Kim Forsberg på Vianor i Jordbro byter däck.
Close
Årets mest hektiska tid har just börjat för alla däckarbetare. Men Kim Forsberg på Vianor i Jordbro trivs med tempot. "Det måste finnas mycket att göra annars blir det tråkigt", säger han.
Close

Skifta till rätt vinterdäck i tid

Har du bytt till vinterdäck? Om inte kan det vara hög tid. Vi har samlat de bästa tipsen från både däckarbetaren och forskaren.

I norr har snön redan börjat falla. I södra Sverige brukar det dröja ett tag till. Men den som tänker byta till vinterdäck först när snökaoset är ett faktum tänker fel.

– Man ska inte vara så rädd att köra med dubbdäck på barmark när det är 5-10 grader ute.  Det är gummit, inte dubbarna som slits ner först. Om man kör med däcken i några veckor innan det blir halt kommer dubbarna fram mer och däcken får bättre grepp.

– Detsamma gäller friktionsdäck. De har en ganska hal beläggning när de är nya för att skydda gummit medan däcken lagras, säger Anders Eriksson på Vianors däckverkstad i Jordbro utanför Stockholm.

Under oktober till december råder högtryck på däckverkstaden i Jordbro. På en dag kan verkstan, med sex anställda, byta däck på 80 fordon, både last- och personbilar. Det är fyra gånger mer än under lågsäsongen. Det säger sig självt att det inte heller är så lätt att få en tid den första dagen med snö eller halka.

Priset är förstås en viktig del när man väljer däck. En utveckling som Anders Eriksson sett kommit in även på lastbilssidan under senare år.

– Förut var det vanligare att åkaren ville ha de bästa däcken. I dag är det mer pengarna som styr.

Är de dyraste däcken alltid de bästa?

– Nej, men premiumdäck vinner i det långa loppet. Billiga däck kan vara bra i början. Men de slits fortare, eller torkar snabbt och blir hårda, eftersom de innehåller mer plast och mindre gummi.

Så vilka däck ska man välja, eller be sin arbetsgivare sätta på bilen? Det beror förstås på var och hur man kör. Men forskningen kan ändå ge några ledtrådar.

På Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har man testat hur olika däck beter sig vintertid. Forskarna har jämfört tre sorters vinterdäck: dubbdäck samt odubbade däck för nordiskt respektive centraleuropeiskt klimat.

– Dubbdäck har bäst grepp vintertid. Samtidigt är de miljömässigt sämre och bullrar mer, säger Mattias Hjort på VTI.

– Om man vill köra odubbat ska man välja nordiska däck. Central­europeiska vinterdäck tillverkas i mycket större skala, men fokuserar på barmark. De kan få ganska bra grepp på snö och is när de är nya men tappar mycket snabbare.

Det kan vara bra att veta för den som väljer däck efter tidningarnas tester. De jämför oftast helt nya däck.

 

Fotnot: Från den 1 december till 31 mars måste alla bilar ha vinterdäck vid vinterväglag. Mellan 1 oktober och 15 april, eller om det är vinterväglag, får man köra med dubbdäck.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Svår start på året för trafiken

Trafik. Extrem kyla, kraftiga snöfall och hård vind. Inställd tåg- och busstrafik, olyckor och nära tusen bilar fast på E22 i oväder. På flera håll i landet började 2024 med stora transportproblem på grund av väderförhållandena.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.