Skifta till rätt vinterdäck i tid
Har du bytt till vinterdäck? Om inte kan det vara hög tid. Vi har samlat de bästa tipsen från både däckarbetaren och forskaren.
I norr har snön redan börjat falla. I södra Sverige brukar det dröja ett tag till. Men den som tänker byta till vinterdäck först när snökaoset är ett faktum tänker fel.
– Man ska inte vara så rädd att köra med dubbdäck på barmark när det är 5-10 grader ute. Det är gummit, inte dubbarna som slits ner först. Om man kör med däcken i några veckor innan det blir halt kommer dubbarna fram mer och däcken får bättre grepp.
– Detsamma gäller friktionsdäck. De har en ganska hal beläggning när de är nya för att skydda gummit medan däcken lagras, säger Anders Eriksson på Vianors däckverkstad i Jordbro utanför Stockholm.
Under oktober till december råder högtryck på däckverkstaden i Jordbro. På en dag kan verkstan, med sex anställda, byta däck på 80 fordon, både last- och personbilar. Det är fyra gånger mer än under lågsäsongen. Det säger sig självt att det inte heller är så lätt att få en tid den första dagen med snö eller halka.
Priset är förstås en viktig del när man väljer däck. En utveckling som Anders Eriksson sett kommit in även på lastbilssidan under senare år.
– Förut var det vanligare att åkaren ville ha de bästa däcken. I dag är det mer pengarna som styr.
Är de dyraste däcken alltid de bästa?
– Nej, men premiumdäck vinner i det långa loppet. Billiga däck kan vara bra i början. Men de slits fortare, eller torkar snabbt och blir hårda, eftersom de innehåller mer plast och mindre gummi.
Så vilka däck ska man välja, eller be sin arbetsgivare sätta på bilen? Det beror förstås på var och hur man kör. Men forskningen kan ändå ge några ledtrådar.
På Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har man testat hur olika däck beter sig vintertid. Forskarna har jämfört tre sorters vinterdäck: dubbdäck samt odubbade däck för nordiskt respektive centraleuropeiskt klimat.
– Dubbdäck har bäst grepp vintertid. Samtidigt är de miljömässigt sämre och bullrar mer, säger Mattias Hjort på VTI.
– Om man vill köra odubbat ska man välja nordiska däck. Centraleuropeiska vinterdäck tillverkas i mycket större skala, men fokuserar på barmark. De kan få ganska bra grepp på snö och is när de är nya men tappar mycket snabbare.
Det kan vara bra att veta för den som väljer däck efter tidningarnas tester. De jämför oftast helt nya däck.
Fotnot: Från den 1 december till 31 mars måste alla bilar ha vinterdäck vid vinterväglag. Mellan 1 oktober och 15 april, eller om det är vinterväglag, får man köra med dubbdäck.