Skärpta krav på nystartsjobb
Nystartsjobb är en chans för arbetsgivare att få statliga pengar för att anställa. Staten kräver inte att de som får jobben ska ha schysta villkor. Men i dag flaggar arbetsmarknadsminister Ylva Johansson för skärpta krav på företagen.
– Väldigt positivt att arbetsmarknadsministern tar tag i de här problemen, tycker Transports förbundssekreterare Markus Pettersson. Bra att hon kommer med snabba åtgärder.
Omkring 46 000 personer har nystartsjobb. De har tidigare varit arbetslösa eller sjukskrivna i minst ett år, eller så är de nyanlända i Sverige. Arbetsgivaren får statliga pengar som täcker ungefär hälften av vad den anställda får i lön. Subventionen fortsätter lika länge som den anställda tidigare varit utan jobb.
– Det har inte funnits något tak för lönerna, vissa företag har fått subventioner på löner upp till 50 000 kronor i månaden. Det är helt vansinnigt, säger Ylva Johansson till Dagens Nyheter (DN).
Där berättar hon om de skärpta krav som är på väg: Nystartsjobbarna ska följa branschens kollektivavtal, det betyder att arbetsgivaren ska betala in till pension och försäkringar. Ett lönetak på 22 000 kronor ska dessutom införas.
Transportarbetaren har tidigare berättat om taxiföretag som satt nystartsjobben i system. Om chaufförer som bara får jobb om de uppfyller kraven för subventionerade anställningar.
Ylva Johansson öppnar i DN för att diskutera en begränsning av hur stor del av de anställda som ska få gå på bidrag.
– Vi har inga problem med att transportbranscherna får in människor som står långt från arbetsmarknaden, säger Transports Markus Pettersson. Men det måste ske på ett strukturerat sätt.
Han berättar om förra veckans möte med facket, arbetsgivarnas organisation och branschorganisationen inom taxi:
– När det gäller subventionerade anställningar har branschen en samlad linje. Enstaka företag ska inte kunna utnyttja dem och skaffa sig konkurrensfördelar gentemot de andra.