Skatteverket vann första ronden mot Andreassons

De polska chaufförerna på Andreassons åkeri ska betraktas som anställda, inte egenföretagare. Det anser Förvaltningsrätten i Göteborg, som därmed går på Skatteverkets linje. Åkeriet krävs nu på cirka nio miljoner kronor i arbetsgivaravgifter. Andreassons har överklagat domen.

Andreassons åkeri i Veddige har satt i system att bemanna sina dragbilar med lågbetalda chaufförer från Polen. Chaufförerna har inte varit formellt anställda, utan uppmanats att starta egen firma i hemlandet.

Hösten 2012 slog Skatteverket ner på upplägget. Myndigheten konstaterade att Andreassons åkeri varken betalat arbetsgivaravgifter eller skatt på ersättningen som betalats ut till de närmare 190 chaufförerna. För inkomståret 2010 uppgick den utbetalade summan till omkring 38 miljoner kronor.

Var det korrekt? Ska de polska förarna betraktas som egenföretagare och själva betala in skatt och avgifter.

Ja, hävdar Andreassons.

Nej, menar Skatteverket.

Tvisten hamnade så småningom i Förvaltningsrätten. Den 24 juni föll domen. Skatteverket får i huvudsak rätt.

Precis som Skatteverket finner domstolen att de polska chaufförerna inte kan anses ha bedrivit en självständig näringsverksamhet när de kört Andreassons bilar. Förarna har jobbat för åkeriet på heltid, under lång tid och i princip aldrig haft andra uppdragsgivare.

”De har fått lön och förmåner som normalt endast personer i anställningsförhållanden får. Åkeriet som anlitat dem har stått för arbetsledning och fordon”, skriver rätten.

Slutsatsen lyder:

”Det är svårt att mot denna bakgrund komma till någon annan slutsats än att chaufförernas ställning i förhållande till åkeriet varit så osjälvständig att de måste bedömas som anställda av åkeriet och inte som egenföretagare.”

Var ska då arbetsgivaravgifterna betalas? I Sverige? Eller Polen?

Skatteverket slår i sin utredning fast att förarna regelmässigt saknat svensk F-skattsedel. Omkring hälften har inte ens moms-registrerat sig i Polen. EU-medborgare som jobbar i andra länder bör själva skaffa så kallat E 101- eller A1-intyg – ett papper som talar om vilket lands socialförsäkringssystem man tillhör. Merparten av Andreassons förare saknar sådant intyg.

Enligt EU:s regler ska chaufförer som utför internationella transporter omfattas av lagstiftningen i det land där de är bosatta – i det här fallet Polen. Men det gäller bara om en ”väsentlig del” av jobbet utförs där.

Andreassons förare har inte kört i Polen och då är det i stället landet där åkeriet har sitt säte som gäller. Alltså Sverige.

Skatteverket har redan upptaxerat hundratals Andreassonförare. De krävs på löneskatt. Nu döms det svenska åkeriet att betala arbetsgivaravgifterna.

I slutet av domen skriver rätten:

”Det finns starka skäl att anta att inhyrningen av de polska chaufförerna på det sätt som skett varit en del i ett upplägg för att undvika skatt och sociala avgifter.”

Andreassons har överklagat till nästa instans, Kammarrätten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.