Skärpta krav vid upphandling – nytt försök från regeringen
MOt lönedumpning. I dag, torsdag, presenterade regeringen ett nytt lagförslag som ska motverka lönedumpning vid offentliga upphandlingar. Den här gången väntas de röd-gröna få majoritetsstöd i riksdagen, efter kohandel med Kristdemokraterna.
– Förslaget är urvattnat, jämfört med det som regeringen fick bakläxa på i höstas. Men det är ändå ett steg i rätt riktning, säger Transports utredare Emil Burman.
Färdtjänstchaufförer är en yrkesgrupp som drabbats hårt när stat och kommuner i decennier upphandlat till lägsta pris. Efter intensivt lobbyarbete från Transport la civilminister Ardalan Shekarabi förra året fram ett lagförslag som skulle stoppa lönedumpning och oseriösa aktörer.
Tanken var att upphandlarna skulle tvingas ställa krav på avtalsenliga villkor. Alltså inte krav på att teckna kollektivavtal, men väl uppfylla samma krav som finns i avtalen.
Regeringen hoppades länge få igenom lagförslaget i riksdagen, men gick på pumpen när Sverigedemokraterna plötsligt svängde 180 grader.
Nu gör de röd-gröna ett nytt försök. För att få stöd i riksdagen har förslaget vattnats ur och det som gäller är att stat och kommuner ska ställa krav på lön, semester och arbetstid vid upphandlingar där det anses ”behövligt”. En förutsättning är också att upphandlingen är så stor att den kommer över EU:s så kallade tröskelvärden.
Transports utredare Emil Burman är försiktigt positiv:
– Vilka arbetstider och lön- och semestervillkor som ska gälla är inte definierat i lagförslaget. Både det, och begreppet ”behövligt”, får väl prövas juridiskt. Propositionen som Ardalan Shekarabi lägger fram måste ändå ses som ett fall framåt.
– Fast från fackets sida tycker vi fortfarande att de sociala kraven åtminstone ska innefatta försäkringar och rätt till tjänstepension. Av ren självbevarelsedrift borde kommunerna se till att människor som kanske jobbat 20-30 år för det offentliga också får tjänstepension. Annars lär de bli hänvisade till kommunala bidrag på ålderns höst.