Close
Arkivbild. Skatteverket har granskat ett urval av landets åkerier under 2021–2024 och upptäckt skattefusk och avgiftsfel för 100 miljoner kronor.
Close

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Uppgifterna kommer i ett pressmeddelande från Skatteverket. I en kommentar till Transportarbetaren säger Tommy Jonsson vid Transportarbetareförbundets verksamhet för Ordning och reda i transportbranschen:

Tommy Jonsson.
Tommy Jonsson, Transport. Foto: Lilly Hallberg

– Jag är inte förvånad över resultatet av Skatteverkets kontroller. Det här är nog bara toppen på ett isberg. Man kan i dag se ett tydligt mönster när det gäller hur åkerier försöker försvåra för myndigheter att kontrollera deras verksamhet.

Döljer löner

Caroline Wald på Skatteverket är samordnare för kontrollen inom åkeribranschen. Hon säger:

– Det är inte ovanligt att bolagen försöker dölja löner för att undvika arbetsgivaravgifter. Det görs genom felaktiga traktamenten, oriktiga fakturor och avdrag för kostnader för underentreprenörer som avser löner till anställda.

– Brister i bokföringen är också vanligt, tillägger hon.

Totalt har Skatteverket genomfört och avslutat 164 utredningar under tre år. Bland dem ändrades beloppen i 119 fall. Det betyder att åkerierna ska betala in ytterligare skatter och avgifter på 100 miljoner kronor.

Fusket är vanligast bland svenska åkerier som transporterar varor mellan olika länder. Betalar de löner till utländska chaufförer och köper in tjänster från utlandet ökar riskerna för skattebrott ännu mer, konstaterar myndigheten.

– Vi vet även via kontakter med branschen att de själva upplever att fusk sätter käppar i hjulen för konkurrens på lika villkor säger Caroline Wald.

Saknar trafiktillstånd

Transports Tommy Jonsson beskriver en stor ”uppfinningsrikedom” när det gäller att komma undan skatter och avgifter till staten.

– Så jag kan inte annat än dra slutsatsen att man vill mörka delar av verksamheten. I fall som jag anmält finns åkerier med upp till hundra fordon, men bara två anställda och inget trafiktillstånd som registrerats. Vad man gör är att bilda andra bolag som hyr ut fordon, och bemanningsföretag som bemannar sina egna fordon med mera, säger han.

Tommy Jonsson upplever också en ökning när det gäller privatpersoner som äger tunga fordon, som går i yrkesmässig trafik för speditörer.

– Det är ännu ett exempel på hur man mörkar verksamheten och undanhåller arbetsgivaravgifter, skatter och så vidare. Tittar man i utstationeringsregistret så framgår det att vi har åkerier utan anställda men med en stor fordonsflotta, säger Tommy Jonsson.

– Arbetsavgivaravgifterna som betalas in blir låga eftersom man bara använder utstationerade chaufförer.

Anmält 154 åkerier

Tommy Jonsson välkomnar Skatteverkets granskning.

– Jag har själv anmält 154 transportföretag till centren för arbetslivskriminalitet och ännu fler till Transportstyrelsen, säger han.

Vid de sju regionala centren för arbetslivskriminalitet (a-krimcenteren) som startats i bland annat Stockholm, Göteborg och Malmö, samordnar nio myndigheter sitt arbete i syfte att motverka kriminaliteten inom arbetslivet. Tillsammans planerar de kontroller och åtgärder för att komma åt fusk och brott i olika verksamheter i landet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om att går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.

Göteborgs hamn

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

Efter dödsfall – Renova anmäls för fara vid ensamarbete

Miljö. I november förra året föll en miljöarbetare i Göteborg ner i en 2,5 meter djup grop, till en underjordsbehållare för avfall, och dog. Transports skyddsombud anmäler nu Renova till Arbetsmiljöverket för fara och brister vid ensamarbete.