Ledare. Det finns åtskilliga debattörer som menar att arbetstagarna i Sverige tagit ut för lite i löneökningar de senaste 15 åren. Ett bevis som anförs är att löneandelen av företagens produktionsresultat sjunkit kraftigt. Transportarbetaren har tittat på löneutvecklingen för förbundets lastbilsförare. Resultat är överraskande, åtminstone för mig.
Från 1995 till 2012 ökade förarlönerna med 83 procent. Under samma tid har inflationen bara varit 23 procent. En rejäl förbättring av reallönen alltså.
Man kan anta att de höjda reallönerna bidragit till att hålla uppe efterfrågan på varor och tjänster i Sverige – i ett läge där många EU-länder går på knäna. Samtidigt finns det orosmoln. Vår undersökning baseras på statistik över utbetalade löner. Eller i Transports fall; de löner som ska utgå enligt kollektivavtal.
I Sverige ökar antalet arbetare som får osäkra påhugg, jobb i bemanningsföretag och anställda som hamnar på arbetsplatser utan kollektivavtal. Där är löneutvecklingen garanterat en annan än för fackens kärnmedlemmar.
Om Transport och LO-förbunden ska klara matchen mot arbetsgivarna även i fortsättningen måste den fackliga organisationsgraden öka. I mina ögon är diagrammet till artikeln ”Kraftigt höjda reallöner – fackligt arbete lönar sig” ett oerhört starkt argument för att vara med i facket.
Transport har inlett en ny avtalsrörelse och först ut är lastbilschaufförer och terminalarbetare. Arbetsgivarparten, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, vägrar i princip förhandla. Precis som tidigare gäller att industrin ska gå först och sätta ”märket”.
IF Metall är redan inne i realförhandlingar med teknikarbetsgivarna. Det är tunnsått med information från förhandlingsbordet. Men enligt uppgift avvisar arbetsgivarna hårdnackat LO-fackens grundkrav – att årets lönehöjning ska vara ett fast påslag i kronor (700), lika för alla som tjänar 24 000 kronor och nedåt.
En sådan lösning skulle minska löneskillnaderna inom LO. Arbetsgivarna kräver i stället att eventuella ökningar ska vara i procent. Så att klyftorna bibehålls och helst ökas.
Verkstadsföretagen hävdar, enligt uppgift, att påslaget ska börja på siffran ett (1) den här gången. Alltså en låg lönehöjning någonstans i intervallet 1,0 – 1,9 procent.
Vad tycker du? Och dina arbetskamrater?