Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

– Bra att de har lyssnat och förstår allvaret. Det måste gälla för alla yrken att inte ta lätt på risken att smittas av corona, säger Anders Palmqvist, regionalt skyddsombud på Transport i Malmö.

Catharina Molin är affärschef på Skånetrafiken, som upphandlar färdtjänst och sjukresor av en rad taxibolag. Hon fick bråttom på fredagsmorgonen när det kom besked om skyddsstopp för körningar av coronasmittade och misstänkt coronasmittade på två av taxiföretagen.

– Vi styrde omedelbart om de bokningarna till ett annat bolag, berättar hon.

Nämligen det taxibolag som från och med i dag ska sköta transporter av coronasmittade i Skåne. Även de som vården misstänker bär på smittan ska åka i specialfordonen. Från måndag har företaget fyra sådana fordon, enligt Catharina Molin strategiskt utplacerade i Skåne. Hon beskriver transporterna:

– Det är stora fordon där förare och passagerare är avskilda från varandra av en plastvägg. Bilarna rengörs mellan varje körning. Både passagerare och förare ska ha handskar och munskydd. Och chaufförerna är frivilliga. De är unga och friska och har fått relevant utbildning i dag. Vi hade planerat för detta … men fick i gång det lite snabbare nu.

Hur kommer det sig då att Skånetrafiken gick ut med information om att coronasjuka ska åka i vanliga färdtjänstbilar så sent som i går?

– Vi har följt de rekommendationer som vi har fått. Men efter hand förstått att det finns en oro som gör att vi vill vidta fler säkerhetsåtgärder än vi egentligen behöver.

Mejlen och (telefon)mötena avlöste varandra under fredagen. Vid 13-tiden fick taxibolagen i Skåne muntligt besked om att Skånetrafiken backar.

– Vi begärde en tydlig skriftlig beskrivning av de rutiner som nu ska gälla, kommenterar Jörgen Nilsson, vd på Vellinge taxi.

När den finns på plats räknar bolaget med att ta upp en diskussion med Transport om att häva det skyddsstopp som lades i morse. På Transports Malmöavdelning är Anders Palmqvist inte helt nöjd med beskeden från Skånetrafiken:

– Vad jag har förstått har inte ett behörigt skyddsombud varit med i riskbedömningen av de nya rutinerna. Det finns en arbetsmiljölagstiftning som ska följas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erik:
    10 april, 2020

    Bra att någon är vaken när regionens ansvariga som vanligt är mer intresserade av att tysta kritik och försvåra för förare och trafikledning som försöker hjälpa varandra istället för att rätta till byråkratiska och programrelaterade systemfel som orsakar logistiska, ekonomiska och arbetsmiljöproblem...

Lästips:

Transportsektionens ordförande Jörgen Wärja visar oss runt på hamnområdet. Här vid hamnbolagets nya byggnad. Foto: John Antonsson

I Trelleborg fick hamnarbetarna sin ”drömkåk” vid havet

Hamn. Fikarum tio meter från havet, ett större gym och snart också en badbrygga. Hamnarbetarna i Trelleborg fick nästan allt de önskade när bolaget flyttade till en ny byggnad.

Hungry Panda-bud i Chinatown. Med stenkoll på sina mobiler. Foto: Jörgen Cardell

Covid-19 satte fart på matleveranserna

Gigjobb. Londons borgmästare Sadiq Khan har sagt att det finns ungefär 40 000 förare som levererar restaurangmat till hem och arbetsplatser i staden. Det märks verkligen i gatubilden. Oftast är det unga män, med rötter i länder utanför England, som kör omkring med färgglada boxar på ryggen. Ju snabbare de kör, desto högre blir timpengen.

Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.