Skatteverket vann första ronden mot Andreassons
De polska chaufförerna på Andreassons åkeri ska betraktas som anställda, inte egenföretagare. Det anser Förvaltningsrätten i Göteborg, som därmed går på Skatteverkets linje. Åkeriet krävs nu på cirka nio miljoner kronor i arbetsgivaravgifter. Andreassons har överklagat domen.
Andreassons åkeri i Veddige har satt i system att bemanna sina dragbilar med lågbetalda chaufförer från Polen. Chaufförerna har inte varit formellt anställda, utan uppmanats att starta egen firma i hemlandet.
Hösten 2012 slog Skatteverket ner på upplägget. Myndigheten konstaterade att Andreassons åkeri varken betalat arbetsgivaravgifter eller skatt på ersättningen som betalats ut till de närmare 190 chaufförerna. För inkomståret 2010 uppgick den utbetalade summan till omkring 38 miljoner kronor.
Var det korrekt? Ska de polska förarna betraktas som egenföretagare och själva betala in skatt och avgifter.
Ja, hävdar Andreassons.
Nej, menar Skatteverket.
Tvisten hamnade så småningom i Förvaltningsrätten. Den 24 juni föll domen. Skatteverket får i huvudsak rätt.
Precis som Skatteverket finner domstolen att de polska chaufförerna inte kan anses ha bedrivit en självständig näringsverksamhet när de kört Andreassons bilar. Förarna har jobbat för åkeriet på heltid, under lång tid och i princip aldrig haft andra uppdragsgivare.
”De har fått lön och förmåner som normalt endast personer i anställningsförhållanden får. Åkeriet som anlitat dem har stått för arbetsledning och fordon”, skriver rätten.
Slutsatsen lyder:
”Det är svårt att mot denna bakgrund komma till någon annan slutsats än att chaufförernas ställning i förhållande till åkeriet varit så osjälvständig att de måste bedömas som anställda av åkeriet och inte som egenföretagare.”
Var ska då arbetsgivaravgifterna betalas? I Sverige? Eller Polen?
Skatteverket slår i sin utredning fast att förarna regelmässigt saknat svensk F-skattsedel. Omkring hälften har inte ens moms-registrerat sig i Polen. EU-medborgare som jobbar i andra länder bör själva skaffa så kallat E 101- eller A1-intyg – ett papper som talar om vilket lands socialförsäkringssystem man tillhör. Merparten av Andreassons förare saknar sådant intyg.
Enligt EU:s regler ska chaufförer som utför internationella transporter omfattas av lagstiftningen i det land där de är bosatta – i det här fallet Polen. Men det gäller bara om en ”väsentlig del” av jobbet utförs där.
Andreassons förare har inte kört i Polen och då är det i stället landet där åkeriet har sitt säte som gäller. Alltså Sverige.
Skatteverket har redan upptaxerat hundratals Andreassonförare. De krävs på löneskatt. Nu döms det svenska åkeriet att betala arbetsgivaravgifterna.
I slutet av domen skriver rätten:
”Det finns starka skäl att anta att inhyrningen av de polska chaufförerna på det sätt som skett varit en del i ett upplägg för att undvika skatt och sociala avgifter.”
Andreassons har överklagat till nästa instans, Kammarrätten.