Skakigt läge för näthandeln
E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.
Under pandemiåren slog handeln på nätet rekord nästa varje månad. Transporterna ökade och särskilt hemleveranserna. Men redan under förra året gick det att se en dämpning.
Under Black Friday förra året minskade handeln med 11,4 procent, jämfört med året innan. Men veckan som helhet ökade alltjämt.
Postnord ger ut en e-handelsbarometer en gång i kvartalet. I den senaste, som gäller april–juni står det att branschen har negativ tillväxt, alltså att handeln går ner.
I en undersökning som e-handlare svarat på är det få företag som tror på mer försäljning. Den största gruppen, 42 procent av företagen, tror tvärtom att e-handeln kommer att minska under resterande delen av 2022.
Om det blir mindre försäljning inför julhandeln är det från väldigt höga nivåer. En undersökning Postnord gjorde efter förra årets Black week visade att svenskarna handlat för 9,7 miljarder på nätet under perioden. Det var ett tapp från 13,5 miljarder året innan.