Bristen på förare som kör färdtjänst och annan upphandlad servicetrafik är stor. Även Ronnie Persson i Värmland funderar på att sluta sedan det blev klart att regionen åter har gett hårt kritiserade Trendtaxi avtal. Foto: Lilly Hallberg
Close
Bristen på förare som kör färdtjänst och annan upphandlad servicetrafik är stor. Även Ronnie Persson i Värmland funderar på att sluta sedan det blev klart att regionen åter har gett hårt kritiserade Trendtaxi avtal.
Close
Högt pris för samhällsbetald trafik

Skandalbolagen vinner viktig servicetrafik

Upphandlingar. De är ökända, har fått avtal hävda och tvingats betala miljonbelopp i vite. Ändå kör flera stora bolag vidare efter att ha vunnit nya upphandlingar av färdtjänst, sjuktransporter och skolskjutsar. Förlorare blir ofta förarna.

– Jag och flera andra funderar på att sluta, säger färdtjänstföraren Ronnie Persson i Storfors.

Det efter att Region Värmland åter beslutat upphandla samhällsbetald trafik från AB Trendtaxi – som regionen bröt avtalet med knappt två år tidigare eftersom trafiktillståndet dragits in.

Om knappt ett år, den 1 september 2023, kan Ronnie alltså få en ny arbetsgivare. Trendtaxi fick flest – nästan hälften – vid tilldelningen av drygt 100 avtal i upphandlingen i regionen.

Fyra taxibolag i Värmland har överklagat tilldelningen till förvaltningsrätten. Region Värmland har också lämnat inlagor till rätten, men det kan dröja månader innan domstolen i Karlstad kommer med ett utslag. Och det blir klart vem som förarna får som arbetsgivare nästa år.

– Det handlar också om en ovisshet i sig, för jobbet, vid sådana här upphandlingar, säger Ronnie Persson.

Han har kört färdtjänst i drygt tjugo år och har också stor erfarenhet från fackligt arbete, bland annat i avtalsdelegationen för taxi. Ronnie är mycket kritisk till att regionen åter vill anlita en aktör som Transport i flera år försökt förhandla med när det gäller förarnas villkor. Ibland totalt lönlöst då Trendtaxis företrädare helt enkelt inte dykt upp.

Förlorade trafiktillstånd, fusk med raster och löner,”bortglömda” förhandlingar – facket har i åratal fört kampen mot oseriösa aktörer som ansvarar för färdtjänst och skolskjutsar. Illustration Gustaf Öhrnell Hjalmars
Förlorade trafiktillstånd, fusk med raster och löner,”bortglömda” förhandlingar – facket har i åratal fört kampen mot oseriösa aktörer som ansvarar för färdtjänst och skolskjutsar. Illustration Gustaf Öhrnell Hjalmars

Spara 20 miljoner

Om inte rätten river upp tilldelningsbeslutet räknar Region Värmland med att spara upp till 20 miljoner kronor per år jämfört med dagens kostnader. Enligt politikerna i kollektivtrafiknämnden ska Trendtaxi komma tillbaka under en fyraårsperiod, fram till den sista augusti 2027.

Mikael Ladman är numera ombudsman på Transports Stockholmsavdelning. Foto: Lilly Hallberg

Helt horribelt, enligt ombudsmän på Transports Värmlandsavdelning. Facket har i många år försökt komma till rätta med problem kring Trendtaxibolagen.

– Man lär sig aldrig av historien utan gör samma misstag gång på gång på gång. Regionen ser bara bilarna och inte människorna bakom. Det är en prislapp på allting, säger Mikael Ladman.

Han är i dag på Stockholmsavdelningen, med ansvar för bland annat taxiavtalet, men inställningen delas helt av Örjan Jakobsson på Transportavdelningen i Karlstad: Den aktuella upphandlingen riskerar att bli ett nytt, stort misslyckande.

Örjan Jakobsson, ombudsman på Transport avdelning 6 i Värmland. Foto: Lilly Hallberg
Örjan Jakobsson, ombudsman på Transport avdelning 6 i Värmland. Foto: Lilly Hallberg

– Det lär väl bli som vanligt, Värmlandstrafik upphandlar fordon och skiter fullständigt i dem som kör, bara trafiken rullar. Men Transport får väl städa upp efter Värmlandstrafiks misstag igen, säger han.

