Skatterazzior stoppar inte förarlöner via Danmark
Svenska åkerier fortsätter betala ut löner via danska ”bemanningsföretag”, trots att Skatteverket slagit till mot både chaufförer och åkare. Ekmans åkeri i Ödsmål anlitar nu Cargodynamic, en efterföljare till Staff Road. Huvudman i Cargodynamic och Staff Road är svensken Toomas Tatter.
Omkring 2005 startade svensken Lennart Andersson bolaget Rentdriver i Danmark. Affärsidén var att förmå svenska åkare att lämna ifrån sig chaufförerna och sedan hyra tillbaka dem. Lönekostnaden påstods då bli lägre.
Rentdriver fick problem med skattemyndigheterna och försattes i konkurs. Toomas Tatter, som var marknadschef på Rentdriver, startade eget – med bolaget Staff Road. Affärsidén var densamma. Hundratals chaufförer fick lön via Danmark, men några skatter eller avgifter betalades inte in. Varken i Danmark eller Sverige.
De senaste åren har Skatteverket upptaxerat bortåt 250 chaufförer för uteblivna löneskatter. Efter det har myndigheten börjat slå till mot de svenska åkerier som anlitat Staff Road.
Nu står det alltså klart att Tatter fortsätter på den inslagna vägen. Ekmans åkeri i Ödsmål är ett företag som hakat på. Efterföljaren Cargodynamic använder precis samma beräkningsmall som Staff Road för lönerna.
En förare som tjänat låt säga 20 000 kronor under en månad får omkring 12 000 redovisat som lön. Resten är traktamente. Ingen skatt dras av. De inbetalningarna måste chauffören sköta själv.
Olle Ekman, som driver Ekmans åkeri, bekräftar att han har en del av sina förare hos Cargodynamic. Hur många vill han inte säga.
Enligt uppgifter till Transportarbetaren är Leif Johansson personalansvarig i Cargodynamic, en uppgift han hade även i Staff Road.