Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi
Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.
Med sociala avgifter och löneskatt hamnar lönekravet mot Ringduve taxi på över 700 000 kronor. För 22 anställda. Sammanlagt har bolaget över 100 personer på lönelistan. Totalt kan det handla om närmare tre miljoner i löner som företaget hållit inne.
Många av förarna fortsatte köra, trots att januarilönen uteblev. Flera är besvikna på Skånetrafiken, som först i mitten av januari 2019 sa upp avtalet om färdtjänst och sjukresor. Då hade Ringduve taxi haft stora ekonomiska problem i ett års tid.
– Det känns bisarrt att sitta timme efter timme och köra samhällets gamla och sjuka. Samtidigt som vi inte får lön. Inte ens den skitlön som vi skulle ha haft, säger en arg förare.
Titti Unosdotter är chef för Skånetrafikens serviceresor.
Vilka bolag tar över det uppdrag som Ringduve taxi hade?
– Direktupphandlingen är klar. Vi gick ut till de andra bolag som vi redan har avtal med. De får utökad trafik. Ringduve taxi hade bara ett år kvar på sitt kontrakt, så det var ändå dags för en ny upphandling snart.
Varför tog det så lång tid att häva kontraktet med Ringduve taxi?
– Vi hade en tät dialog med bolaget och bad dem komma in med en handlingsplan. Tyvärr har vi hela tiden fått leta information om vad som händer i företaget, bland annat hos tingsrätten. Avtalet vi hade med Ringduve är ju bindande och ska det hävas måste det bli juridiskt rätt.
Hur reagerade ni på Skånetrafiken när det stod klart att många förare körde era serviceresor, utan lön?
– Fram till det att vi sa upp avtalet hade lönerna fungerat. De som körde vidare gjorde det under Kristianstad taxi, där Ringduve taxi var underentreprenör. Vi tryckte på hos Kristianstad taxi och begärde att de skulle hitta en lösning, så att trafiken inte fortsatte.
Transportarbetaren har haft svårt att nå de formella företrädarna för Ringduve taxi. Vem eller vilka i bolaget har Skånetrafiken fört dialog med?
– I början var det Afshin Khosravani. Sedan har de haft advokater som språkrör. Vi har också bett dem komma hit och presentera vilka som förestår bolaget. Att vi till slut inte visste vilka vi gjorde affärer med var en orsak till att vi sa upp avtalet.
Förarna uppger att de haft svårt att komma i kontakt med arbetsledningen. Hur har det påverkat säkerheten för chaufförer och passagerare? Låt säga att det uppstår en situation med hot. Eller en trafikolycka…
– Vi har legat på hela tiden för att de sakerna skulle fungera. Att bilarna verkligen kommer, exempelvis.
– Mitt i alltihop har chaufförerna gjort ett fantastiskt jobb. Vi har inte fått några klagomål från kunderna. Jag hoppas att det löser sig för förarna. Att de snabbt hittar nya anställningar.