Skatteverket vann över chaufförer och företag

Tre företag i transportbranschen döms att betala arbetsgivaravgifter för sina polska chaufförer, som de kallade för egenföretagare. Elva polska chaufförer döms att betala skatt i Sverige. Under förra veckan gick kammarrätten i Göteborg på Skatteverkets linje i fjorton olika fall. – Jättebra att domstolen delar vår syn i det här mångfacetterade problemet när svenska företag har anlitat utländsk arbetskraft, säger Pia Bergman, Skatteverkets rikssamordnare mot grov ekonomisk brottslighet.

Historien om de polska chaufförerna som körde för svenska åkerier har pågått i flera år. Svenska Skatteverket har drivit ett antal ärenden mot både åkerier och chaufförer. Gemensamt för dem är att Skatteverket anser att chaufförerna var anställda – medan företagen hävdar att de var egenföretagare som hade sina respektive firmor i Polen.

I fredags avgjorde kammarrätten i Göteborg tre av fallen:

• Andreassons åkeri ska betala cirka 9 miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och skattetillägg.

• Zimit transportförmedling – ett bemanningsföretag som chaufförerna fördes över till från Andreassons – ska betala drygt 14 miljoner. Summan kan dock bli svår att driva in eftersom Zimit har gått i konkurs.

• Luke transport – som dels bemannat sina bilar med polska chaufförer som hyrdes in direkt och fick ersättning som egenföretagare, dels anlitades via det polska företaget Mona Trans – ska också betala arbetsgivaravgifter och skattetillägg i Sverige.

Tidigare har förvaltningsrätten i Göteborg konstaterat att förarnas ställning gentemot åkeriet varit så osjälvständig att de måste bedömas som anställda.

Och med det följer att arbetsgivaravgifterna ska betalas i Sverige, utom i de fall förarna kunnat visa upp ett så kallat A1-intyg. En handling som visar att de sociala avgifterna ska betalas i något annat land.

Samma linje har alltså den högre instansen kammarrätten. Domstolen avslog också de tre företagens krav att EU-domstolen skulle få säga sitt. Om inte domarna överklagas och Högsta förvaltningsdomstolen i så fall går med på att pröva dem kan Skatteverket kräva in miljonerna.

– Det skulle behövas något sorts register över företag och enskilda som jobbar i Sverige, anser Pia Bergman på Skatteverket. Då kunde vi enklare bedöma om de håller sig till spelreglerna – och det skulle bli mindre lönsamt att konkurrera med oschysta villkor.

Tidigare i förra veckan avkunnade kammarrätten i Göteborg elva domar där polska chaufförer stod mot Skatteverket som hade eftertaxerat dem och krävde skatt för flera år. Chaufförerna hade arbetat för det konkursade åkeriet SR Transport i Mellbystrand. Men på papperet var de anställda i något av flera inblandade danska bemanningsföretag, ett av dem är det omskrivna Staff road.

Kommarrätten gick i dessa fall emot den lägre instansen där chaufförerna vann.

• De elva domarna slår fast att var och en av chaufförerna ska betala skatt i Sverige. Domstolen bygger detta på att förarna har vistats regelbundet i Sverige och att körningarna har utgått och avslutats vid SR Transports terminal. Sammanlagt eftertaxeras de elva personerna med 4,2 miljoner kronor. Till detta kommer skattetillägg och förseningsavgift.

– Vi har fler liknande ärenden i pipelinen, säger Pia Bergman, och vi förväntar oss ett flertal beslut det närmaste halvåret.

Hon berättar också att Skatteverket är i full gång med en mer övergripande utredning.

– Rapporten kommer efter sommaren, säger hon. Då ska vi samla hur vi kan gå vidare med ärenden som dessa, både när det gäller förebyggande arbete och kontroller. Vi ska också föreslå lagändringar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya avgifter för kör- och vilotidsbrott

Åkeri. Ett nytt lagförslag med ändrade sanktionsavgifter för vissa brott mot kör- och vilotidsreglerna har skickats ut på remiss.

Transportarbetarens logga

80 jobb riskerar att förloras när Alviks trafik säger upp avtal

Arbetslöshet. Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.