Skatteverket upplyser taxiförare om lönekrav

Skatteverket har under en tid specialgranskat taxibranschen i Göteborg och hittat flera grova fel och fusk. Flera enskilda förare har tvingats betala många tusen kronor i restskatt och nu vill Skatteverket upplysa förarna om krav och rättigheter.

Skatteverkets granskning riktar sig både mot beställningscentraler och åkare inom taxiverksamheten i Göteborgsområdet.

I de fall där Skatteverkets första koll visar att det förekommer fel gör de en större utredning av företaget genom att hämta in uppgifter både om intäkter, löner och redovisad skatt för att se om allt stämmer överens.

– Det är klart att det finns medvetna fel men det finns också fel som är oavsiktliga, på grund av okunskap eller missförstånd. Många chaufförer litar kanske på sin åkare och att kontrolluppgiften som åkaren ger stämmer, säger Agneta Bergfelt, utredare på Skatteverket.

Konsekvensen av kontrollerna har dock blivit att många förare har skönstaxerats och tvingats att betala in restskatt eftersom uppgifterna i deklarationen inte stämmer. Detta trots att det i många fall beror på att åkaren, som har anställt dem, inte har redovisat rätt från början.

– Man måste kunna visa vilken lön man har fått ut ifall det blir fråga om en felaktig kontrolluppgift, annars får man skatta för det själv, säger Agneta Bergfelt.

Hon har arbetat med taxiärenden i flera år och vill öka kunskaperna om vilka kontroller enskilda förare kan göra för att slippa skönstaxering i efterhand.

– De tips vi har är att förare trycker ut egna kopior av körrapporter och att de följer upp lönespecifikationerna och kollar att namn, personnummer och alla uppgifter framgår. Det är också bra att föra en egen dagbok över sina körningar och hålla koll på vilka som är kontant- respektive kortbetalade, säger Agneta Bergfelt.

Att det förekommer stora problem med svartjobb och bedrägerier inom taxibranschen är inte någon nyhet.

Mats Andersson, ombudsman på Transports Göteborgsavdelning, menar att det i många fall inte är arbetstagarnas fel, men att det ofta är de som kommer i kläm.

– Arbetstagarna blir lurade, först genom en falsk trygghet från arbetsförmedlingen, sedan genom arbetsgivaren. Därigenom kräver de ingen lönespecifikation, säger Mats Andersson.

Han är mest upprörd över att det inte finns någon kontroll från myndigheternas sida innan förarna råkar illa ut.

Mats Andersson berättar att många av taxiförarna är nysvenskar som dels inte kan språket och dels inte är vana med det svenska systemet.

– De vet inte varför de skriver på en deklaration och vad det egentligen innebär, säger han.

Han rekommenderar alla medlemmar som är osäkra på vad som gäller eller som har blivit lurade av sina arbetsgivare att vända sig till förbundet.

– Jag kan inte mer än att säga att de ska komma till oss om de har frågor. Har de inte fått lön så hjälper vi såklart till så långt det bara går, säger Mats Andersson.

Enligt Agneta Bergfelt har det dock blivit en förbättring i åkarnas redovisning sedan Skatteverkets riktade granskning.

Nästa steg är att aktivt gå ut och informera de som sköter bokföring i taxiföretag för att visa vilka krav Skatteverket ställer.

– Jag vill lyfta fram kurage hos förare att se till att man får en lönespecifikation med rätt uppgifter, där det framgår hur mycket skatt som har dragits. Det handlar ju om pensionspoäng och sjuklön också, säger Agneta Bergfelt.

Hon uppmanar alla som inte direkt vågar vända sig till sin arbetsgivare att ta kontakt med Skatteverket så att de kan upplysa om vilka konsekvenserna med felaktig redovisning kan bli.

– De allra flesta vill ju göra rätt för sig, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.