Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Med sociala avgifter och löneskatt hamnar lönekravet mot Ringduve taxi på över 700 000 kronor. För 22 anställda. Sammanlagt har bolaget över 100 personer på lönelistan. Totalt kan det handla om närmare tre miljoner i löner som företaget hållit inne.

Många av förarna fortsatte köra, trots att januarilönen uteblev. Flera är besvikna på Skånetrafiken, som först i mitten av januari 2019 sa upp avtalet om färdtjänst och sjukresor. Då hade Ringduve taxi haft stora ekonomiska problem i ett års tid.

– Det känns bisarrt att sitta timme efter timme och köra samhällets gamla och sjuka. Samtidigt som vi inte får lön. Inte ens den skitlön som vi skulle ha haft, säger en arg förare.

Titti Unosdotter är chef för Skånetrafikens serviceresor.

Vilka bolag tar över det uppdrag som Ringduve taxi hade?

– Direktupphandlingen är klar. Vi gick ut till de andra bolag som vi redan har avtal med. De får utökad trafik. Ringduve taxi hade bara ett år kvar på sitt kontrakt, så det var ändå dags för en ny upphandling snart.

Varför tog det så lång tid att häva kontraktet med Ringduve taxi?

– Vi hade en tät dialog med bolaget och bad dem komma in med en handlingsplan. Tyvärr har vi hela tiden fått leta information om vad som händer i företaget, bland annat hos tingsrätten. Avtalet vi hade med Ringduve är ju bindande och ska det hävas måste det bli juridiskt rätt.

Hur reagerade ni på Skånetrafiken när det stod klart att många förare körde era serviceresor, utan lön?

– Fram till det att vi sa upp avtalet hade lönerna fungerat. De som körde vidare gjorde det under Kristianstad taxi, där Ringduve taxi var underentreprenör. Vi tryckte på hos Kristianstad taxi och begärde att de skulle hitta en lösning, så att trafiken inte fortsatte.

Transportarbetaren har haft svårt att nå de formella företrädarna för Ringduve taxi. Vem eller vilka i bolaget har Skånetrafiken fört dialog med?

– I början var det Afshin Khosravani. Sedan har de haft advokater som språkrör. Vi har också bett dem komma hit och presentera vilka som förestår bolaget. Att vi till slut inte visste vilka vi gjorde affärer med var en orsak till att vi sa upp avtalet.

Förarna uppger att de haft svårt att komma i kontakt med arbetsledningen. Hur har det påverkat säkerheten för chaufförer och passagerare? Låt säga att det uppstår en situation med hot. Eller en trafikolycka…

– Vi har legat på hela tiden för att de sakerna skulle fungera. Att bilarna verkligen kommer, exempelvis.

– Mitt i alltihop har chaufförerna gjort ett fantastiskt jobb. Vi har inte fått några klagomål från kunderna. Jag hoppas att det löser sig för förarna. Att de snabbt hittar nya anställningar.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.