
Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen
Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.
Uppgifterna kommer i ett pressmeddelande från Skatteverket. I en kommentar till Transportarbetaren säger Tommy Jonsson vid Transportarbetareförbundets verksamhet för Ordning och reda i transportbranschen:

– Jag är inte förvånad över resultatet av Skatteverkets kontroller. Det här är nog bara toppen på ett isberg. Man kan i dag se ett tydligt mönster när det gäller hur åkerier försöker försvåra för myndigheter att kontrollera deras verksamhet.
Döljer löner
Caroline Wald på Skatteverket är samordnare för kontrollen inom åkeribranschen. Hon säger:
– Det är inte ovanligt att bolagen försöker dölja löner för att undvika arbetsgivaravgifter. Det görs genom felaktiga traktamenten, oriktiga fakturor och avdrag för kostnader för underentreprenörer som avser löner till anställda.
– Brister i bokföringen är också vanligt, tillägger hon.
Totalt har Skatteverket genomfört och avslutat 164 utredningar under tre år. Bland dem ändrades beloppen i 119 fall. Det betyder att åkerierna ska betala in ytterligare skatter och avgifter på 100 miljoner kronor.
Fusket är vanligast bland svenska åkerier som transporterar varor mellan olika länder. Betalar de löner till utländska chaufförer och köper in tjänster från utlandet ökar riskerna för skattebrott ännu mer, konstaterar myndigheten.
– Vi vet även via kontakter med branschen att de själva upplever att fusk sätter käppar i hjulen för konkurrens på lika villkor säger Caroline Wald.
Saknar trafiktillstånd
Transports Tommy Jonsson beskriver en stor ”uppfinningsrikedom” när det gäller att komma undan skatter och avgifter till staten.
– Så jag kan inte annat än dra slutsatsen att man vill mörka delar av verksamheten. I fall som jag anmält finns åkerier med upp till hundra fordon, men bara två anställda och inget trafiktillstånd som registrerats. Vad man gör är att bilda andra bolag som hyr ut fordon, och bemanningsföretag som bemannar sina egna fordon med mera, säger han.
Tommy Jonsson upplever också en ökning när det gäller privatpersoner som äger tunga fordon, som går i yrkesmässig trafik för speditörer.
– Det är ännu ett exempel på hur man mörkar verksamheten och undanhåller arbetsgivaravgifter, skatter och så vidare. Tittar man i utstationeringsregistret så framgår det att vi har åkerier utan anställda men med en stor fordonsflotta, säger Tommy Jonsson.
– Arbetsavgivaravgifterna som betalas in blir låga eftersom man bara använder utstationerade chaufförer.
Anmält 154 åkerier
Tommy Jonsson välkomnar Skatteverkets granskning.
– Jag har själv anmält 154 transportföretag till centren för arbetslivskriminalitet och ännu fler till Transportstyrelsen, säger han.
Vid de sju regionala centren för arbetslivskriminalitet (a-krimcenteren) som startats i bland annat Stockholm, Göteborg och Malmö, samordnar nio myndigheter sitt arbete i syfte att motverka kriminaliteten inom arbetslivet. Tillsammans planerar de kontroller och åtgärder för att komma åt fusk och brott i olika verksamheter i landet.