. Det kommer bli svårare för dem att få förlängt eller nya uppdrag.

Arbetskraftsbrist

Många branscher har samtidigt arbetskraftsbrist. Och då rör det sig om yrkesutbildade snarare än akademiker, berättar Laura Hartman. Det gör att stora delar av LO-kollektivet kan klara sig bra. Inte minst de som finns inom de växande näringarna kring den gröna omställningen.

– En sista viktig slutsats är att vi behöver en fungerande arbetsmarknadspolitik med utbildning och omställning. Det som gör mig bekymrad är att den inte fungerar just nu.

– Det är alldeles för få som får arbetsmarknadsutbildning. Jag har hört att Arbetsförmedlingen inte lyckades starta en enda lastbilschaufförsutbildning förra året, trots behovet. Upphandlingar tar tid och överklagas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

Transportarbetarens logga

80 jobb riskerar att förloras när Alviks trafik säger upp avtal

Arbetslöshet. Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.