Samtidigt är Örjan Jakobsson minst sagt skeptisk till det regionala trafikbolagets förvissning om att Trendtaxi kommer att uppfylla kraven:

– Hur kan man vara så säker på det? Hur kan företag utan trafiktillstånd över huvud taget vara med och konkurrera med seriösa företag med tillstånd? Och framför allt med de företag som hjälpte Värmlandstrafik med trafiken i de norra länsdelarna, när avtalet med AB Trendtaxi bröts? Är det här tacken?

Kan söka igen

Processen pågår betonar Jesper Johansson (MP), ordförande i regionens kollektivtrafiknämnd.

– Skälet till att det tidigare avtalet bröts var att man saknade trafiktillstånd – då. Avtalet gav oss rätt att bryta. Men i en ny upphandling kan de med tillstånd, eller de som troligen kommer att få trafiktillstånd, söka, säger han.

Och det gäller alltså AB Trendtaxi. Jesper Johansson har hittills inte sett något som pekar mot annat än att bolaget kommer kunna sköta uppdraget. Kollektivtrafiknämndens ordförande betonar att nämnden följt lagen om offentlig upphandling, och fattade beslut utifrån de aktuella anbuden. Historien spelar ingen roll i sammanhanget.

– Det var total enighet i nämnden, säger Jesper Johansson.

Kan du förstå att yrkesförare med dåliga erfarenheter av bolaget känner oro?

– Ja, det är klart att det kan påverka. Samtidigt måste man ju säga att det handlar om att gå in i en ny förhandling. Ni från fackets sida kan ju inte avstå från att förhandla på grund av dåliga tidigare erfarenheter av en arbetsgivare, säger Jesper Johansson.

Medvetet beslut

Att beslutet om tilldelning för 2023–2027 togs mer än ett år i förväg var medvetet.

– Det måste finnas tidsutrymme för en rättsprocess. Sådana här upphandlingar blir i princip alltid överklagade, säger Johansson.

Anders Wahlén är servicetrafikchef på Region Värmland. Också han pekar på att upphandlingen gått till så som lagen kräver, och att man granskat alla som lämnat anbud. Den oktoberdag han kollade hade Trendtaxi ännu inte fått trafiktillståndet, men det tror Wahlén kan bero på semestertid och långa handläggningstider på Transportstyrelsen. Liksom det kan ta månader innan förvaltningsrätten tar upp fallet.

– Jag förstår om det kan det blir oro vid förändringar, men det rör en formell process där vi måste följa formalia. Det går inte att väga in tyckanden och påståenden, säger Anders Wahlén.

Avvisar kritik

Transportarbetaren har sökt Trendtaxis vd, som svarar i mejl med samma standardfras som till andra medier: ”Vi kommenterar inte våra avtalsförhållanden med befintliga eller potentiella kunder.” Till Sveriges Radio P4 Värmland skriver Trendtaxi dessutom att ”fackets kritik är grundlös”.

För Transport finns inte mycket att göra i dagsläget.

– Vi kan bara säga vad vi tycker – Värmlandstrafik, gör om och gör rätt, säger ombudsmannen Örjan Jakobsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Christer Karlsson:
    1 november, 2022

    Märkligt att kommuner och regioner inte kontrollerar deras avtalspartner bättre. I Örebro så kontrollerar man förarna. De får åka till USÖ för att hämta upp en person. Då är det drogkontroll som gäller slumpvis på föraren. De kontrollerar även så att de hämtar kunden i rätt ordning enligt kör order. Det är hela tiden förarna som är boven dramat inte företaget. När jag och en kollega till mig bestämmer os att kontrollera företagets taxibilar. Då upptäcker vi 4 bilar med körförbud som kör skolbarn, sjukresor och färdtjänst. Vi kontaktar Polisen och informerar facket. Vi hör av oss till Länstrafiken som tycker att det ska ni nog ta med taxiföretaget.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.