Skatteverket upplyser taxiförare om lönekrav
Skatteverket har under en tid specialgranskat taxibranschen i Göteborg och hittat flera grova fel och fusk. Flera enskilda förare har tvingats betala många tusen kronor i restskatt och nu vill Skatteverket upplysa förarna om krav och rättigheter.
Skatteverkets granskning riktar sig både mot beställningscentraler och åkare inom taxiverksamheten i Göteborgsområdet.
I de fall där Skatteverkets första koll visar att det förekommer fel gör de en större utredning av företaget genom att hämta in uppgifter både om intäkter, löner och redovisad skatt för att se om allt stämmer överens.
– Det är klart att det finns medvetna fel men det finns också fel som är oavsiktliga, på grund av okunskap eller missförstånd. Många chaufförer litar kanske på sin åkare och att kontrolluppgiften som åkaren ger stämmer, säger Agneta Bergfelt, utredare på Skatteverket.
Konsekvensen av kontrollerna har dock blivit att många förare har skönstaxerats och tvingats att betala in restskatt eftersom uppgifterna i deklarationen inte stämmer. Detta trots att det i många fall beror på att åkaren, som har anställt dem, inte har redovisat rätt från början.
– Man måste kunna visa vilken lön man har fått ut ifall det blir fråga om en felaktig kontrolluppgift, annars får man skatta för det själv, säger Agneta Bergfelt.
Hon har arbetat med taxiärenden i flera år och vill öka kunskaperna om vilka kontroller enskilda förare kan göra för att slippa skönstaxering i efterhand.
– De tips vi har är att förare trycker ut egna kopior av körrapporter och att de följer upp lönespecifikationerna och kollar att namn, personnummer och alla uppgifter framgår. Det är också bra att föra en egen dagbok över sina körningar och hålla koll på vilka som är kontant- respektive kortbetalade, säger Agneta Bergfelt.
Att det förekommer stora problem med svartjobb och bedrägerier inom taxibranschen är inte någon nyhet.
Mats Andersson, ombudsman på Transports Göteborgsavdelning, menar att det i många fall inte är arbetstagarnas fel, men att det ofta är de som kommer i kläm.
– Arbetstagarna blir lurade, först genom en falsk trygghet från arbetsförmedlingen, sedan genom arbetsgivaren. Därigenom kräver de ingen lönespecifikation, säger Mats Andersson.
Han är mest upprörd över att det inte finns någon kontroll från myndigheternas sida innan förarna råkar illa ut.
Mats Andersson berättar att många av taxiförarna är nysvenskar som dels inte kan språket och dels inte är vana med det svenska systemet.
– De vet inte varför de skriver på en deklaration och vad det egentligen innebär, säger han.
Han rekommenderar alla medlemmar som är osäkra på vad som gäller eller som har blivit lurade av sina arbetsgivare att vända sig till förbundet.
– Jag kan inte mer än att säga att de ska komma till oss om de har frågor. Har de inte fått lön så hjälper vi såklart till så långt det bara går, säger Mats Andersson.
Enligt Agneta Bergfelt har det dock blivit en förbättring i åkarnas redovisning sedan Skatteverkets riktade granskning.
Nästa steg är att aktivt gå ut och informera de som sköter bokföring i taxiföretag för att visa vilka krav Skatteverket ställer.
– Jag vill lyfta fram kurage hos förare att se till att man får en lönespecifikation med rätt uppgifter, där det framgår hur mycket skatt som har dragits. Det handlar ju om pensionspoäng och sjuklön också, säger Agneta Bergfelt.
Hon uppmanar alla som inte direkt vågar vända sig till sin arbetsgivare att ta kontakt med Skatteverket så att de kan upplysa om vilka konsekvenserna med felaktig redovisning kan bli.
– De allra flesta vill ju göra rätt för sig, säger hon.