Skatter kan minska klyftorna

Den franske professorn Thomas Piketty har utmålats som något av en ekonomernas rockstjärna och har blivit en husgud för vänsterpolitiker världen över. Han har studerat ökande klyftor och föreslår nya skatter för de rika. Transportarbetaren träffade honom i Almedalen.

Utanför biograf Borgen på Hästgatan i centrala Visby är kön lång redan tidigt på förmiddagen. Men det är inte biobesökare som ska se den senaste science fiction-rullen med Tom Cruise som köar utanför. Alla vill få en glimt av Thomas Piketty, den franske stjärnekonomen som skänker Socialdemokraternas ekonomiska seminarium lite extra strålglans.

Inför en fullsatt biosalong med cirka 200 personer håller Piketty hov. I salarna bredvid följer ytterligare minst 300 åhörare showen och utanför får många besvikna som inte får plats vända om.

1982 hölls det allra första seminariet i Almedalen och det var just socialdemokraternas ekonomiska seminarium. Moderatorn Annika Creutzer konstaterar att det årliga seminariet brukar ge upphov till debatt och att det säkerligen kommer att göra det framöver också.

Pikettys presentation är dock långt ifrån en actionfilm. Istället presenterar han stora mängder ekonomihistorisk statistik i form av grafer och siffror.
– Jag ber om ursäkt för att jag har skrivit en så lång bok, säger han ödmjukt.

Det har tagit honom 15 år att samla in och sammanställa statistiken som visar hur ojämlikheten har ökat i land efter land under de senaste 40 åren. Själv har han tidigare konstaterat att hans arbete inte är svårt, bara tidsödande.

Hans forskning visar att inkomst- och förmögenhetsklyftorna har ökat. De fattiga har blivit relativt sett fattigare och de rikaste har blivit rikare. Och den allra mest förmögna promillen, alltså de riktigt snuskigt rika, har dragit ifrån rejält. Genom sin bok ”Kapitalet i det tjugoförsta århundradet” har han gynnats och fångats upp av vänstervind som blåser. Han tillhör dock själv inte något politiskt parti utan ser sig själv som forskare.

– Jag brukar få frågan varför ingen har studerat detta tidigare. Ekonomer tycker att det är för historiskt och historiker för mycket ekonomi, säger han.

Förklaringen till de ökande klyftorna är enligt Piketty att avkastningen på kapital har varit högre än avkastningen på arbete. Det har lönat sig bättre att placera pengar än att lönearbeta, helt enkelt. En stigande aktiemarknad och allt högre bostadspriser har hjälpt till att vidga klyftorna mellan fattig och rik.

Samtidigt som det offentliga har blivit fattigare och staters ekonomi krisar, så ökar privatpersoners nettoförmögenhet. Så sammantaget är vi rikare än någonsin.

– Kollektivt sett är vi rika, om man räknar ihop offentlig och privat förmögenhet. Vi måste påminna oss om det, säger Thomas Piketty.

Och han tror på en fortsatt skillnad mellan fattiga och rika.
– Vi vet inte var detta kommer att sluta.

Under seminariet i Almedalen varnar han även för ett ”race mot botten” vad gäller bolagsbeskattning. I land efter land sänks skatterna och företagen flyttar dit, där villkoren är mest gynnsamma.
– Först kommer det vara 20 procents skatt, sedan 10, sedan noll. Och till slut kommer vi väl subventionera företagen för att locka dem.

Vad ska man då göra för att komma till rätta med de skenande ekonomiska klyftorna?

Thomas Piketty ordinerar en global förmögenhetsskatt för att utjämna ojämlikheten som uppstår när inkomster av kapital gynnas mer än inkomster av arbete.

Dessutom tycker han att Sverige borde återinföra förmögenhetsskatten, som avskaffades av Alliansregeringen 2007, och arvsskatten, som avskaffades av S-regeringen 2005. Dessutom vill han att det satsas på utbildningssystemen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.