Skatteverket kräver Andreassons på 10,5 miljoner
Skatteverket kräver Andreassons åkeri på 10,5 miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och skattetillägg för inkomståret 2010. Bakgrunden är att åkeriet bemannar sina 150 bilar med polska egenföretagare. Förarna saknar svensk F-skattsedel och har varken betalat skatt eller sociala avgifter i Sverige eller i Polen.
– Skatteverkets beslut är mycket glädjande. Falska egenföretagare är ett stort problem i åkeribranschen, säger Transports förbundssekreterare Markus Pettersson.
Pia Bergman leder Skatteverkets insats mot skattebrott i åkerinäringen.
Väntas fler beslut, som rör andra åkeriföretag?
– Hittar Skatteverket fel i ett företag, är det givetvis intressant att gå vidare. Så småningom blir det säkert fler ingripanden.
Andreassons polska chaufförer är nu under utredning, uppger Pia Bergman. Hundratals förare riskerar eftertaxering i Sverige.
Andreassons åkeri ligger i Veddige i Halland. Affärsupplägget är omdebatterat. I stället för att anställa förare anlitar paret Andreasson polska egenföretagare, som placerats i ett Andreassons eget bemanningsföretag – Zimit Transportförmedling.
I samband med en större granskning av åkeribranschen har Skatteverket gjort revision hos Andreassons. Myndigheten konstaterar att åkeriet omsatte nästan 213 miljoner kronor år 2010.
Omkring 41,2 miljoner gick till inhyrning av utländska förare, främst ”enmansföretagare” från Polen. Skatteverkets utredning visar att chaufförerna saknar svensk F-skattsedel. Bara en handfull har så kallat A1-intyg, en handling som visar i vilket land de sociala avgifterna ska betalas.
När såväl F-skattsedel som A1-intyg saknas är det beställaren som ska betala in sociala avgifter, poängterar Pia Bergman. I det här fallet Andreassons åkeri. Att chaufförerna registrerat firmor hemma i Polen har ingen betydelse.
Den 26 november beslutade Skatteverket att upptaxera Andreassons. Efter schablonavdrag för traktamenten åläggs åkeriet att betala in arbetsgivaravgifter för drygt 30 miljoner kronor som gått ut i ersättning till förarna. Kravet uppgår till 9,5 miljoner, plus så kallat skattetillägg på nästan en miljon kronor.
Andreassons motsätter sig beslutet. Bolaget hävdar att förarna i huvudsak kört utomlands och att de varit bosatta utomlands. Då ska varken skatt eller arbetsgivaravgifter betalas i Sverige, anser åkeriet.
Med stöd av fraktsedlar och andra handlingar underkänner Skatteverket invändningarna. Det är, anser myndigheten, klarlagt att transporterna till största delen utförts i Sverige. Många av förarna uppges dessutom ha jobbat och bott i Sverige i flera år, något som medför att även löneskatten ska betalas här.
Skatteverkets beslut kan överklagas till Förvaltningsrätten.
Vid sidan av skattetvisten har Transport stämt Andreassons åkeri inför Arbetsdomstolen. Förbundet hävdar att företagets chaufförer jobbat under sådana villkor att de ska betraktas som anställda, inte egenföretagare.