Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

– Bra att de har lyssnat och förstår allvaret. Det måste gälla för alla yrken att inte ta lätt på risken att smittas av corona, säger Anders Palmqvist, regionalt skyddsombud på Transport i Malmö.

Catharina Molin är affärschef på Skånetrafiken, som upphandlar färdtjänst och sjukresor av en rad taxibolag. Hon fick bråttom på fredagsmorgonen när det kom besked om skyddsstopp för körningar av coronasmittade och misstänkt coronasmittade på två av taxiföretagen.

– Vi styrde omedelbart om de bokningarna till ett annat bolag, berättar hon.

Nämligen det taxibolag som från och med i dag ska sköta transporter av coronasmittade i Skåne. Även de som vården misstänker bär på smittan ska åka i specialfordonen. Från måndag har företaget fyra sådana fordon, enligt Catharina Molin strategiskt utplacerade i Skåne. Hon beskriver transporterna:

– Det är stora fordon där förare och passagerare är avskilda från varandra av en plastvägg. Bilarna rengörs mellan varje körning. Både passagerare och förare ska ha handskar och munskydd. Och chaufförerna är frivilliga. De är unga och friska och har fått relevant utbildning i dag. Vi hade planerat för detta … men fick i gång det lite snabbare nu.

Hur kommer det sig då att Skånetrafiken gick ut med information om att coronasjuka ska åka i vanliga färdtjänstbilar så sent som i går?

– Vi har följt de rekommendationer som vi har fått. Men efter hand förstått att det finns en oro som gör att vi vill vidta fler säkerhetsåtgärder än vi egentligen behöver.

Mejlen och (telefon)mötena avlöste varandra under fredagen. Vid 13-tiden fick taxibolagen i Skåne muntligt besked om att Skånetrafiken backar.

– Vi begärde en tydlig skriftlig beskrivning av de rutiner som nu ska gälla, kommenterar Jörgen Nilsson, vd på Vellinge taxi.

När den finns på plats räknar bolaget med att ta upp en diskussion med Transport om att häva det skyddsstopp som lades i morse. På Transports Malmöavdelning är Anders Palmqvist inte helt nöjd med beskeden från Skånetrafiken:

– Vad jag har förstått har inte ett behörigt skyddsombud varit med i riskbedömningen av de nya rutinerna. Det finns en arbetsmiljölagstiftning som ska följas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erik:
    10 april, 2020

    Bra att någon är vaken när regionens ansvariga som vanligt är mer intresserade av att tysta kritik och försvåra för förare och trafikledning som försöker hjälpa varandra istället för att rätta till byråkratiska och programrelaterade systemfel som orsakar logistiska, ekonomiska och arbetsmiljöproblem...

Lästips:

Hallå där, Marina Larsson, biljettkontrollant på Avarn security, som arbetar inom Skånetrafiken. Foto: Privat

Marina Larsson

…biljettkontrollant på Avarn security, som arbetar inom Skånetrafiken.

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.