Skattefusket

Ledare. I november arrangerade Skatteverket en välbesökt konferens om skattefusket i Sverige. Redan i inbjudan konstaterar verket att samhället går miste om 70 miljarder kronor på grund av svart arbetskraft.

På konferensen höll Skatteverkets generaldirektör, Ingemar Hansson, ett anförande. Han hävdade att det finns ”starka indikationer på att skattefusket har minskat”. Det är mycket glädjande, ansåg Hansson.

Vad grundar han sig på? Jo, en enkät bland 2 700 företagare. Färre entreprenörer säger sig känna av illojal konkurrens från oseriösa företag och färre känner personligen någon företagare som skattefuskar. Jämfört med för sex år sedan.

Man kan ju undra om det över huvud taget ingår några åkerier eller byggföretag i enkäten. Den som på nära håll följt utvecklingen inom transport- och byggsektorerna känner sannolikt tvivel inför Ingemar Hanssons utsagor.

Kan det möjligen finnas andra felkällor än urvalet av bolag? Låt säga att allt fler av Sveriges företagare faktiskt myglar med moms, löneskatter och avgifter. Hur skulle det påverka enkätsvaren?

Ingemar Hansson är gammal politruk. För bara ett par år sedan jobbade han direkt under finansminister Anders Borg. Som statssekreterare.

På konferensen hävdade generaldirektören att regeringen vidtagit en rad åtgärder för att få bukt med fifflet. Han glömde tala om att alliansen i sju års tid sagt nej till tömningscentraler inom taxi, en åtgärd som skulle motverka fusket i en av samhällets mest fiffeldrabbade näringar.

Regeringen har envist vägrat ändra reglerna för redovisning av inbetalda skatter och avgifter. I dag pytsar företagen in klumpsummor. Först efter årets slut specificeras namn och lönesummor för var och en av de anställda. Systemet är idiotiskt. En anställd som misstänker att arbetsgivaren struntar i att betala in skatten har ingen möjlighet att kolla – förrän i efterhand.

Skatteverket som myndighet har hög trovärdighet, visar enkäten. På den punkten håller jag med. Verkets personal har på senare år lagt ner mycket krut på missförhållandena inom åkerinäringen. Företag som Andreassons i Veddige har hamnat under lupp.

Tyvärr jobbar både Skatteverket och Transportstyrelsens handläggare ofta i motvind. Det är inte ovanligt att förvaltningsdomstolarna river upp beslut där tillsynsmyndigheterna försökt agera mot fifflarna.

En bisarr detalj kom fram under konferensen hos Skatteverket. Handläggarna har inte rätt att göra oannonserade besök på exempelvis byggarbetsplatser. De inblandade byggbolagen måste varskos åtta dagar i förväg.

”Då blir det gott om tid att städa. Jag har varit med länge nu. Tyvärr är det samma tugg hela tiden. Mycket snack och lite verkstad. Skatteverket sitter inne på kontoret och tittar bara i de papper som bolagen väljer att skicka in”, summerade en besviken byggföretagare som i många år jobbat för en seriösare bransch.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.