Debatt. Den 1 november arrangerades ett öppet möte på Tröls Jins kro i Malmö under devisen Värna kollektivavtalen – Stoppa skattefusk och lönedumpning. Som arrangörer för detta vällovliga och högaktuella ämne stod LO-sektionen i Malmö, Transports avdelning 12 och Vänsterpartiets i Malmö fackliga utskott.
nbjuden gästtalare var förbundets ordförande Lasse Lindgren, som inledde med ett engagerat anförande om rådande situation och därefter ställde upp på att besvara frågor från församlingen.
Han gjorde mycket bra ifrån sig, gav raka och enkla svar utan att hymla, vilket blev mycket uppskattat av publiken.
Man borde således vara mycket nöjd med att ha bevistat mötet, men …
Inledningsvis rapporterades att LO-sektionen i Malmö inte ansett det värt att bevista mötet, vilket i och för sig inte är förvånande med kännedom om intresset hos anställda därstädes. Dessutom går sektionen snart i graven, sörjd och saknad av ingen.
Men att Transports avdelning 12 inte heller tycktes vara intresserad är djupt oroande. Visserligen hade avdelningens ordförande långt i förväg meddelat att han hade andra aktiviteter denna kväll som tvingade honom att lämna förhinder. Naturligtvis måste man ha den rättigheten och det säger vi ingenting om, men var fanns alla andra?
Ombudsmän och förtroendevalda och inte minst ”vanliga” medlemmar, de som deltog kunde räknas på ena handens fingrar! Om där mot förmodan fanns några officiella representanter för avdelningen så gjorde de i alla fall inget väsen av sig.
Och inte nog med detta!
I lokalen fanns inte en banderoll, inte en fana eller något annat med Transports logga. De enda som varit duktiga med att pryda lokalen var Vänsterpartiet, och vi ser absolut inget fel i detta, men vet samtidigt att det ger en skev bild av mötets inriktning.
Vi tre undertecknade pensionärer uppskattade naturligtvis Lasse Lindgrens insats, liksom att vi fick möjlighet att komma ut och träffa bekanta och dessutom dricka en eller ett par goda fatöl. Men vi, som genom åren varit med och arrangerat mängder av möten och sammankomster, lider när vi ser hur dagens förtroendevalda missbrukar det förtroende de trots allt fått av medlemmar.
Det aktuella läget med anarki på vägarna, med allt färre tillsvidareanställningar, med fler och fler bemanningsföretag, och inte minst gangsterverksamheten inom taxi borde engagera – och framför allt borde våra förtroendevalda entusiasmera förbundets medlemmar så de reagerar. För att ha en chans till förbättring måste trycket komma underifrån, från dem vars jobb är i fara. Men tyvärr kunde inget sådant skönjas på mötet.
Skärpning, kamrater!